تابناک از نشست شورای برنامه ریزی استان گزارش می دهد
در نشست امروز رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گزارشی از وضعیت اختصاص بودجه در بخش های مختلف و پروژه های نیمه تمام استان در بودجه سال ۹۸ را ارائه داد . 
کد خبر: ۷۵۸۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵ 01 July 2019

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، عصر امروز شورای برنامه ریزی استان با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ، مدیران عضو شورا ، به ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
در نشست امروز رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گزارشی از وضعیت اختصاص بودجه در بخش های مختلف و پروژه های نیمه تمام استان در بودجه سال ۹۸ را ارائه داد . 
جزئیاتی که نوروزی در آمار ریز شده پروژه ها ارائه داد حاوی این نکته بود که تاثیرگذاری (لابیگری یا چانه زنی و نفوذ ) نمایندگان عدد بسیار بزرگ و چشمگیری را نشان می دهد.
در آمار ارائه شده از طرف نوروزی اینگونه آمده است :
بودجه جاده پاتاوه - دهدشت از ۵۰ میلیارد دولت به ۵۵ میلیارد مجلس رسید.
جاده یاسوج به شیراز از ۶ میلیارد دولت به ۱۴ میلیارد مجلس افزایش یافت.
راه آهن یاسوج - اقلید از ۵ میلیارد به ۱۵ میلیارد افزایش یافت.
 جاده یاسوج به اقلید از ۱۰ میلیارد دولت به ۱۷ میلیارد افزایش یافت.
جاده یاسوج به بابا میدان از ۱۱ میلیارد دولت به ۲۳ میلیارد مجلس افزایش یافت.
اما جالب ترین افزایش بودجه مربوط به پروژه جاده بهبهان ، گچساران ، بابامیدان بود که از حدود ۶ میلیارد تومان دولت به حدود ۶۸ میایارد تومان افزایش یافت.
سد سیدون و آبریز در کهگیلویه که تاکنون بودجه ای نداشت اما نمایندگان استان توانستند با همراهی نمایندگان مجلس مبلغ ۱۵ میلیارد تومان تخصیص بودجه داشته باشند. 

پارک دنا که دارای اعتبار نبود توسط مجلس ۴ میلیارد تومان اعتبار بگیرد.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس که در بودجه پیشنهادی دولت اعتباری نداشت توانست با رایزنی نمایندگان مجلس مبلغ ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ردیف بودجه ای بگیرد.

باند اضطراری دهدشت که اعتباری نداشت توانست با پیشنهاد مجلس ۳ میلیارد تومان اعتبار بگیرد که البته عدل هاشمی در هنگام ارائه گزارش نوروزی گفت این اعتبار ۴ میلیارد بوده است.

آمار جالب بودجه ای از لابیگری نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد / در حال تکمیل ... 

بیمارستان های پاتاوه و دنا که دارای اعتبار نبودند توانستند با تلاش نمایندگان هر کدام ۵ میلیارد اعتبار بگیرند.
آب اراضی دهدشت غربی توسط نمایندگان مجلس توانست ۷ میلیارد اعتبار اضافه بر پیشنهاد دولت اختصاص بگیرد این در حالی است که آبرسانی بهمئی از ۱۸ میلیارد دولت به ۲۸ میلیارد مجلس برسد.

سد تنگ سرخ و رودخانه بشار از ۱۵ میلیارد به ۲۴ افزایش یافت.
آبرسانی به چهار شهرستان کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده با اضافه شدن دو منطقه چاروسا و قلعه رئیسی از ۲۵ میلیارد دولت به ۳۲ میلیارد مجلس افزایش یافت.
جاده باغچه ، سادات ، سرفاریاب توانست علاوه بربودجه دولت با رایزنی نمایندگان ۵ میلیارد افزایش بودجه داشته باشد.
برخی پروژه های دیگر هم در ارائه گزارش آمار نوروزی آماده بود که در همگی افزایش اعتبارات با رایزنی نمایندگان تصویب شده است.
البته نوروزی در خصوص این تغییرات منجر به افزایش بودجه های پروژه ها گفت ، چنین تغییراتی در شرایطی بود که باید برای هر کدام از آن ها طرح توجیهی در استان نوشته شود و تصویب شود.
نوروزی در پایان گفت لازم است با توجه به وحدود بودن منابع پروژه هایی که پیشرفت بیشتری دارند شناسایی شوند و در اولویت قرار گیرند.
 نماینده شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: باید پروژه های فرسایشی شده که گریبان استان را گرفته است، جمع شود.
درخواست های عدل هاشمی و پاسخ استاندار
در ادامه این نشست عدل هاشمی گفت : از زحمات همه مسئولان تشکر و قدردانی می کنم که زحمت می کشند اما ازا آقای نوروزی می خواهمکه سهم بودجه شهرستان های حوزه کهگیلویه را به صورت درصدی و مشخص بیان کنند .
نماینده مردم کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی افزود : امار و ارقام خوبی را آقای نوروزی اعلام کرد اما کاش به این نکته هم اشاره می کرد که از سال 92 تا سال 97 چند درصد از این اعتبارات اختصاص داده و محقق شده است!
هاشمی گفت : از استاندار محترم تقاضا داریم که حضور نمایندگان در جاسات برنامه ریزی شهرستان ها را الزامی کنند تا ما بر اساس وظایف نظارتی خود از چگونگی و کم وکیف تقسیم بندی بودجه در شهرستان ها آگاه باشیم.
وی افزود : برخی پروژه ها در استان عمری بالای 15 و 20 سال دارند که لازم است در این خصوص استاندار از مدیران بخواهد برنامه ریزی فشرده ای تدوین کنند ضمن اینکه به نظارت بر پروژه ها توجه شود لازم است پول و اعتبارات سر جای خود هزینه شود.
هاشمی ادامه داد برخی پروژه ها اصلا کیفیت ندارد . پیمانکار آسفالت انجام داده است اما هنوز به یک سال نرسیده است ، 500 متر آن نشست کرده است! این در حالی است که مه این سهل انگاری ها را مردم به پای نظام و انقلاب حساب می کنند.
هاشمی با اشاره به برخی مشکلات در شهرهای حوزه انتخابیه خود ، بیان کرد : از استاندار تقاضا دارم به موضوع ورودی شهرها توجه داشته باشند چرا که این ورودی ها اصلا وضعیت مناسبی ندارند.
عدل هاشمی از عملکرد بنیاد مسکن قدردانی کرد و گفت : این دستگاه دولتی در روستا ها بسیار موفق عمل کرده است به گونه ای که توانسته است به تنهایی مانعی خوب در جهت جلوگیری از مهاجرت به شهرها باشد و انتظار داریم به این دستگاه بیشتر توجه و کمک شود.
هاشمی افزود : اعتبارات بخش کشاورزی ، جاده های بین مزارع و آب شرب روستاها لازم است به صورت ویژه تری دیده شود ضمن اینکه مظلومیت مسائل فرهنگی در بودجه مشهود است و از ااستاندار انتظار دارم به این مهم توجه شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ر پاسخ در درخواست های عدل هاشمی گفت : در مورد نظارت بر پروژه ها یکی از مباحثی است که من به جد خواستار دقت و حساسیت ناظران هستم و در اینگونه موارد کوتاهی را نمی پذیرم.
وی افزود : در مورد ورودی های شهرها با سخنان آقای هاشمی مواقم و از نظر من ورودی هر شهر چشم آن شهر است و لازم است به زیبا سازی آن ها توجه ویژه ای شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین ضمن تایید سخنان هاشمی در خصوص پیگیری پروژه های نیمه تمام گفت : از دغدغه های روز اول من پس از حضور در کهگیلویه و بویراحمد بررسی و برنامه ریزی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام است و در این زمینه هم از مدیران خواسته ام که برنامه ریزی منظم داشته باشند.
100 هزار حاشیه نشین در یاسوج
غلام محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به اینکه مرکز استان به دلایل گوناگون کانون مهاجرت است، افزود: ۱۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر یاسوج زندگی می کنند.
زارعی با تاکید بر نگاه فرابخشی به یاسوج، تصریح کرد: یاسوج به نگاه فرا بخشی نیاز دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
زارعی از تحصیل ۶۰ هزار دانش آموز در شهرستان بویراحمد خبر داد و گفت: بر اساس نیاز سنجی ها، تکمیل و توسعه زیرساخت های آموزشی نیز به شکل مطلوبی محقق نشده است.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جذب اعتبارات از تمام ظرفیت ها، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از اعتبارات ما متمرکز است و باید به این منابع متصل شویم.
زارعی فعال سازی کارگروه گردشگری استان را ضروری دانست و بر تلاش مضاعف در این حوزه تاکید کرد.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس با بیان اینکه باید ۸۰ میلیارد تومان درآمدهای های استان افزایش یابد، گفت: توجه به این مهم و نگاه صحیح در این بخش مورد تاکید است.
زارعی با اشاره به نشست شورای برنامه ریزی استان، تصریح کرد: جلسه شورای برنامه ریزی استان از مهمترین جلسات استان بوده و نگاه فرابخشی به این حوزه نیاز است.
زارعی گفت: نگاه فرابخشی به تبیین مسیر توسعه بر اساس اولویت ها کمک می کند.
31 میلیارد پول غذا ، آب  ، برق ، گاز ، تلفن و اضافه کار ادارات
در این نشست موضوعات مختلفی توسط اعضا مطرح شد که مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در خصوص وضعیت اعتبارات استان در سال جاری و تفاوت‌های آن با سال گذشته بود.
حسن نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در این نشست اظهار کرد: اعتبارات جاری استان امسال 254 میلیارد تومان است که 171 میلیارد تومان آن بابت حقوق کارکنان 24 دستگاه استان خواهد رفت.
همچنین از کل اعتبارات جاری استان 83 میلیارد تومان باقی می‌ماند که با آن به نیروهای قراردادی و شرکتی و به بازنشستگان پرداخت شود و آن چیزی که در پایان باقی می‌ماند 31 میلیارد تومان است و این مبلغ را هم باید پول آب و برق و گاز و تلفن ادارات را پرداخت کرد و هم پول بنزین و غذای ادارات می‌شود و هم باید تجهیزات خریداری کنند و البته اضافه‌کار کارکنان هم از همین محل باید پرداخت شود.
50-50 درصدی که محقق نشد!
محمود باقری مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در هم در این نشست اظهار کرد: پروژه موزه یاسوج 10 ساله می‌شود.
وی گفت: قرار شد که بقیه کار به صورت 50-50 انجام شود به این صورت که سازمان میراث فرهنگی 50 درصد و استان هم 50 درصد بقیه را تقبل کند اما نتوانستیم از استان مبلغی برای آن بگذاریم.
این مسؤول گفت: ساختمان محوطه تمام شده و محوطه‌سازی انجام گرفته تنها تجهیز اداری و آزمایشگاهی باقی مانده است که استان باید برای آن 1.5 میلیارد تومان بگذارد تا بتوانیم موزه را راه‌اندازی کنیم.
تقاضای مجوز 20 استخدامی
داریوش دیودیده ، رئیس سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص بازرسان این دستگاه گفت : برخی تصمیمات کلی در کشور گرفته شده است که با این وضعیت حدود 2 میلیارد هزینه جدید برای ما ایجاد ی شود.
دیودیده افزود : برخی حرف و حدیث ها در مورد بازرسان مطرح می شود از طرف دیگر هم ما مشکلات این بازرسان را می بینیم که باید فکری برای این افراد شود و یا اینکه مجوز استخدام 20 نفر را به ما بدهند.
دیوردیده همچنین از دیده نشدن بخش معادن استان در بودجه ریزی استان گلایه کرد و گفت : متاسفانه نه بخش اکتشاف و نه بحث بهره برداری از معادن استان در بودجه دیده نمی شود که انتظار داریم این رویه اصلاح گردد.
جایگاه نه چندان جالب فرهنگ در بودجه!
در بخشی از این نشست مدیر کل آموزش و پرورش هم از بی توجهی به حوزه فرهنگ انتقاد کرد و گفت : قابل قبول نیست که بودجه فرهنگ و آموزش و پرورش در اولویت هفتم قرار گیرد در حالی که در بیشتر مناطق دنیا ، معمولا بودجه های فرهنگی از اولویت های نخست است.
هادی زارع پور افزود : آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات اساسی در بعد فضا و تجهیزات قرار دارد و انتظار این است که در این زمینه بیشتر همکاری شود.
برخورد با مدیرانی که اسناد خزانه آن ها برگشت بخورد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان سخنران نهایی و جمع بندی جلسه گفت : وقتی بیش از ۲۰۰۰ پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد، به جز موارد خاص و ضروری، باید نگاه به ایجاد پروژه‌های جدید نداشته باشیم.
کلانتری با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان بیش از ۵,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: اولویت تکمیل پروژه‌ها نیمه تمام است.
کلانتری با اشاره به تعامل بین بخشی، ابراز داشت: اقدامات نیز باید با نگاه فرمانداران عملیاتی شود.
استاندار به جذب اعتبارات اشاره کرد و عنوان داشت: باید ردیف‌های متمرکز مورد توجه قرار گرفته و جذب در این بخش را داشته باشیم.
کلانتری با تاکید بر جذب اعتبارات اسناد خزانه، گفت: با دستگاهی که اسناد خزانه آن بازگشت بخورد، برخورد خواهم کرد.
استاندار ارتباط مناسب و کارشناسی شده با بخش خصوصی را زمینه ساز توسعه دانست و گفت: در حوزه گردشگری نیز باید ارتقای ظرفیت‌ها بر اساس برنامه محوری را داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهمئی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
آنهایی که بیدبلند را از بهمئی جدا کردند باید پاسخگو باشند هر چند خیانت کردند ولی معلوم نیست چه مافیایی پشت این قضیه بود متاسفانه انقلابی های بهمئی هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشغول تقسیم غنائم و پست ها بودند و خواب بودند تا خاک بهمئی به تاراج رفت قسمتی را رژیم منحوس پهلوی جدا کرد و قسمتی هم به علت نالایق بودن مسئولین بهمئی از بهمئی جدا شدند بید بلند در سال 1360 از بهمئی جدا شد تشان در سال 1363 از بهمئی جدا شد ترتاب در سال 1396 از بهمئی جدا شد سرحد بهمئی یعنی کوه سفید و کوه سیاه و دلی مهرجان بوسیله مسئولین خائن وقت در سال 1391 از یهمئی جدا شدند حالا چیزی از سرزمین بهمئی باقی نمانده و باید بچه های متولد خاک بهمئی غیر بومی منطقه خود شوند!!!!! بنابراین بار دیگر اتحاد بهمئی و پشتیبانی مسئولین استانی و کشوری از جمله نماینده محترم ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و استاندار محترم استان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استان از آنها را می طلبد تا بار دیگر سرزمین های جدا شده از بهمئی به بهمئی ملحق گردد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار