اصولگرایی که بدهکار اصولگرایان نیست
با پایان و اعلام نتایج انتخابات مجلس یازدهم ، در حوزه بویراحمد ، دنا و مارگون ، مشخص شد که مهدی روشنفکر همچنان شگفتی ساز است و وی توانست با یک اختلاف فاحش با نفر دوم ، بلیط سفر به بهارستان را بدست بیاورد.
کد خبر: ۸۴۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷ 28 April 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تحلیل سیاسی ، با پایان و اعلام نتایج انتخابات مجلس یازدهم ، در حوزه بویراحمد ، دنا و مارگون ، مشخص شد که مهدی روشنفکر همچنان شگفتی ساز است و وی توانست با یک اختلاف فاحش با نفر دوم ، بلیط سفر به بهارستان را بدست بیاورد.
اما مهدی روشنفکر اصولگرا آن هم در حالی که اولا اصولگرایان شناسنامه دار از پایتخت تا استان به وی یک نه محکم گفتند و ثانیا در بویراحمد و دنایی که هنوز مباحث بویراحمد علیا و سفلی خودنمایی می کند ، چگونه توانست اینگونه در مناطق علیا با اقتدار رای آوری داشته باشد؟ و چگونه توانست با اقتدار پیروز نهایی باشد؟
راهی که شاهان ایرانی رفتند!
کسانی که علاقه زیادی به تاریخ ایران دارند حتما می دانند که شاهان قدرتمند و موفق ایرانی همیشه اولین حرکت خود را در ایل و تبار خود آغاز می کردند و پس از مقبولیت کامل در ایل و تبار ، کم کم به سمت دیگر مناطق می رفتند و در ادامه به میزان درایت و داشتن مشاورانی قوی و همه جانبه نگر موفقیت های بعدی را بدست می آوردند. ( هدف از بیان این قسمت از تحلیل ، بیان بهره گیری سیاسیون از سبکی خاص و تاریخی در میان سیاسیون تاریخ ایران ، هر چند در مقیاس های محلی و کوچک است .)
مهدی روشنفکر از همان ابتدا به طرز عجیبی یک فرد قوم گرا معرفی شد و البته دلیل ان هم کاملا مشخص بود ! وی ابتدا تمام هم و غم خود را برای یک دست کردن ایل و تبار به کار بست چیزی که اتفاقا رقبای اصولگرایش و دیگر رقیبان ، سعی در جلوگیری از آن داشتند!
 قسمت اول : راهی که شاهان ایرانی رفتند! / سررود چگونه فتح شد؟
 
روشنفکر در این بخش از کار کاملا موفق عمل کرد و توانست به طرز عجیبی رای های ایل و تبار و همچنین حوزه حضور ایل و تبارش را بدست آورد و تقریبا همه کاندیداها را از سبد رای مناطق جغرافیایی یا زادگاه خود بی بهره کند ! دقیقا همان راهی که سیاستمداران (پادشاهان) موفق طول تاریخ ایران پیموده بودند!(در مقیاس محلی و کوچک)
قسمت اول : راهی که شاهان موفق ایرانی رفتند! / سررود چگونه فتح شد؟
 
ثبت نام بدون از حضور ایل و تبار!
تا قبل از شروع ثبت نام و با توجه به قدرت نمایی ایلی روشنفکر ، همه منتظر لشکرکشی ایلی به سمت فرمانداری بویراحمد بودند اما اقدام غافلگیر کننده وی بسیار جالب بود! روشنفکر که از ایل و تبار خود مطمئن بود برای عدم بهانه به رقبا ، فقط با همسر خود وارد فرمانداری شد و ضمن انجام فرایند ثبت نام ، همراه با همسر خود ، به جایگاه خبرنگاران آمد و هر سوالی که پرسیده شد را پاسخ داد. و البته با برجسته کردن نقش همسر خود اینگونه تبلیغ کرد که نقش بانوان در تحولات سیاسی را جدی گرفته است.
قسمت اول : راهی که شاهان ایرانی رفتند! / سررود چگونه فتح شد؟ 
سررود چگونه فتح شد؟
مهدی روشنفکر که در اولین حضور خود در انتخابات ، در دور دهم به عنوان شگفتی ساز انتخابات معرفی شده بود اینبار همه تلاش خود را می نمود که برنده انتخابات باشد اما یک مانع بزرگ وجود داشت و اتفاقا همین مانع بزرگ ، زیربنای اولیه موفقیتش هم بود! آن هم ایل و تبارش بود!
روشنفکر می دانست که رای ایلی زیر بنای کارش است اما با این رای ایلی تنها برنده انتخابات نمی شود و باید حتما در حوزه سر رود یا بویراحمد علیا جای پایی باز کند اما نمی دانست چه باید بکند! چرا که رقبایش که همه از بویراحمد علیا بودند نقطه ضعف سیاسی در همه طوایف بویراحمد را می دانستند و آن هم کوبیدن بر بحث علیا و سفلی بود !
در این بین اتفاقی جالب رخ داد که مسیر را برای روشنفکر هموار کرد !
در روزهایی که همه سیاسیون بویراحمد سرگرم تبلیغ و برجسته سازی بحث بویراحمد علیا و سفلی بودند ، یک دیدار حدودا یک ساعته بین مهدی روشنفکر و یکی از چهره های برجسته سیاسی استان برگزار شد! در این جلسه که اتفاقا به پیشنهاد شخص اعلام شده صورت گرفت ، راهکار موفقیت در بویراحمد علیا به زبانی ساده تشریح شد.
در این دیدار مهدی روشنفکر قلم و کاغذ خود را برداشت و نکته ها را یادداشت کرد!
راهکار بسیار ساده اما کاربردی بود!
چکیده راهکار : شخص مذکور از مهدی روشنفکر می خواهد که ابتدا توکلش بر خدا باشد سپس به وی می گوید که شما اکنون در حوزه بویراحمد سفلی هیچ مشکلی ندارید و همه تمرکز خود را روی بویراحمد علیا قرار دهید.
این فرد به روشننفکر می گوید " شما اکنون حداقل 100 تیم دو تا سه نفره از افرادی که در بویراحمد علیا مقبولیت دارند ، تشکیل می دهید و از این افراد می خواهید به صورت منظم و پیگیر به میان خانواده ها در همه طوایف رفته و خود و تفکراتت را به آن ها معرفی کنند . (به جمع آوری هوادار و رای بپردازند) .
در ادامه به روشنفکر گفته می شود از تلاش برای دیدن هر فرد تاثیرگذاری در حوزه سررود دست نکشد و نا امید نباشد. این راهکار ساده و کاربردی به همراه انگیزه بسیار قوی روشنفکر و البته وجود اختلافات فاحشی که بین نخبگان در بویراحمد علیا حاکم بود ، برای پیروزی نهایتا موثر افتاد.
پس از ان ، دیدارهای گسترده و اعلام حمایت های زیادی از حوزه سر رود یا بویراحمد علیا برای مهدی روشنفکر شکل گرفت و در نهایت هم مشخص شد که مهدی روشنفکر توانسته است در بویراحمد علیا دومین رای ماخوذه را به خود اختصاص دهد و حتی در این حوزه با اختلاف چند صد رایی از نفر اول رتبه دوم را بدست آورد ضمن اینکه در همه حوزه های دیگر این مهدی روشنفکر بود که با اقتدار رای اول را کسب کرد.
(در بخش دوم این تحلیل مناسبات روشنفکر و اصولگرایان مورد بررسی قرار می گیرد)
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
جلیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
سلام.با عرض معذرت،یک تحلیل واقعا ضعیفی بود.آقای روشنفکر یک پایگاه قوی قومیتی داشت.بخش اعظم دهدشتی های ساکن یاسوج هم به سمت ایشان رفتند.رقبا هم اختلاف جدی داشتند.رای مخالفین،بین چندین نفر تقسیم شد و فضا طوری شد که بخش زیادی از آرا خاکستری در روزهای آخر هم به سمت کسی آمد که بیشترین شانس را داشت یعنی مهدی روشنفکر.تقلیل انتخابات به تصمیم یک نفر و قلم و کاغذ برداشتن مهدی روشنفکر هم جالبه....انتظار داشتیم که مطالب قوی و مستندی منتشر کنید و نه مطالبی در این سطح.
جمشید پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
تحایل اشتباه است.اگر بنا ب تفکر قومیتی باشد .بیش از شصت درصد جمعیت شهریاسوج و سررود نیز متعلق ب ایل وابسته اقای روشن فکر با نیروهای قوی سیاسی میباشد.ضمن انکه غالب جریان ایلی همراه ایشان صرفا متعصبانه و پاسخ ب تحرکات اقوام دیگر بوده است.کماابنکه هرفرد دیگری بود نیز پیروز میشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار