کد خبر: ۷۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳ 17 August 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد  هر کشور برای حفظ تمامیت ارضی، حاکمیت مستقل و ممانعت از سیطره بیگانگان بویژه همسایگان باید دارای تدابیر امنیتی مشخص باشد که بر اساس پتانسیل داخلی اعم از نیروی انسانی وفادار و تجهیزات نظامی کافی شکل می گیرد. این تدابیر گاه منجر به ایجاد روابط متعادل در حوزه سیاست خارجی و گاه منجر به تیرگی روابط بدلیل تعارض منافع میشود و چنانچه چالشهای سیاست خارجی در حوزه روابط بین الملل بواسطه روشهای دیپلماسی مانند میانجیگری و مذاکره حل نشود جنگ گریزناپذیر است.

مانند جنگی که بواسطه منش سلطه طلبی حکام وقت کشور همسایه یعنی عراق بر کشور ایران تحمیل شده خسارتهای فراوانی بر جامعه نوپای انقلابی وارد ساخت. به جرات میتوان گفت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به تثبیت انقلاب اسلامی کمک شایانی نموده جنبه های ایدئولوژیک انقلاب را بارور ساخت به همین دلیل به سبب نهادینه شدن ارزشها از آن به دفاع مقدس یاد میشود. اما در دفاع مقدس هشت ساله بیش از تجهیزات نظامی، نیروی انسانی وفادار نمودی ویژه داشت جلوه های نابی که کار جایگزینی سلاحهای پیشرفته را بخوبی عهده دار بود و از این جهت کمبود تجهیزات نظامی مفهومی نداشت چرا که رشادت ها، جوانمردی ها و از خود گذشتن ها در جبهه های جنگ یک مسابقه بود.

شهید جانمحمد کریمی از همان نیروهای انسانی وفادار بود که در جنگ مانند دیگر سرداران بزرگ علاوه بر انجام وظیفه نظامی، با شجاعتی خاص دلیرانه می رزمید. آنچه نگارنده را بر آن داشت تا از این شهید سرافراز به بزرگی یاد کنم این است که در مقطعی از دوران دفاع مقدس دانش آموزی 15 تا 16 ساله بوده که در رکاب دیگر رزمندگان در گردان عملیاتی یارسول (ص) تحت فرماندهی سردار واهبی زاده بعنوان نیروی رزمی بسیجی داوطلبانه خدمت کرده در همان گروهانی بودم که فرمانده آن جانمحمد کریمی بود.

احساس تکلیف در برابر شهداء و مرور خاطرات جنگ هشت ساله و یافتن جنازه مطهرش پس از حدود 30 سال مرا وادار کرد تا از خصایص آن مرد خوب در آن دوران یادی بکنم و بدینوسیله به بستگان و یارانش تسلیت بگویم. مردی که مهمترین ویژگی آن خدمت خالصانه بود. الحق که انسانی مخلص و شجاع بود و برای رزمندگان آن دوران در مراسمات نظامی چنان با اعتقاد و ایمان راسخ از دفاع مقدس به همراه معنویات صحبت میکرد که نه تنها باورها و اعتقادات دینی در نگاهش کمرنگ نبوده که از عملکردش اعتقادها و باورها استحکام می یافت.

چنان به رزمندگان تحت امر خود احترام می گذاشت که در طول خدمت حتی یکبار بدخلقی یا بدزبانی از وی مشاهده نشد. همت و اراده محکم از ایشان انسانی ستبر، معتقد و مبارز ساخته بود که دائما مهیای رزم و عملیات بود بطوریکه ما بسیجی های تحت امر او به شوخی به همدیگر می گفتیم بالاخره کریمی سرمان را به باد میدهد و او از شنیدن این حرف لبخند میزد براستی دنیا را دست کم گرفته بود. در انجام وظایف نظامی بسیار مطیع فرمانده بالادست خود بود بارها از نزدیک اطاعت وی بدون هر گونه مقاومتی را شاهد بودم و از ایشان تمردی ندیدم.

همین رفتار وی باعث شده بود تا نیروهای تحت امر وی از ایشان الگو بگیرند. در حین عملیات پشت سر نیروها حرکت نمی کرد و همواره جلو کاروان بود تا اولین خطرات را به جان بخرد. با خصلت هایی مانند مکر، فریب و ریاکاری رابطه ای نداشته بلکه صداقت راز و رمز بزرگی ایشان بود. اخلاص در عبادات و جدی بودن در معنویات از وی انسان پاکی ساخته بود که در صفوف نماز جماعت همواره پیشتاز بود.

در میادین رزمی چون منطقه عملیاتی فاو در والفجر 8 و مناطقی از کردستان مانند نقده و دهگلان ایشان را فرماندهی کارآزموده و دارای فنون نظامی دیدم. پس از پایان ماموریت، ما آمده ایم اما جانمحمد کریمی آنقدر ماند و جنگید تا کبوتری خونین بال دیگری باشد که برای پرواز از خاک به افلاک پر کشید و برای پایداری ایران در پد خندق جانش را با معبود خویش معامله کرد. آری ما برای سربلندی ایران رنج دوران کشیده ایم و کریمی های فراوان داده ایم. روحش شاد

منبع:عصردنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار