توئیتی از طرف رشید مظاهری دروازه بان گچسارانی الاصل ذوب آهن باعث ایجاد برخی حرف و حدیث ها شد تا جایی که برخی تحلیل ها شائبه نژادپرستی را هم مطرح کرده اند!
کد خبر: ۷۴۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹ 08 May 2019

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ورزشی ، شب گذشته و طی بازی ذوب آهن و الزورای عراق ، تنش هایی رخ داد که این تنش ها و حمله برخی تماشگران عراقی به بازیکنان ذوب آهن باعث ایحاد واکنش هایی در شبکه های مجازی و رسانه ها شد . از جمله توئیتی از طرف رشید مظاهری دروازه بان گچسارانی الاصل ذوب آهن باعث ایجاد برخی حرف و حدیث ها شد تا جایی که برخی تحلیل ها شائبه نژادپرستی را هم مطرح کرده اند! در گزارشی از یک سایت ورزشی به ابعاد توئیت مظاهری و همچنین توضیحاتی در خصوص برخی ادعاهای مطرح شده ، پرداخته شده است.

سایت طرفداری در گزارشی در خصوص این موضوع نوشته است :در چارچوب رقابت های لیگ قهرمانان آسیا و در هفته پنجم دو تیم ذوب آهن ایران و الزورای عراق به مصاف هم رفتند که این بازی با نتیجه 2 بر 2 به پایان رسید و با این نتیجه ذوب آهن موفق شد که از گروه خود صعود کند و راهی مرحله بعد شود. اما سوژه اصلی این بازی نه صعود ذوب آهن بود و نه حذف الزورا، بلکه بیشترین اخبار بازی مربوط می شد به حواشی دقایق آخر این مسابقه که پس از گل ذوب آهن و تحریک تماشاگران عراقی توسط بازیکنان ذوب آهن، برخی از هواداران الزورا به زمین بازی آمدند و با بازیکنان ذوب آهن درگیر شدند.

پس از این بازی بود که رشید مظاهری در پستی اینستاگرامی در مورد حواشی این مسابقه به صحبت پرداخت و نکاتی را بیان کرد. دروازه بان ذوب آهن در این پست به بیان نکاتی پرداخت که اساسا اشتباه است و هیچ گونه واقعیتی ندارند. رشید مظاهری در پست اینستاگرامی خود نوشت:

از این‌ناراحتیم توی ورزشگاهی که با پول مردم ایران ساخته شده امنیت جانی نداشتیم.
یکی نیست بگه شما عراقی ها تو جنگ بودین و نمی دونستین چه خبره تو دنیا که این ورزشگاه رو براتون با پول مردم ایران ساختن و از همه مهم تر،مردم عزیز ما ارزوی یه ورزشگاه اینجوری رو دارن،بدتر از همه اینکه همه ی امکانات ورزشگاه شبیه به امکاناتی بود که تو ایران دیدم،از شیر دستشویی بگیر تا موزاییک و جزئی ترین امکانتش .......
چه رختکنی داشتن،،،واقعا چه رختکنی 
(من به شخصه ازتون معذرت می خوام به جای مسئولین)
من که هیچ حس برادری ندیدم و فقط در حد حرف بود..
فکر کنم این حس برادری رو فقط مسئولین حس میکنن(نوش جونشون)...
هر چی مردم میگفتن و میگن درسته و واقعیتش من خودم فکر میکردم مردم ما اطلاعات کافی ندارن ولی الان که خودم دیدم فهمیدم کاملا درست میگفتن و دلم‌میسوزه که این مردم ما چقدر مظلومن خدایی.....
بازیکنی نیستم که به حواشی فوتبالی توجهی بکنم ولی واقعا به غیرتم بر خورد که این متن رو‌نوشتم ....
بگذریم ،،،خوشحالیم پرچم دار خوبی برا ایران بودیم و تونستیم دل مردم ایران رو شاد کنیم.....
تبریکم رو فقط به مردم عزیز ایران بزرگ میگم نه هیچ مسئولی

این صحبت های رشید مظاهری درخصوص ساخت ورزشگاه کربلا با پول مردم ایران در حالی است که ایران هیچ دخالتی درساخت این ورزشگاه نداشته است و این ورزشگاه متعلق به دولت عراق است که با همکاری شرکت ترک Bahadır Kul Architecture: BKA ساخته شده است. ورزشگاهی که طرح اولیه آن در سال 2013 تصویب شد و قرار بود که 30 ماهه تحویل داده شود اما به دلیل کمبود بودجه کار برای چند بار به تعویق افتاد و بالاخره با کمک های دولت عراق به وزارت ورزش این کشور، بالاخره این استادیوم در سال 2016 با چند ماه تاخیر بهره برداری شد. وزارت ورزش عراق برای ساخت این استادیوم 116 میلیارد دینار عراقی هزینه کرد.

اما بیایید کمی فراتر به قضیه نگاه کنیم و غیر از استادیوم کربلا، سایر پروژه های ورزشی عراق را نیز بررسی کنیم. در میان پروژه های ورزشی بزرگی که عراق در حال ساخت آن ها است، نام دو ورزشگاه اختصاصی الزورا و التاجیات به چشم می خورد. دو ورزشگاهی که در بغداد ساخته می شوند و ظرفیت یکی 12 هزار و ظرفیت دیگری 60 هزار نفر است. اتفاقا نام ایران در ساخت این ورزشگاه به چشم می خورد.

اما ایران پولی برای ساخت این ورزشگاه ها خرج نکرده است و حتی از ساخت این ورزشگاه ها سود نیز برده است. ماجرا از این قرار است که ایران تنها به عنوان پیمانکار در قضیه ساخت استادیوم الزورا و التاجیات حضور دارد و هیچ ریالی نیز پرداخت نکرده است. حتی شاید جالب باشد بدانید که در خلال ساخت ورزشگاه الزورا اشتغال زایی خوبی برای ایرانی ها به وجود آمده و کارگران و مهندسان بسیاری از ایران توانستد به عراق بروند و در ساخت این پروژه شرکت کنند و درآمد زایی داشته باشند. نکته جالب تر اینکه به غیر از سیستم های صوتی و تصویری و مصالح خام، باقی موادی که در ساخت این استادیوم به کار رفته است، تولید ایران بوده اند و این یعنی صادرات میلیاردها تومان کالا به عراق و این اتفاق خوبی برای ایران و اقتصاد کشور بوده است.

ورزشگاه الزورا

طرح ورزشگاه اختصاصی الزورا در منطقه رحمانیه بغداد

استادیوم الزورا را یکی از پیمانکاران شهرداری تهران بر عهده گرفته بود و چند هفته پیش پیروز حناچی، شهردار تهران نیز برای بازدید از این استادیوم راهی عراق شد. حناچی در خلال بازدید از استادیوم گفت:

استادیوم الزورا توسط یکی از شرکت‌های پیمانکار معتبر داخلی در حال ساخت است که تا الان بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته است. 
این پروژه حدود ۵۰۰ پرسنل دارد و به جز سیستم‌های صوتی و تصویری و مصالح خام، در بقیه موارد از تولیدات ایرانی در آن استفاده شده است.
با وجود چالش‌های امنیتی که در عراق وجود دارد، این پروژه با تأیید و حمایت کامل دولت عراق پیش رفته است. افتخار می‌کنیم که توانسته‌ایم این پروژه را در بغداد پیش ببریم ‌و برای جوانانمان اشتغال ایجاد کنیم و گرهی را در شهر بغداد باز کنیم.

حتی شرکتی که مسئول بیمه‌ی این دو ورزشگاه و چندین پروژه دیگر از جمله راه آهن، نیروگاه و سد در عراق است، ایرانی است. و اگر سایر پروژه های ایران در عراق را فاکتور بگیریم و تنها این دو ورزشگاه را بررسی کنیم می بینیم که بسیاری از هموطنان مان در روند ساخت این دو ورزشگاه مشغول شدند و بسیاری از مواد نیز از ایران به عراق برای ساخت این دو استادیوم صادر شده است و برخلاف نظر رشید مظاهری و سایر کسانی که فکر می کنند که عراق با پول ملت ایران صاحب استادیوم شده است، باید گفت که ایران از ساخت این پروژه ها در عراق میلیارد ها تومان سود برده است.

ورزشگاه التاجیات

طرح ورزشگاه التاجیات در بغداد

این صحبت ها که نفرت پراکنی های زیادی در آن به چشم می خورد و حتی بعضا رنگ و بوی نژاد پرستی به خود می‌گیرد در حالی است که عراق، همسایه استراتژیک ایران است و بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران آن هم در شرایط تحریم، وابسته به عراق است و صحبت های بازیکنان ایرانی که مشخصا از روی ناآگاهی و عدم سواد کافی است، نه تنها هیچ سودی ندارد بلکه باعث تنش میان دو کشور خواهد شد.

اگر بدون تعصبت به تصاویر و فیلم های بازی دیشب نگاه کنیم، در می یابیم که بازیکنان ذوب آهن، خصوصا میلاد فخر الدینی در آشوب به وجود آمده مقصر بوده اند. حتی برخی از تصاویری که سایت های عراقی از فخرالدینی منتشر کرده اند، به صورتی است که نشان می دهد او بی احترامی شدیدی نسبت به میزبان کرده است.

میلاد فخرالدینی

به دور از تعصب فضای استادیوم های ایران را نیز نگاهی بیاندازیم. همین هفته گذشته بود که تماشاگران پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه آزادی از خجالت یکدیگر در آمدند. حتی دو روز پیش تماشاگران استقلال توهین های بسیاری نسبت به بازیکنان الدحیل انجام دادند و موارد بسیاری که هم در بازی های داخلی و هم در بازی های بین المللی شاهد آن ها در ورزشگاه های ایران بوده ایم.

بهتر است رشید مظاهری و سایر بازیکنان و شخصیت های حقیقی و مجازی، اگر نیاز دیدند که در زمینه غیرتخصصی صحبت کنند، کمی در موضوع موردنظر مطالعه کنند تا اینگونه با صحبت های خود فضا را ملتهب نکنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
وقتی هر بی سرو پایی را رسانه ها بزرگ می کنند و برخورد قضایی با آنها هم نمیشود حق دارند هر دروغی را بگویند و عده ای عوام هم باور کنند و چوب این نفرت پراکنی را مومنین و مردم دوملت می خورند .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
حرف مفت زدن امثال مظاهری تمامی نداره
پاسخ ها
میثم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
شما خودت انگار جیره خوار دولتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
پس اون ماشین‌هایی که مفت دادین به عراقی ها اونو چی میگین
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
پس جریان شعار الموت الایرانی در ورزشگاه چی بود؟ بیرون ورزشگاه که پرچم ایران آتش زدن چی؟ خاک بر سر مسئولین بی شرف عراقی صفت
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
آن پیمانکار ایرانی نمیاد واسه ما ورزشگاه بسازه؟!
علی سلیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
از قدیم ایرانی رو با غیرت و شرف میشناختن ظاهر ا بعضی از آقایون بی وطن که شناسنامه هاشون معلومه متولد مجانی هر توهین بی سر و پایی را پای دین مینویسند شرم عالم به شما اگر بلدید تو مملکت خودت بساز و توف به شرف اونی که از عراقی دفاع می‌کنه حقیر بی هویت معلومه سرت تو کدوم آخور بسته شده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار