محمد علی وکیلی:
وکیلی : آمریکا می‏‌خواهد نیابتی جنگی به راه بیندازد اما شرکای منطقه‏‌ای آن، مانند امارات و عربستان، از اینکه یکسرِ این جنگ باشند پرهیز می‏‌کنند. عربستان و امارات و اسرائیل ترامپ را تحریک می‏‌کنند که آمریکا خود وارد جنگ مستقیم با ایران شود چون به درستی از رویارویی با ایران وحشت دارند.
کد خبر: ۷۴۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹ 11 May 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سیاسی ، در یک سالگی خروج آمریکا از برجام و بنابر برخی مصالح اعلام شده و نشده ، ایران که تاکنون سعی در ماندن و انجام کامل تعهدات خود در این توافق داشت اما اکنون دست به یک اقدام تدریجی و هشدار دهنده به صورت مرحله ای زده است . اما از طرف دیگر ایجاد تنش های لفظی و راه اندازی جنگ روانی مقامات آمریکایی، در نظر برخی تحلیلگران ، سایه جنگ بر سر دو کشور ایران و آمریکا را سنگین کرده است و البته بسیاری هم اینگونه تحلیل از شرایط منتج به جنگ را رد می کنند. محمد علی وکیلی نماینده کهگیلویه و بویراحمدی مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس در سر مقاله ابتکار با تیتر "هنوز کارتی رو نکرده ایم" به تحلیل شرایط موجود پرداخته است.
محمد‌علی وکیلی در این تحلیل نوشته است:منازعه میان ایران و آمریکا هرلحظه تندتر می‏‌شود؛ چندان‏که کار به تهدید نظامی هم رسیده است. به نظرم کاخ سفید راهبرد روشنی ندارد. ترامپ مشتاق مذاکره است و آن را پنهان هم نمی‏‌کند اما سایر تصمیم‏‌سازان آشکارا تغییر رژیم را دنبال می‏‌کنند و چندان مایل به صلح و سازش نیستند. در هرحال دود سفیدی از کاخ سفید بیرون نمی‏‌آید. با گارد کنونیِ آمریکا، گمان نمی‏‌کنم کشوری بتواند با آنها «توافق» کند. مدت‏ها است که با رهبر کره‏‌شمالی مذاکره می‏‌کند اما هیچ صلحی حاصل نشده است و چشم‏‌اندازی از صلح هم وجود ندارد. تیم ترامپ طوری چیده نشده است که بتواند به کف حقوق ملت‏‌ها احترام بگذارد.
 
هنوز کارتی رو نکرده‏‌ایم / آمریکا و شرکا جنگ با ایران را به هم پاس می دهند

آنچه میان ما و آمریکا در این یک سال پس از خروج آمریکا از برجام گذشته است، کاملاً در جهت افزایش تنش بوده است. با وجود اینکه ما همیشه از دیپلماسی حمایت می‏‌کنیم اما آمریکا راهی برای مذاکره باز نگذاشته است. اصلاً بنای مذاکره وجود ندارد. فعلاً تصمیم‏‌سازان کاخ سفید می‏‌خواهند شانس خود را در تغییر رژیم و تجزیه ایران امتحان کنند. وقتی هنوز این هوس عبث برایشان زنده است نمی‏‌توان با آنان مذاکره کرد؛ یعنی در واقع اکنون از مذاکره‏‌ای که آنان می‏‌پسندند چیزی برای ملت ایران درنمی‏‌آید. 
روندهایی که اکنون طی می‏‌شوند چشم‏‌اندازی از صلح ندارند و تنش‏ها سرِ کم‏‌شدن ندارند. 
فعلاً آنان تمایل دارند آتش نزاع ما با آمریکا، آرامش منطقه را به هم بزند. اما دوست ندارند خود وارد گود درگیری شوند. آمریکا از عمقِ نفوذِ نظامی ما در منطقه آگاه است و می‏‌داند که اصلاً نمی‏‌توان با ایران شوخی نظامی کرد. همه می‏‌دانند که اگر منافع ایران را تهدید کنند، دیگر در هیچ جایی از منطقه امنیت نخواهند داشت. به همین سبب، درست است که آمریکا می‏‌خواهد ما را درگیر جنگ نظامی کند اما اصلاً دوست ندارد طرفِ این درگیری خودشان باشند. آمریکا می‏‌خواهد نیابتی جنگی به راه بیندازد اما شرکای منطقه‏‌ای آن، مانند امارات و عربستان، از اینکه یکسرِ این جنگ باشند پرهیز می‏‌کنند. عربستان و امارات و اسرائیل ترامپ را تحریک می‏‌کنند که آمریکا خود وارد جنگ مستقیم با ایران شود چون به درستی از رویارویی با ایران وحشت دارند. در هر حال، همه جنگ‏‌افروزان در منطقه دوست دارند ایران را وارد جنگی نظامی کنند که طرف درگیری، خودشان نباشند. 
هرچند بعید می‏دانم جنگی رخ دهد، اما بازی خطرناکی شروع شده است. قطعاً هرگونه جنگی در منطقه رخ دهد ابوظبی و سعودی بیشترین ضرر را خواهند کرد. آنان این نکته را خوب می‏‌دانند و به همین علت هم سعی می‏‌کنند آمریکا وارد درگیری مستقیم با ایران شود تا به خیال خود از آسیب آن در امان باشند. 
ایران بهترین موضعی که می‏‌توانست گرفته است. ما قطعاً به سمت درگیری نظامی پیش نخواهیم رفت. هرچند آمادگی مقابله با هرگونه توطئه نظامی را داریم اما به درستی راه دیپلماسی را بیش از هر زمان گشوده‏‌ایم و دامی که آنان پهن کرده‏‌اند را شناخته‏‌ایم. ما با آرامش، با دقت و با آمادگی کامل برای هر واکنشی، اوضاع را رصد می‏‌کنیم و وارد ماجراجویی‏‌های احمقانه دشمن نمی‏‌شویم. هرچند هر دستی که مرز ما را لمس کند از بازو قلم خواهیم کرد. ما هنوز کارتی رو نکرده‏‌ایم!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
مطمئن باشید .که امریکا از جیب خودش این کارانمی کند ..........تا جیب عربها است ...چرا خرج کند .البته می داند ان قدر اسلحه فروخته به عربستان که انبارهای عربستان برای خرید مجدد جا ندارد ..انها هم احتیاج به پول دارند انها را ..مجبور میکند . که علیه مرد مظلوم کشورهها خاور میانه .نه اروپا بکار ببرد تا انبارهایش خالی شود .درکنار ان جیبش هم خالی شود .......سودش را امریکا و شرکا ببرند ..............ای جنایتکاران قرن .............گ.............
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار