کد خبر: ۷۸۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲ 18 September 2019
پرداخت معوقات فرهنگیان دردی مزمن و گویا بدون درمان است که تاکنون هیچ مرهمی برای آ‌ن وجود نداشته است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حوالی شروع سال تحصیلی هستیم و هنوز ماجرای پرداخت معوقات و مطالبات فرهنگیان قصه پرغصه آنهاست؛ سال تحصیلی که شعار «مهر باشکوه» برای آن در نظر گرفته می‌شود حالا با دغدغه معلمان برای گذران زندگی خود مواجه است؛  اوضاعی که به  اذعان برخی از آن‌ها باعث شده تا حق التدریسشان را از ۶ ماه گذشته تاکنون دریافت نکنند و چشم انتظار تحقق وعده‌هایی باشند که در گذران رفت و آمدهای سکان‌داران آموزش و پرورش و دولت مطرح می‌شود.پرداخت مطالبات و معوقات حداقلی حقی است که هر فرهنگی می‌تواند داشته باشد اما موضوع آن قدر پیچیده شده و آموزش و پرورشی‌ها نسبت به آن خلف وعده کردند که پرداخت هر بخش از این مطالبات و معوقات با موجی از سر و صدا مطرح می‌شود البته گاهی مسئولان از پرداخت مطالبات معوقات خبر می‌دهند اما در عمل فاصله این اخبار تا پرداخت روزها و حتی ماه‌ها به طول انجامیده است.
دخل و خرج آموزش و پرورش به هم نمی‌خورد
آموزش و پرورش دستگاهی است اجرایی که باید در قبال خدمات معلمان حق الزحمه آن‌ها را بپردازند اما این وزارتخانه عریض و طویل با حجم گسترده مخاطب و کارکنان در دخل و خرجش دچار مشکل است و گاه که این موضوع را از مسئولان مربوطه آموزش و پرورش جویا می‌شویم معتقد هستند اولویت نبودن آموزش و پرورش در دولت و توجه نه چندان جدی سایر دستگاه‌ها به این نهاد موجب این بدقولی‌ها شده است به دنبال این ماجرا از مسئولان بالادستی آموزش و پرورش که به نوعی در تأمین اعتبارات این سازمان و تخصیص آن دخیل هستند علت این بی برنامگی و عدم پرداخت معوقات را جویا شدیم.
چندی پیش بود که سعید طاهری رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش گفته بود که  بر اساس بند ج ماده ۲۴ قانون الحاقیه بودجه، تخصیص اعتبار برای پرداخت حقوق حق‌التدریس‌ها انجام شده و به طور کلی در چند سال اخیر بیش از ۱۱۰ درصد تخصیص اعتبار به آموزش و پرورش داشتیم حال اگر در مورد پرداخت‌ها موردی باشد باید وزارت آموزش و پرورش آن را پاسخ دهد.
علاوه بر این موضوع خرداد ماه ۹۷ بود که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود هیچ بدهی به آموزش و پرورش ندارد و تأمین اعتبارات برای این وزارتخانه به طور کامل انجام شده است.
در کشاکش پرداخت معوقات فرهنگیان که هرازگاهی در زمین نهادهای مختلف جا به جا می‌شود معلمان تنها متضرران آن هستند که فقط با وعده‌های پر رنگ و لعاب مسئولان یا سلب مسئولیت از آنها مواجه می‌شوند.
چندی پیش سیدجواد حسینی سرپرست سابق آموزش و پرورش از تأمین اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومانی برای پرداخت مطالبات حق التدریسی‌ها خبر داد اما این موضوع همچنان محقق نشده است از طرفی دیگر چند روز گذشته بود که علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش از بدهی حدود ۹۰۰ میلیارد تومانی این وزارتخانه به معلمان خبر داد و به این موضوع اشاره داشت که این بدهی به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است تا تخصیص اعتبار برای آن‌ها انجام شود.
این موضوع در حالی مطرح می‌شود که اظهارات نوبخت و طاهری شرایط را به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهد که در این میان گویی اعتبارات در آموزش و پرورش ناپدید می‌شوند.
فرمول پیچیده پرداخت مطالبات فرهنگیان
اوضاع پرداخت معوقات فرهنگیان ماجرایی کهنه که در اغلب اوقات هم به عنوان یک اهرم حمایتی برای محبوبیت مسئولان در دولت و آموزش و پرورش تبدیل شده است تا فرهنگیان را به بهای پرداخت حداقل حق و حقوق با خود همراه کند.
معوقات فرهنگیان که اندر خم یک مدیریت صحیح برای پرداخت به موقع است حالا به عنوان یک کلاف سردرگم در این وزارتخانه مطرح می‌شود و کمتر کسی از این معضل آموزش و پرورش بی‌اطلاع است حال بماند که این موضوع می‌تواند در شأن و جایگاه معلمان در جامعه هم تأثیر منفی بگذارد.
میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره اظهارنظرهای متعددی که میان مسئولان آموزش و پرورش و برنامه و بودجه وجود دارد، اظهار کرد:‌ پرداخت مطالبات در آموزش و پرورش موضوع پیچیده‌ای است و نمی‌توان گفت که مسئولان در این زمینه اظهارات ناصحیحی داشته است اما آنچه مشهود است ضرورت توجه هرچه بیشتر دولت‌ها برای پیشبرد برنامه‌های آموزش و پرورش است چرا که تنوع مطالبات فرهنگیان بالاست و گاهی چندین مطالبه روی هم انباشته شده و دیون را تشکیل می‌دهند علاوه بر آن بخشی از مطالبات ناشی از پرداخت نشدن بخش‌هایی از حق الزحمه در قانون است که اجرا نمی‌شود.
وی تأکید کرد: بر اساس بررسی‌هایی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شده است آموزش و پرورش تا سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار میلیارد بدهی دارد همچنین کسری اعتباری در سال ۹۸ وجود دارد که به تنهایی حدود ۱۰ هزار میلیارد دیگر می‌شود مهمترین اقلام آن را می‌توان به دو مورد پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان و مطالبات معلمان شاغل نسبت داد طبق آنچه پیش بینی کردیم تا پایان سال ۹۸ برای فرهنگیانی که بازنشسته می‌شوند حدود ۵ هزار میلیارد تومان بار مالی بابت پاداش پایان خدمت فرهنگیان ایجاد خواهد شد.
میرزاده با اشاره به اینکه این موضوع دال بر بی توجهی سازمان برنامه و بودجه و آموزش و پرورش به پرداخت مطالبات نیست، اظهار کرد: باید عزمی جدی در سطح ملی وجود داشته باشد تا آموزش و پرورش مطالبات خود را پرداخت کند، تاکنون این نهاد برای دولت‌های مختلف اولویت نداشته است اما امید داریم تا وزیر جدید بتواند در این زمینه وارد عمل شود.
با اشاره به اینکه به صفر رساندن مطالبات فرهنگیان اقدامی دور از ذهن نیست، گفت:‌ تحقق این موضوع فقط عزم ملی و ساز و کاری منظم نیاز دارد تا به ثمر برسد.
بن بست‌های شدید مالی در آموزش و پرورش کم نبوده و حتی در مواردی برای گشایش آن واگذاری اردوگاه باهنر را شاهد بودیم که حالا همان واگذاری هم اوضاع پیچیده ای را برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است؛ اکنون به نظر می‌رسد راه خروج از این وضعیت نامناسب بودجه‌ای استقرار نگاه علمی و کارشناسی برای حل مشکلات در کوتاه‌ترین زمان است موضوعی است دغدغه و شاید بتوان گفت گفتمان قالب وزرای دوره‌های مختلف وزارتخانه هم بوده اما هیچ گاه به طور کامل به ثمر نرسیده است.
محسن حاجی‌میرزایی وزیر جدید آموزش و پرورش هم برای پرداخت مطالبات و بهبود اوضاع و احوال اقتصاد در آموزش و پرورش در نخستین روزهای فعالیت خود اظهار نظرهایی داشت و حتی از تشکیل کمیته اقتصاد آموزش و پرورش با حضور علی طیب‌نیا وزیر پیشین اقتصاد و دارایی خبر داد حال باید دید ساز و کارهای احتمالا  آخرین وزیر دولت دوازدهم برای فرهنگیان و بهبود اوضاع آن‌ها ثمربخش خواهد بود یا خیر.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار