ایران با ترکیب اولیه پوریا فیاضی٬ مصطفی شریفات٬ حمزه زرینی٬ مسعود غلامی٬ محمدطاهر وادی و علی حسین بازی را آغاز کرد.
کد خبر: ۷۳۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۹ 08 August 2015
تیم والیبال ب ایران با شکست چین حریف ژاپن در دیدار نهایی والیبال قهرمانی آسیا شد.

به گزارش تابناک گیلان، دیدار تیم‌های والیبال ایران و چین از مرحله نیمه‌نهایی هجدهمین دوره والیبال قهرمانی آسیا٬ ساعت ۱۹:۴۵ امروز در سالن ۱۲ هزارنفری مجموعه ورزشی آزادی آغاز شد.

ایران با ترکیب اولیه پوریا فیاضی٬ مصطفی شریفات٬ حمزه زرینی٬ مسعود غلامی٬ محمدطاهر وادی و علی حسین بازی را آغاز کرد.

چین هم با ژانگ ژی ژیا٬ جیان جوی کوی٬ شوای ژیائو٬ دائوشوای جی٬ ژین چنگ٬ کوئن‌جیائو دای و جیان‌وی سونگ( بازیکن آزاد) وارد میدان شد.

چینی‌ها از آغاز بازی با سرویس‌های قدرتی دریافت اول ایران را تحت فشار قرار دادند. ایران هم در ابتدا پا به پای حریف پیش آمد و وقت استراحت فنی اول با حساب ۸ بر ۷ به سود چین ثبت شد‌.

چند اشتباه از بازیکنان ایران باعث شد چین فاصله‌اش را با تیم کشورمان زیاد کند و ۱۴ بر ۹ از میزبان پیش بیفتد اما در ادامه با کار خوب ایران در دفلع روی تور و عقب زمین باعث شد شاگردان اکبری فاصله را کم کنند و وقت استراحت فنی دوم هم ۱۶ بر ۱۳ به سود چین شود.

ورود فرهاد سال‌افزون به میدان و بیرون رفتن وادی باعث شد ایران در دفاع روی تور بهتر کار کند و حتی به یک قدمی حریف هم برسد اما چینی‌ها با بازی قدرتی خود مجددا در امتیاز ۲۰ بر ۱۷ از ایران فاصله گرفتند. تایم‌اوت اکبری هم چاره‌ساز نشد و چین با بازی خوب دائوشوای جی و و کوئین‌جیائو ست نخست را با حساب ۲۵ بر ۲۱ به سود خود تمام کند.

سرقامتان در دام اژدها

 با آغاز ست دوم بازهم سال‌افزون به عنوان پاسور اصلی به میدان رفت. حضور کوئین ‌جیائو در خط سرویس چند امتیاز پیاپی برای تیم مهمان در پی داشت تا اکبری خیلی زود و در امتیاز ۵ بر ۲ به سود حریف تقاضای تایم‌اوت کند. اشتباهات بازیکنان ایران در خط سرویس هم به امتیازگیری چینی‌ها کمک می‌کرد.

کار خوب فیاضی و سال‌افزون در دفاع روی‌تور اختلاف را در امتیاز ۷ بر ۶ به حداقل رساند اما سرویس بی‌دقت زرینی به اون رفت تا وقت استراحت فنی نخست ست دوم ۸ بر ۶ به سود چین نوشته شود.

از این امتیاز به بعد تعقیب و گریز آغاز شد. زمانی ایران به یک‌قدمی حریف می‌رسید و لحظاتی بعد چین از شاگردان اکبری فاصله می‌گرفت. بالاخره ایران با سرویس قدرتی زرینی کار را در امتیاز ۱۳ به تساوی کشاند. این نتیجه دوام چندانی نداشت و بعد از امتیازی که چینی‌ها گرفتند٬ فیاضی و پیروت‌پور روی تور دفاع شدند تا چین در وقت استراحت دوم هم ۱۶ بر ۱۳ پیش باشد. با ورود دو تیم به زمین وادی جای پیروت‌پور را در میدان گرفت تا ایران بازهم با دو دفاع روی‌تور فاصله را به حداقل برساند.

دفاع روی‌ تور چین که مهاجمان اصلی ایران را شناخته بود بازهم پیروت‌پور را دفاع کرد تا این بازیکن هم در امتیاز ۱۸ بر ۱۵ جای خود را به رضا صفایی دهد. اشتباهات تیم ایران به ویژه در زدن سرویس ابتکار عمل را به چین داد تا شاگردان اکبری ست دوم را هم با حساب ۲۵ بر ۲۰ به حریف واگذار کنند.

غرور و تعصب

ایران در ست سوم هم با ترکیب اصلی خود به میدان آمد‌. پس از دو ست ناکامی شاگردان اکبری دست سوم را بهتر آغاز کردند تا در امتیاز ۳ بر یک به سود ایران٬ سرمربی چین تقاضای وقت استراحت کند. در بازگشت دو تیم به میدان بازهم ایران بهتر کار کرد و با کارخوب غلامی و فیاضی در دفاع روی‌تور ایران ۶ بر ۲ از حریف پیش بیفتد و با در امتیاز ۸ بر ۴ برای نخستین بار در یک وقت استراحت فنی٬ تیم برتر میدان لقب بگیرد.

در ادامه دو اشتباه جیان جون کوی و یک اشتباه شوای جیائو ابتکار عمل را به ایران داد تا ایراندبا حساب ۱۲ بر ۴ پیش بیفتد‌. پیروت‌پور هم یک امتیاز سرویس از حریف گرفت و در سرویس بعدی ژانگ با تک دفاع فیاضی ناکام ماند تا در امتیاز ۱۴ بر ۴ چین از دومین وقت استراحت فنی خود هم استفاده کند.

وقت استراحت فنی ست سوم هم با نتیجه ۱۶ بر ۶ به نام ایران ثبت شد. حضور صفایی در زمین هم برای ایران خوش‌یمن بود تا شاگردان اکبری در امتیاز ۲۱ بر ۸ در آستانه یک برتری مقتدرانه قرار بگیرند. امتیاز سرویس زرینی حساب کار را ۲۳ بر ۸ کرد.

چین که از نظر روحی به هم ریخته بود در نهایت ست سوم را با حساب ۲۵ بر ۹ به تیم کشورمان واگذار کرد.

چینی‌های شکننده!

ست چهارم با سرویس شریفات و دفاع روی تور زرینی و غلامی به سود ایران آغاز شد. شریفات بلافاصله یک امتیاز سرویس هم از حریف گرفت تا نوید یک ست خوب دیگر را به تماشاگران ایرانی بدهد. چین هم که با شکست سنگین ست سوم شوکه بود سعی کرد خود را در زمین پیدا کند‌‌. وقت استراحت فنی نخست با حساب ۸ بر ۶ به نام ایران ثبت شد.

حمایت تماشاگران هم کار چینی‌ها را به ویژه در زدن سرویس دشوار کرده بود. امتیاز سرویس وادی آب سردی بر آتش چینی‌ها بود و آنها در سرویس بعدی ایران هم توپ را به بیرون زدند تا در امتیاز ۱۲ بر ۸ به سود تیم کشورمان٬ کادرفنی چین تقاضای وقت استراحت کند. نتیجه ۱۶ بر ۱۲ در تکنیکال تایم دوم ست چهارم٬ حکایت از برتری ایران داشت.

در بازگشت دوتیم به زمین این بار پیروت‌پور از چینی‌ها یک امتیاز سرویس گرفت و در سرویس بعد هم دریافت اول حریف را به هم ریخت تا در امتیاز ۱۸ بر ۱۲ چینی‌ها از دومین وقت استراحت خود هم استفاده کنند.

 در ادامه چینی‌ها کمی بهتر ظاهر شدند و هم‌پای ایران امتیاز گرفتند اما فاصله زیاد امتیازات دو تیم باعث شد‌ ایران به راحتی و با امتیاز ۲۵ بر ۱۹ ست چهارم را به سود خود تمام کند.

سروقامتان فاتح ماراتن آزادی

ست پنجم با بازی پایاپای دوتیم آغاز شد اما ایران با سرویس‌های زرینی برتری را از حریف گرفت تا در امتیاز ۵ بر ۳ چینی‌ها تقاضای استراحت کنند اما این تایم‌اوت به سود ایران تمام شد و شریفات و فیاضی با دو دفاع روی‌ تور بازی را ۷ بر ۳ کردند.

ایران امتیاز بعد را هم گرفت تا در امتیاز ۸ بر ۳ زمین‌ها تعویض شود. با دفاع شدن پیروت‌پور روی تور٬ اکبری در امتیاز ۹ بر ۶ به سود ایران تقاضای تایم‌اوت کرد. در بازگشت دو تیم به زمین جای خالی وادی ایران را به امتیاز ۱۰ رساند اما چینی‌ها هم با سرویس خوب جیان جوی کوی فاصله را به ۲ امتیاز کاهش دادند.

اشتباه یوان ژی و زدن سرویس به تور در امتیاز ۱۳ بر ۱۰ به سود ایران٬ تایم اوت چینی‌ها را درپی داشت. دربازگشت زرینی هم سرویس‌اش را به تور زد اما جای خالی فیاضی ایران را در آستانه پیروزی قرارداد اما اشتباه زرینی در دریافت سرویس باعث شد بازی ۱۴ بر ۱۳ شود و اکبری تقاضای تایم اوت کند.

 دربازگشت پیروت‌پور هم دفاع شد تا دو تیم در امتیاز ۱۴ به تساوی برسند. بالاخره ایران با اسپک شریفات و امتیاز سرویس پیروت پور به فینال پرواز کرد.

پیروت‌پور امتیازآورترین بازیکن میدان

فرهاد پیروت‌پور با ۲۱ امتیاز به عنوان امتیازآورترین بازیکن دیدار تیم‌های والیبال ایران و چین شناخته شد.

زرینی: باید در فینال با چین بازی می‌کردیم

 حمزه زرینی در پایان دیدار تیم‌های والیبال ایران و چین گفت: حیف شد باید در فینال با چین بازی می‌کردیم. تیم چین عالی بود اما من به بچه‌ها گفته بودم آنها اگر عقب بیفتند ترسو بازی می‌کنند٬ این اتفاق هم افتاد.

وی افزود: چینی‌ها ست‌های اول و دوم خوب بودند اما در ادامه اشتباهات زیادی داشتند.

کاپیتان تیم ایران با بیان اینکه پس از دو ست شکست بازگشت به بازی خیلی دشوار است ادامه داد: بازهم تاکید می‌کنم این بازی باید در فینال برگزار می‌شد.

وی درپاسخ به این پرسش که در صورت قهرمانی و رکورددار شدن چه حسی دارید؟ توضیح داد: اجازه بدهید درباره احساسم فردا صحبت کنم٬ یاد گرفتم با هرخوشحالی فقط یک روز شاد باشم اما دوست دارم فردا هم برنده و رکورددار شوم.

اکبری: ست‌های اول و دوم خواب بودیم

پیمان اکبری در پایان دیدار تیم‌های والیبال ایران و چین٬ در نشست خبری گفت: همه از روز اول فکر می‌کردند چین از پایه‌های فینال این رقابت‌ها باشد. با کیفیتی که این تیم از خود نشان داد این حرف درست بود.

وی افزود: چین در ست‌های اول و دوم فرصت تفکر را از ما گرفت. از ست سوم ما چیزی برای از دست دادن نداشتیم. جا دارد از تماشاگران که تا امتیاز آخر ما را تنها نگذاشتند متشکرم. امیدوارم فردا هم با حمایت تماشاگران برنده شویم.

اکبری در پاسخ به این پرسش که حضور احمد مساجدی در کادرفنی تیم ژاپن کار ایران را سخت می‌کند؟ توضیح داد: مساجدی زمانی که ولاسکو در ایران بود٬ به عنوان مترجم درکنار او تجربه اندوخت اما این بازیکنان هستند که خیلی وقت‌ها نتایج را رقم می‌زنند. با توجه به بازی سختی که بردیم فکر نمی‌کنم فردا بچه‌ها فرصت قهرمانی را از دست بدهند.

وی درپاسخ به پرسش دیگری مبنی بر چگونگی عوض شدن بازی ایران گفت: ما در ست‌های اول و دوم خواب بودیم و زمانی بردیم که چیزی برای از دست دادن نداشتیم.

گئوچن: باید از ایران پیشرفت را یاد بگیریم

سیه گئوچن در نشست خبری پس از دیدار تیم‌های والیبال ایران و چین گفت: ست‌های اول و دوم را خوب شروع کردیم اما از آنجا که برخی بازیکنان ما خیلی جوان بودند و این نخستین تورنمنت آنهاست٬ بازی را باختیم.

وی اضافه کرد: تماشاگران ایران هم امروز به خوبی تیم‌شان را تشویق کردند اما ما اشتباهات زیادی داشتیم.

سرمربی تیم چین در پاسخ به این پرسش که حضور تیم ب ایران در فینال آسیا چه پیامی برای شما دارد؟ اظهار کرد: در سال‌های اخیر بازی‌های خوبی از ایران در لیگ جهانی دیدم. ایران در هشت سال اخیر پیشرفت زیادی داشته و نشان می‌دهد فدراسیون ایرن کشور برنامه مدونی دارد. ما هم باید از ایران پیشرفت را یاد بگیریم. ایران در تیم‌های اول و دوم خود بازیکنان بزرگی دارد و خوشحالم تیمی مانند ایران از آسیا در لیگ جهانی حضور دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار