کد خبر: ۷۶۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ 04 August 2019
تابناک / عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اذعان به اینکه در استان و‌ حتی کشور کسی با اجرایی شدن طرح بایوجمی موافق نیست، گفت: ما بارها از کسانی که موافق طرح بایوجمی هستند دعوت کردیم تا دلایل علمی برای اجرایی شدن این طرح را به ما اعلام کنند ولی هیچ موافقی در حال حاضر در استان و‌ کشور وجود ندارد.

 

بایوجمی هیچ موافقی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کمیل میرزایی امروز در نشست خبری با اشاره به اجرای طرح بایوجمی در تالاب بندرانزلی اظهار کرد: ماده تیتانیوم برای محیط‌زیست و انسان بسیار خطرناک است و بحث نانو بودن یا نبودن ماده تیتانیوم تأثیری در آثار مخرب آن ندارد و‌ طبق مقالات موجود و ‌اعلام آژانس سلامت سازمان ملل، این ماده بسیار مضر و‌ سرطان‌زا است.

وی با اشاره‌ به آثار مخرب ماده شیمیایی تیتانیوم گفت: در مقالات علمی به‌صراحت اعلام‌شده که این ماده در بدن موجود زنده باقی‌مانده، وارد سیستم گردش خون شده و بر روی اعصاب مرکزی تأثیر مستقیم دارد و سلول‌های زنده را از بین می‌برد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اشاره به مغایرت‌های موجود در طرح بایوجمی بیان کرد: یکی از اهداف طرح بایوجمی افزایش عمق از طریق کاهش رسوب است ولی به گفته مجری طرح بایوجمی دلیل کاهش عمق تالاب انزلی افزایش رسوب‌گذاری نیست زیرا ۱۰ الی 15 درصد ماده رسوب در تالاب وجود دارد و کاهش عمق تالاب دلایل دیگری دارد.

میرزایی با اذعان به اینکه در استان و‌ حتی کشور کسی با اجرایی شدن طرح بایوجمی موافق نیست، گفت: ما بارها از کسانی که موافق طرح بایوجمی هستند دعوت کردیم تا دلایل علمی برای اجرایی شدن این طرح را به ما اعلام کنند ولی هیچ موافقی در حال حاضر در استان و‌ کشور  وجود ندارد.

وی با گله‌مندی از عدم موضع‌گیری مجمع نمایندگان گیلان در مجلس و مسؤولان کشوری در رابطه با طرح بایوجمی تصریح کرد: برای افتتاح یک راه‌آهن بالای چندین بار بازدید صورت گرفته و کارهای کارشناسی زیادی توسط مسؤولان انجام شد، ولی چرا برای طرح بایوجمی که ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار برایش در نظر گرفته‌شده هیچ‌گونه موضع‌گیری از طرف نمایندگان گیلان در مجلس شکل نگرفته و این طرح از طریق تشکل‌های دانشجویی بسیار در کشور سروصدا ایجاد کرد.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان گیلان شرایط اجرایی شدن این طرح در یک استخر را با شرایط زیست‌محیطی تالاب یکسان نداشت و افزود:  این دوستان مدعی شدن طرح بایوجمی در یک استخر با موفقیت اجرایی شده است درحالی‌که در هرروز ورودی این استخر باز و آب خارج می‌شد ولی در تالاب شرایط این‌گونه نبوده و ماهیان تحت تأثیر تیتانیوم قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار