شاید تنها آموزش و پرورش استان که به صراحت محل جولان اعضای کارکنان دفتر نمایندگان مجلس باشد ، آموزش و پرورش بویراحمد باشد که با هر تغییر نمایندگی ، بالاترین تا پایین ترین منصب آن دستخوش تغییر می شود و هیچ مدیری هم نمی تواند ادعای استقلال کند.
کد خبر: ۸۵۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۶ 21 May 2020

تتابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شاید تنها دستگاه دولتی که تفاوت چندانی بین شان ، شخصیت و جایگاه همه پرسنل آن نیست آموزش و پرورش باشد به گونه ای که برای هر یک از پرسنل آن هم پتانسیل رسیدن به درجات متفاوت مدیریتی وجود دارد و هم پایین کشیده شدن از همان درجات! و یا اینکه شما در آموزش و پرورش نمی توانید تفاوت آشکاری بین یک معلم کلاس چند پایه با یک مدیر مدرسه یا حتی آموزش و پرورش ببینید. چرا که اکثر این معلمین دارای مدارکی مشابه هستند اما برخی به دلیل تلاش هایی می توانند در دوره هایی به درجاتی از مدیریت دست یابند در صورتیکه نمی توان تفاوت خاصی در علم ، دانش و تخصص آن ها دید!
آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد یکی از عیالوارترین دستگاه های دولتی استان است که به تنهایی حجم عظیمی از کارمندان و جامعه هدف را مدیریت می کند و باید گفت کسانی که بتوانند در این آموزش و پرورش کارنامه موفقی از خود به نمایش بگذارند بی شک می توانند جز مسئولین کلان استان معرفی شوند و مناصب بالاتری در حد و اندازه مدیریت استانی را برعهده بگیرند.
آموزش و پرورش رستم کش و انتصابی دیگر!
واژه رستم کش در گفتگوهای شفاهی سیاسی برای آموزش و پرورش بویراحمد به کار برده شده است و منظور هم این بوده است که در این دستگاه آموزشی ، تربیتی ، مدیریت بسیار سخت و البته ناپایدار است!شاید کمتر آموزش و پرورشی در مناطق مختلف استان ، دوران مدیریتش به کوتاهی و پرچالشی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد باشد!
مدیریت بر این دستگاه همراه با چالش ها و مبارزاتی با سدهای متفاوتی از جمله ، قوم گرایی ، سیاسی کاری ، دخالت سیاسیون خارج از آموزش و پرورش و مسائل ریز و درشت دیگر همراه است که چنین شرایطی در دیگر مناطق استان کمتر به چشم می خورد!
مهاجرت گسترده به این شهر ، کمبود فضای فیزیکی ، حضور فرهنگ های مختلف ، غالب بودن تفکرات قومیتی ، کمبود امکانات ، افزایش سالانه دانش آموز و ... همه و همه دست به دست هم داده اند تا مدیریت آن را همیشه با مشکلات متعددی درگیر کند. از همه بدتر بی ثباتی مدیریتی در این دستگاه از قدیم وجود داشته  اکنون هم وجود دارد!
شاید تنها آموزش و پرورش استان که به صراحت محل جولان کارکنان دفتر نمایندگان مجلس باشد ، آموزش و پرورش بویراحمد باشد که با هر تغییر نمایندگی ، بالاترین تا پایین ترین منصب آن دستخوش تغییر می شود و هیچ مدیری هم نمی تواند ادعای استقلال کند. به عنوان مثال اگر علی حسن زاده با فشارهای غلام محمد زارعی بر وزارت آموزش و پرورش مدیریت آموزش و پرورش بویراحمد را بدست آورد ، شکی نیست که دلشاد هم با نفوذ و بروبیای مهدی روشنفکر در اداره کل آموزش و پرورش موفق شد نظر مدیر کل را جلب کند و مدیر شود. (این به معنی نادیده گرفتن توانایی های شخصی آنان نیست)
به نظر می رسد هر مدیر کلی هم در استان کهگیلویه و بویراحمد بر مسند نشسته است چاره ای جز کنار آمدن با چنین وضعی نداشته است و نخواهد داشت چون که خود مسئولین این شهرستان با چنین رویکردی خو گرفته اند و اگر در استان موفق به اعمال نظر خود نشوند تا وزارت چنین موضوعی را پیگیری می کنند!
راهی که حسن زاده رفت
علی حسن زاده که باید جای خود را به کورش دلشاد دهد ، حدود 2 سال بر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد مدیریت کرد . مدیریت حسن زاده همانند دیگر مدیران قبل از خود فراز و نشیب های زیادی داشت . 
شاید یکی از چالش های حسن زاده تقاران مدیریتش با حساسیت های انتخاباتی بود که منصوبین و طرفداران رقبایش خصوصا مهدی روشنفکر ، به شدت برای وی چالش ایجاد می کردند . برخی وی را به برنامه ریزی گسترده برای بهره برداری از ظرفیت آموزش و پرورش به نفع غلام محمد زارعی متهم می کردند چیزی که اثبات آن چندان آسان نبود اما با توجه به عیان بودن حمایت تعداد زیادی از پرسنل اداری از کاندید رقیب می توان گفت بخشی از این گفته ها ناشی از حساسیت های انتخاباتی معمول در استان بوده است البته نمی توان حمایت های وی از زارعی را به طور کامل رد کرد.
یکی دیگر از چالش های حسن زاده نوع تعاملات وی با اداره کل آموزش و پرورش استان بود به گونه ای که به نظر می رسید وی سعی دارد نوعی از خودمختاری و استقلال از استان را برای آموزش و پرورش بویراحمد مطالبه کند و همواره نسبت به شیوه تخصیص های اعتبارات و امکانات معترض بود و بارها در جلسات نسبت به تبعیض ها بین بویراحمد و شهرستانی دیگر (بیشتر گچساران منظور یود) شکایت داشت و البته در بیان اعتراضاتش هیچگونه ملاحظه ای هم نداشت و به صراحت چنین موضوعی را مطرح می کرد.
برخی هم حسن زاده را به شدت فردی قوم گرا معرفی می کردند و می گفتند وی همواره از بحث مهاجرت ها به شهرستان بویراحمد ناراضی بود اما وی معتقد است که حق و حقوق مردم شهرستان توسط غیر بومی ها ضایع می شود از جمله بحث مسدود شدن ردیف های استخدامی! به عنوان مثال از وی به دفعات شنیده شد که می گفت ، اعلام نیازهای ما با نیروهای انتقالی از دیگر شهرستان ها تامین می شود که این باعث می شود ، در برخی شهرستان ها ردیف برای جذب نیروی جدید خالی شود اما در شهرستان بویراحمد چنین ظرفیتی ایجاد نشود که غیر بومی ها این سخنان حسن زاده حمل بر قوم گرایی می دانند ولی خود وی معتقد است بر حق و حقوق بومی ها تاکید دارد.
بر شمردن موارد مثبت و منفی دوران مدیریت علی حسن زاده بی شک فراتر از این چند نکته است و نیازمند وقت و حوصله دیگری است.
به هر جهت دوران مدیریت حسن زاده به پایان رسید اما نباید خدمات و عملکرد خوب وی در لابه لای جنگ و جدل های سیاسی نادیده گرفته شود.
راهی که دلشاد باید برود!
و اما پنج شنبه کورش دلشاد ، باید مدیریت ، آموزش و پرورش "رستم کش" را برعهده بگیرد تا مسیر گذر از هفت خوان را بپیماید !
آنگونه که از دلشاد سخن گفته می شود ، وی فردی دارای تخصص حقوقی است . البته شاخصه اصلی اش که بر زبان ها است ، اخلاق مداری وی است.
شکی نیست که از هم اکنون برچسب نیروی نماینده بر پیشانی دلشاد وجود دارد اما این نکته است که همیشه در مورد مدیران بوده و احتمالا تا مدت ها خواهد بود . آنچه که می توان از دلشاد به عنوان مدیر جدید خواست ، تلاش برای تغییر برخی رویه های معمول و البته غلط سابق است .
دلشاد باید از هم اکنون تکلیف خود را با موضوع قوم گرایی مشخص کند و اگر قصد نفی قومیت گرایی را دارد از هم اکنون و به صورت جدی با این موضوع مقابله کند.
مدیریت قاطع و بدون مماشات در چهارچوب ضوابط و قانون از جمله حلقه های مفقوده ای است که معمولا در آموزش و پرورش به وضوح دیده می شود و تغییر این رویه های غلط مستلزم تلاش ، جدیت و استقامت در تصمیم و عملکرد است.
شایسته سالاری از جمله نکاتی است که کمتر به آن توجه می شود . انسداد سفارش پذیری چه از قوم و قبیله چه از آشنا و چه از نماینده و دیگر مسئولان ، نکته ای است که اجرای آن بسیار ضروری است.
آموزش و پرورش هر چند از لحاظ مالی و بودجه ای مانند دیگر دستگاه ها نیست که بتوان برای انحراف این بودجه ها زد و بند کرد اما برخی واگذاری ها مانند ، پوشاک مدارس ، سرویس مدارس و برخی موارد دیگر همواره حواشی زیادی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است که باید در این زمینه هم درایت و هم شفافیت وجود داشته باشد و البته قاطعیت و پرهیز از منفعت طلبی شخصی هم بسیار ضروری است.
مدیر جدید آموزش و پرورش بویراحمد در تعیین مشاورین لازم است بسیار با دقت عمل کند و به افراد منفعت طلب و مغرض کمترین میدان اظهار نظر یا تاثیر بر نظر را ندهد .
و نکته آخر اینکه وی بر تغییرات اتوبوسی اصرار نورزد و اجازه دهد کم کم و با تسلط یافتن بر اوضاع ، شایستگان را از کارکنان ضعیف جدا کرده و به راحتی افراد شایسته را به صرف مسائل سیاسی یا قومیتی تغییر ندهد.
به هر جهت از فردا انتصابی دیگر در آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد رقم خواهد خورد و باید امیدوار بود دوران مدیریت جدید برخی اشکالات بر جای مانده از دوره های مختلف ، مرتفع شود و آموزش و پرورش در مسیر واقعی خود حرکت کند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
سلام الحق در زمان مدیریت حسن زاده آرامش بر آموزش وپرورش حاکم بود.. وایشان مهم ترین حسنش اخلاق مداری وحل مشکلات زیر مجموعه بود وهیچ کسی نامید از دفتر ایشان خارج نمیشد.... وایشان بسیار مهربان بودند... تنشان سالم وروزگار بروفق مرادشان انشاالله
تامرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
تشکر از اقای حسن زاده.که بدون کوچکترین برچسپی مسئولیت سنگین مدیریتی یش رو به پایان رساند.ارزوی موفقیت برای برادر خوبمان دلشاد.روسیاهی به زغال ماند وبس
دبیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
متاسفانه الان که سه ماه از انتصاب آقای دلشاد می گذرد همان روال قبلی ادامه دارد ، اگر انتصابات قومی و نمایندگی در آموزش و پرورش بویراحمد در زمان زارعی در طول 8 سال در آموزش و پرورش رخ داد در این سه ماه به اندازه 8 سال انتصابات دارد رخ می دهد ، به طوری که به وضوح آقایان دلشاد و لقمانی اعلام می کنند که فقط به نیروی خودمان پست می دهیم و حرف از نیروی خودی و غیر خودی می زنند ، البته تغییرات در سطح معاونین و سرپرستان مدارس بوده و فعلا به دلیل بخش نامه های موجود دستشان از تغییر مدیران مدارس کوتاه است وگرنه آنها هم از دم تیغ گذرانده می شدند.ای داد از آموزش سیاست زده و قومی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار