حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در مشهد تاکید کرد:
حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر جامعیت دستورات قرآنی گفت: باور کنید از افزایش کاشت میوه تا شیوه حکومت‌داری در قران هست اما متأسفانه نه ما معنای قرآن را چشیدیم و نه توانستیم به نسل نو معنای معارف قرآنی را بچشانیم!
کد خبر: ۷۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴ 06 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، مهمان ویژه اولین همایش فعالین قرآنی کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود که سیزدهم مردادماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.
 در بخش نخست حجت‌الاسلام محسن قرائتی در سخنانی که با استقبال حضار مواجه شد، بیان داشت: اگر هر یهودی، در دستش یک عصا مانند عصای حضرت موسی بود، جهان را چه می‌کرد اما ما مسلمانان هرکداممان در خانه چندین قران که معجزه همیشگی پیامبر است، داریم اما هیچ کاری نکرده‌ایم که باعث تأسف است.
وی افزود: باید برای رفع همه مشکلاتمان به سراغ قرآن برویم. باور کنید همه نیازهای بشر در قرآن پاسخ داده شده است. من به‌عنوان نمونه عرض می‌کنم چندی پیش در همایشی که هدفش کم کردن مجازات زندان بود شرکت کردم. به آن‌ها گفتم می‌دانید برای چی زندان‌هااین‌قدر شلوغ است؟ چون ما به قرآن توجه نکردیم. قرآن کریم شیوه برخورد با هر دسته از مجرمان را بیان کرده است و متأسفانه از آن غفلت شده است.
حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: قرآن کریم در برابر مجرمان پرخطر تأکید دارد اقدامی مقابله‌به‌مثل شود. چراکه جواب چنین کژ رفتاری پرخطری، کاری متناسب با همین خطاست که جزئیات فقهیان در کتب حدود بیان شده است. در مورد زندانیان که جرم‌های خطایی دارند هم باید به دیه و جبران خسارت بپردازیم و مجرمان مالی نیز در صورت امکان باید به پرداخت خسارت‌های مالی خود بپردازند و با قرار دادن مهلت‌های معقول با آن‌ها رفتار متناسب داشت. با این وصف خواهید دید که زندان‌ها بسیار خلوت‌تر خواهند شد اما متأسفانه به دستورات قرآنی توجه نشده است.
وی در ادامه بزرگ‌ترین مسئله هر دولت را اشتغال دانست و خطاب به دانشجویان شرکت‌کننده در این همایش گفت: مسئله اصلی در بخش اشتغال آن است که متأسفانه نسل جوان چندان مهارت ویژه‌ای را در مراکز علمی کسب نمی‌کند. بخش قابل‌توجهی از آموزش‌های دانشگاهی ناکارآمد است. راستش باید در نظام آموزشی متوسطه و دانشگاهی کودتا کرد تا به کارایی برسیم!
مدرس درس‌هایی از قرآن رسانه ملی که در جمعی دانشگاهی سخن می‌گفت افزود: یکی از مهم‌ترین معضلات دانشگاهی همین مسئله تعطیلات بی‌حدوحساب است. فی‌المثل چرا باید تابستان تعطیل باشد و چرا از امکان مراکز علمی که در وضعیت بهتری هستند استفاده نمی‌کنیم. همه کشور که گرم نیست. اگر حساب بکنیم دانشجو از 4 سالی که به صورت اسمی در دوره کارشناسی درس می‌خواند فقط و فقط یک سال و نیم آن در دانشگاه است و بقیه‌اش در تعطیلی! در بخش محتوایی هم نصف آنچه به دانشجو یا د می‌دهند بی‌فایده است و نه مشکل دانشجو را حل می‌کند و نه مشکل جامعه‌اش را.
حجت‌الاسلام قرائتی گفت: من هیچ عنوان بالای حوزوی ندارم و فقط معلم قرآنم. باید عرض کنم یکی از دردهای ما این است که نسلی که باید درس‌آموز فرهنگ دینی باشد، فاقد جرئت دینی است. مثلاً کدامتان جرئت دارید، ظهر در گوشه‌ای از دانشگاه بایستیدو اذان بگویید؟
وی که خطاب به دانشجویان فعال قرآنی سخن می‌گفت بیان داشت: هرکسی ادعای حرف نویی دارد بیاید تا من نشان دهم حرفش اگر حرف حسابی است در قرآن آمده است. زمانی یکی از آقایان رییس‌جمهور معروف به سازندگی شد، بکی دیگر به گفتگوی تمدن‌ها پرداخت و دیگری به بحث عدالت. همه این سخنان در قرآن آمده است اما ما از آن غافل بودیم. امروز هم که بحث سبک زندگی مطرح است باید گفت همه احکام دینی بیان‌کننده شئون مختلف زندگی به شیوه مؤمنانه هست.
این مفسر و مدرس قرآن یادآور شد: عنوان سردار سازندگی که به آقای هاشمی رفسنجانی نسبت داده شد در اصل در قرآن کریم برای ذوالقرنین آمده است.
وی خطاب به جوانان دانشگاهی گفت: در بحث حل مشکلات خانوادگی که امروزه متأسفانه بسیار شده است اگر به آیه 35 سوره نسا دقت کنیم و با ژرف‌اندیشی با آن مواجه شویم دیگر دادگاه‌های خانواده این‌قدر شلوغ نخواهد شد و مشکلاتی مانند طلاق عاطفی از بین خواهد رفت.
 فرنود مغربی / عکس : مرضیه فیروزکوهی

Displaying IMG_9811.JPG
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار