مدیرکل هواشناسی استان اصفهان می‌گوید: بارش‌های پاییزی امسال با اندکی تاخیر آغاز خواهد شد از این رو ممکن است کشاورزان به دنبال بارش‌های دیرهنگام با مشکل مواجه شوند، با وجود این درصد تحقق پیش آگاهی‌های فصلی و ماهانه کم و حدود 60 درصد است اما پیش‌بینی‌های یک تا دوهفته‌ای 95 درصد محقق می‌شود.
کد خبر: ۸۴۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴ 27 April 2020

حمیدرضا خورشیدی درباره احتمال ورود کشور به یک دوره ترسالی دراز مدت نیز می‌افزاید: سناریوهای مختلفی در دنیا وجود دارند که وضعیت بارش‌ها را بررسی می کنند که برخی تایید می‌کنند که ایران تا چند سال آینده در ترسالی است ولی برخی می‌گویند ایران همچنان با خشکسالی روبه رو است.

خورشیدی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها برای بارش‌ها، گاهی با خطای زیاد همراه است از این رو نمی‌توان با استناد به اینکه یک یا دو سال ترسالی بوده است گفت ترسالی بلند مدت پیش رو خواهیم داشت بنابراین برای این استدلال دور پیوندهایی را بررسی می‌کنند که بر منطقه ایران اثرگذار است و طبق آن مشخص می‌شود که اقلیم ایران به سمت ترسالی یا خشکسالی‌ها ادامه می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه  در حال حاضر با پدیده تغییر اقلیم روبه رو هستیم، می‌گوید: این تغییر اقلیم باعث می‌شود برخی مناطق به سمت رخداد خشکسالی‌های چندین ساله پیش برود یا در برخی مناطق بارش‌های سنگین و سیل آسا را شاهد باشیم که هر دو خوب نیست زیرا نمی‌توان گفت چون حجم بارش‌ها اندکی افزایش می‌یابد وضعیت خوب می‌شود، شاید بارش‌های با حجم زیاد در زمان کوتاه رخ دهد و خسارت همراه داشته باشد بنابراین نمی‌توان گفت که اگر به سمت ترسالی می‌رویم، ترسالی مطلوبی است.

خورشیدی می‌گوید: دورپیوندها و سناریوهای مختلف مانند الگوی اقیانوس اطلس بررسی می‌شود و نظریه می‌دهند که منطقه‌ای به سمت ترسالی یا خشکسالی می‌رود.‌ با وجود این صحت و سقم هیچ کدام صد در صد نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار