رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از انتقال علم و فناوری ایرانی در حوزه علوم پزشکی و دارویی به تاجیکستان خبر داد.
کد خبر: ۷۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳ 16 August 2015

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از انتقال علم و فناوری ایرانی در حوزه علوم پزشکی و دارویی به تاجیکستان خبر داد.

به گزارش فارس؛حبیب‌الله موسوی‌بهاربا اشاره به سفر اخیرش به تاجیکستان به همراه هیئتی از سوی وزارت بهداشت اظهار کرد: در این سفر دیدارهای بسیار مفیدی با مقامات وزارت تندرستی، وزارت معارف، روسای دانشگاه‌های طبی و طب تکمیلی تاجیکستان، رئیس آکادمی علوم پزشکی و روسای چند مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی کشور تاجیکستان انجام شد.

وی گفت: بازدید مفصلی هم از چند بیمارستان مهم، مرکز پیوند اعضا، مرکز جراحی قلب، مرکز دندانپزشکی و جراحی فک و صورت و نیز اداره کل و آزمایشگاه‌های دارویی آن جمهوری داشتیم.

رئیس علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بازدیدی نیز از بیمارستان ایرانی تاجیکی ابن سینای شهر دوشنبه صورت گرفت، افزود: در جلسه دیدار با معاون اول وزیر تندرستی، ایشان در سخنانشان با افتخار به موضوع آموزش در دوره‌های کوتاه‌مدت پزشکان متخصص تاجیک در همدان اشاره کرد و انتقال علم و فناوری ایرانی در حوزه علوم پزشکی و دارویی به آن کشور را خواستار شد.

وی با بیان اینکه نوع نگاه پزشکان تاجیکی که مدتی در ایران دوره دیده بودند به دانشگاه‎های ایران جالب توجه بود، گفت: آنها با توجه خاصی همکاران خود را به تغییر افق دید از سمت روسیه به سوی ایران ترغیب می‌کردند.

موسوی‌بهار افزود: این نگاه همراه با شک و تردید نسبت به سطح علمی طب روس و نیز عدم اعتماد به پزشکان روس در میان بیماران تاجیک به شدت رواج دارد و عکس این موضوع در مورد سطح علم طب و نیز سلامت پزشکان ایرانی از دیدگاه بیماران آن کشور صادق است.

وی گفت: در دیدارهای مختلف با وزرای تندرستی و نیز معارف و روسای دانشگاه‌ها و آکادمی علوم پزشکی تقاضای اکید همگی آنها پذیرش دانشجویان تاجیکی در سطوح مختلف پیش و پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های ایران بود که با موافقت هیئت ایرانی و نیز اینجانب مراتب قدردانی و سپاس خود را اعلام داشتند.

رئیس علوم پزشکی همدان افزود: تاکنون بیش از 20 نفر از پزشکان و دندانپزشکان تاجیکی در همدان دوره‌های کوتاه‌مدت را سپری کرده‌اند و ما آمادگی ادامه کار به صورت منسجم‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تر را در این زمینه داریم.

وی تأکید کرد: در خصوص پذیرش دانشجویان جوان‌تر برای شروع تحصیل در دوره کامل تحصیلی نیز اعلام کردیم که دانشگاه علوم پزشکی همدان مجاز است برابر 10 درصد از دانشجویان خود را از بین اتباع خارجی بپذیرد و از همین امروز آماده پذیرش هستیم.

موسوی‌بهار گفت: طبق تصمیم‌گیری‌ها، وزارت معارف جمهوری تاجیکستان طی فراخوانی نسبت به ثبت‌نام داوطلبان اقدام کرده و سپس هیئتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به برگزاری آزمون و مصاحبه اقدام و تعدادی را برای تحصیل قبول می‌کنند.

وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی همدان جزء معدود دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است که مجوز پذیرش دستیار پزشکی، دندانپزشکی و دانشجوی دکتری PhD خارجی را داراست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: هم اینک سه نفر از پزشکان تاجیک داوطلب گذراندن دوره‌های دستیاری در رشته‌های تخصصی پزشکی هستند، همچنین در خصوص گسترش تعداد این دستیاران نیز مذاکرات مفیدی صورت گرفت.

وی موضوع بعدی را توسعه روابط در حوزه تبادل علمی و مشارکت متخصصان تاجیک در مجامع و گردهمایی‌های علمی ایرانی و برگزاری چنین مجامعی در آن کشور با حضور دانشمندان ایرانی دانست و گفت: رئیس آکادمی علوم پزشکی تاجیکستان تقبل این امر را عهده‌دار شدند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار