گزارش میدانی تابناک از بخش سیل زده ماژین؛
پس از گذشت یک هفته از وقوع سیلاب در شهرستان دره شهر (بخش ماژین ) در استان ایلام وبازگشایی مسیر های دسترسی به این بخش ،زمینه فراهم شد تا آخرین وضعیت این بخش ومشکلات آنها را مورد بررسی قرار دهیم.
کد خبر: ۷۳۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 08 April 2019

تابناک ایلام مجتبی کاور:: اواخر سال گذشته بود که هواشناسی هشدار های لازم را به چندین استان مختلف در خصوص بارندگی سیل آسا اعلام کرد.درست در بحبوحه گرانی پیاز ! بخش عظیمی از استانها ها وشهر های آنها درگیر سیل شدند ومتاسفانه تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست دادند .سیلی که بسیاری از مردم شهرهای جنوبی ، غربی وشمال کشور را بی خانمان وبی رحمانه خانه های آنها را با خود برد. بعد از آن شرایط سخت وبارندگی های سیل آسای نیمه اول فروردین ماه سال جاری تاحدودی آرامش به برخی مناطق واستانها برگشته است اما استان خوزستان همچنان درگیر سیل است.

بعد از گذشت یک هفته از وقوع سیلاب در شهرستان دره شهر (بخش ماژین ) در استان ایلام وبازگشایی مسیر های دسترسی به این بخش زمینه فراهم شد تا آخرین وضعیت این بخش ومشکلات آنها را مورد بررسی قرار بدهیم.

حدود ساعت 7صبح  بود که به سمت دره شهر حرکت کردم در مسیر جلوه های زیبایی از طبیعت بکر در بیشتر مناطق این شهرستان به چشم می خورد؛ بعد از عبور از مرکز شهر دره شهر به سمت بخش ماژین حرکت کردم با عبور از کنار پلیس راه دره شهر- پلدختر آثار سیل ناشی از بارندگی های اخیر کاملا مشهود بود به خاطر تخریب پل گاومیشان به ناچار از سمت مسیر گرز لنگر راهی بخش ماژین شدم.

در مسیر آنچه خود نمایی می کرد طبیعت زیبای این منطقه بود بعد از طی کردن اندک از این مسیر ،مردم روستای گرز لنگر دام های خود را برای چرا به دامن طبیعت آورده بودند کمی جلوتر ماشین آلات راه و شهرسازی وراهداری در حال مرمت راه دسترسی به  بخش ماژین بودند  .در مسیر ،رودخانه سیمره با شدت هر چه تمام تر راه خود را طی می کرد ،  تخته سنگ های بزرگ که از دل کوه های سر به فلک کشیده در مسیر قرار گرفته بودند  جابجا میشد تا مسیر برای امداد رسانی وجاده دسترسی هموار تر شود . در این مسیر پر پیچ و خم تردد مدیران کل ، وخودروهای امدادی برای خدمات رسانی بعد از بازگشایی مسیر 45کلیومتری طی 19ساعت سبب شده بود که مسئولان به این بخش سفر کنند  تا ارزیابی خسارت به صورت میدانی داشته باشند.

  بعد از طی کردن مسافت زیادی از دل کوه ها و مسیر پر پیچ وخم ،به بخشداری ماژین رسیدم  در بدو ورود بسیاری از شهروندان این بخش برای اعلام خسارت به بخشداری مراجعه کرده بودند  وبخشدار جوان منطقه هم با تلاش ستودنی در حال پاسخ به مردم بود. با خروج از بخشداری و گشتی در سطح شهر نیروهای ارزیاب بنیاد مسکن در حال ارزیابی منازل بودند.

وضعیت بخش و روستا های سیل دیده به حالت عادی برگشته بودند ودستگاه های خدمات رسان آب ، برق ، مخابرات ،گاز در سطح بخش وروستا ها در حال خدمات رسانی بودند  وجمیت هلال احمر هم در مناطق پر خطر وسیلابی اردوگاه دایر کرده بود تا در مواقع اضطراری ،مردم با مشکل اسکان مواجه نشوند.

بسیاری  از مدیران کل اجرایی ونظارتی برای ارزیابی خسارت وبررسی مشکلات مردم در منطقه حضور داشتند، وضعیت در بیشتر روستاها عادی بود ومردم به زندگی روزمره خود مشغول بودند/

در مسیر گفتگویی با برخی از اهالی منطقه داشتم که از نوع خدمات رسانی مسئولان وتوجه به آنها در بحث امداد رسانی بخصوص آذوقه ابرازرضایت کردند.

همت وتلاش نیروهای راه وشهرسازی ، راهداری  و هوا فضا سپاه  برای ترمیم و بازسازی موقت پل میدان خلف شهر ماژین به صورت جهادی  نشان از همدلی همه دستگاه ها برای خدمت رسانی به مردم بود و بازگشایی این مسیر سبب شد تا دسترسی 19روستا ، 7کانون عشایری با جمعیتی بالغ بر 10هزار نفر با استانهای خوزستان ولرستان مهیا شود.

در بخش ماژین تنها وضعیت مردم روستای دمرود غیر قابل تصور است چرا که بر اثر سلاب بسیاری از منازل آنها تخریب شده است ودر واقع  مردم این روستا نیازمند توجه ویژه هستند ومسئولان باید برای اسکان دائم آنها چاره اندیشی کنند چرا که منازل آنها دیگر غیرقابل اسکان هستند. وسایل گرمایشی ، پتو ، چادر، غذای گرم ووسایل اولیه زندگی موضوعات حیاتی است که باید به صورت آنی در اختیار مردم این روستا قرار بگیرد.

همچنین وضعیت بهداشتی ووپیشگیری از بیماری ها باتوجه به تخریب فاضلاب در برخی از مناطق ماژین باید مورد توجه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قرار بگیرد.

تواضع و فروتنی از شاخصه مردم این بخش بود چرا که همه آنها از توجه  مسئولان در بحث خدمت رسانی وترمیم راه های دسترسی ابراز رضایت کردند وما هم امیدواریم مسئولان با تلاش بیشتر هر چه سریع تر مشکلات وآثار ناشی از سیل را جبران کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار