کد خبر: ۷۳۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰ 02 April 2019
بقعه سه دختران(سه تنان) به اعتباری به «ستنستان» شهرت دارد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایکنا ، بقعه سه دختران(سه تنان) به اعتباری به «ستنستان» شهرت دارد.
كهگيلويه به معنی «منطقه كوهستانی گيل» زمانی شهر بزرگی بوده است. حدود دو هزار خانه، مسجد، حمام، بازار و كاروان‌سرا در آن وجود داشته، كه اكنون آثار ويرانه بسياری از آن‌ها بر جای مانده است.
دهدشت مركز شهرستان كهگيلويه واقع در قسمت دشت كهگيلويه (زير كوه) از دو قسمت جداگانه تشكيل شده است. قسمت قديمی شهر كه مخروبه شده و به دهدشت كهنه معروف است «بلاد شاپور» نام داشته و توسط شاپور اول ساسانی فرزند اردشير اول ايجاد شده است.
بنای بقعه 
عمارت متروکه گچی این بقاع در جنوب غربی شهر دهدشت در دامنه تل «نقال» گردنه ورودی جاده قدیم(مال رو) ارجان به بلادشاپور(دهدشت) در ۵۰۰ متری شمال شرقی قبرستان جماعت یهودی و ۷۰۰ متری گورستان مسلمین(اراضی تحت جبل مقامگاه حضرت خضر نبی) واقع شده است.
پلان این بقاع در ابعاد ۴*۴ متر بشکل چهارطاقی جناغی که بنظر می رسد، روزگاری بر فراز آن گنبدی بلند استوار بوده است.در وضعیت فعلی این عمارت متروکه به علت حفاری غیرمجاز (۱۳۷۸ ه.ش) بکلی ویران شده که تنها آثار ضعیفی از دیواره‌های آن باقی مانده است.
در رابطه با شناسه و هویت این مکان، علیرغم تحقیقات فراوان هیچ‌گونه اطلاعات قابل ملاحظه‌ای بدست نیامده است.آنچه در شجره نامه‌های جدید در رابطه با سه دختران یاد شده به اعتبار گفتار محلی صحت ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار