به قلم سجاد حسینی سی سخت
انتخاب شهرداران اگر براساس شاخصه‌های بومی بودن، تعهد، تخصص و ارائه برنامه‌های توجیهی و قابل اجرا و خارج از دیدگاه‌های حزبی و جناحی باشد‌، پیشرفت شهری را با خود به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۷۷۴۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ 23 August 2019

عنوان یادداشت:ملاک های انتخاب شهردار / گزینه بومی یاغیربومی؟؟؟

به قلم سجاد حسینی سی سخت

ملاک های انتخاب شهردار سی سخت

 

اینکه شهردار آینده یک شهر چه کسی می‌تواند باشد و شهردار بومی بهتر است یا غیر بومی؟ یکی از سوالات همیشگی افکار عمومی پس از انتخاب اعضای شورای شهر است .انتخاب شهردار و عملکرد آن در طول عمر خدمتی می تواند در بدو امر نشان دهنده تصمیم درست شواری شهر باشد تا شخص شهردار؛برای رسیدن به این مهم گاهی شاهد اجماع اعضا بر انتخاب یک شهردار غیربومی در شهر هستیم؛ شهرداری که مطابق با خواسته‌های اعضای شورای شهر عمل کرده و آنچه را که اعضای شورا صحیح می‌دانند را بر شهردار تحمیل کنند و در این شرایط، شهردار منتخب نیز کمتر بر وظایف خود احاطه داشته باشد.
نتیجه چنین وضعیتی، نادیده گرفتن حقوق شهروندان و دچار شدن مجموعه شهرداری و شورای شهر به روزمره‎گی و مسائل خارج از تکالیف است، و آنوقت شهری خواهیم داشت که همچنان با معضلات کهنه دست و پنجه نرم می‌کند و مردمی که از یکدیگر می‌پرسند: به‌راستی اعضای شورای شهر چه می‌کنند؟شهر سی سخت با پتانسیل بسیاربالایی به ویژه در امر گردشگر بیشتر برای شهرداری مدیری نیاز دارد که هم به دور از سیاست زدگی از نظر اجرائی توان خود را مصروف خدمت به شهر کند وهم دارای شناخت خوبی از حیطه کاری خود باشد .اگر بومی و اهل شهرستان باشد که به کیفیت کار افزوده خواهد شد تجربه نشان داده هرگاه این پست دراختیار یک مدیر بومی قرار گرفته فرای نقاط ضعف به دلیل هم زبانی و شناخت محیط بهتر توانسته خدمت کند تا شخص دیگر و غریبه .
شاید یکی از انگیزه های مهم یک شخص بومی برای خدمت بهتر ،این نکته باشد که چون می داند به دلیل اینکه بعد از اتمام دوره مأموریت خود در شهرستان و درکنار همین مردم زندگی خواهد کرد تمام همت خود را بر خدمت تمرکز می کند و به دنبال نام نیک برای خود هم خواهد بود و چون می داند در بوته نقد کارهای خود قرار خواهد گرفت این فکر بر افکار دیگر غلبه خواهد کرد وانگیزه مضاعف خواهد داشت .ولی برعکس آن ، شخص غیر بومی اگر از جنس افراد سیاسی باشد اولین آسیب آن سیاسی شدن شهرداری و انعکاس آن در شورای شهر و ایجاد درگیریهای حاشیه ای و در نهایت عقب افتادن شهر خواهد بود که در طول عمر شوراها از این نمونه کم نداشته و به طورطبیعی وقتی وجه سیاسی فرد بر دیگر وجه ها غلبه کند جمع شدن افراد همسو وهم مشرب زمینه مشکلات خاص خود را ایجاد خواهد کرد و صورت ناخوشایندی را بوجود خواهد آورد .
امتیاز مهم یک شهردار بومی این است که مشکل زمان و فرصت از دست رفته برای شناخت جامعه زیر پوشش را ندارد و تنها با ارائه برنامه‎های خوب می‌تواند به عملیات اجرایی بپردازد و در روند کار خود نیز از تبعات اجتماعی کاملاً باخبر است و وقت بیشتری برای رسیدگی به امورات شهری و هماهنگی‎های بین دستگاهی دارد.
شهرداری به دلیل نوع مأموریت خاص خود که بیشتر تخصصی بوده ومدیران آن باید تلاش کند که ضمن کاهش نارضایتی های مردمی و ارائه خدمات بتواند خدمتگذاری خوب باشند پس جای تلاش و تحرک است ، جوان بودن و خلاقیت یک مدیر می تواند عملکرد وی را دوچندان کند وشهرما بیشتر به چنین مدیرانی احتیاج دارد که کم از این گزینه ها نداریم .

واقعا شهرسی سخت سرشار از استعداد و توانمندی است اگر درست ببینیم و تصمیم بگیریم و اگر قضاوت موکلان در مورد وکیلان خود مهم است باید نهایت دقت در تصمیم گیری را بخرج داد.
نخبگان و اهل اندیشه شهر باید بجای سکوت برای کمک به منتخبین خود با ارائه ادله و برهان لازم نظرات خود را اعلام نموده تا ضمن سنجیدن تمام جوانب با آگاهی کامل این انتخاب صورت پذیرد .

انتخاب شهرداران اگر براساس شاخصه‌های بومی بودن، تعهد، تخصص و ارائه برنامه‌های توجیهی و قابل اجرا و خارج از دیدگاه‌های حزبی و جناحی باشد‌، پیشرفت شهری را با خود به همراه خواهد داشت.
خدایا؛در همه کارها عاقبت مارابخیرکن
سجادحسینی سی سخت
دانش آموخته رشته مدیریت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار