مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: ما از ایجاد این جاده اطلاعی نداشتیم و مجوزی هم برای این کار صادر نکردیم.
کد خبر: ۸۶۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 15 June 2020
در جریان بازدیدخبرنگاران و مسئولان همدان از جاده غیرقانونی سلامت، مدیرکل دیوان محاسبات استان تخریب طبیعت الوند را تایید کرد.

به گزارش تسنیم، پس از آن که متولیان دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه با وجود هشدار‌های مکرر رسانه‌ها از جمله خبرگزاری تسنیم (که ۸ ماه، پیش از وقوع این فاجعه در مورد آن هشدار داده بود)، فعالان محیط زیست و کوهنوردان اقدام به تعریض، تسطیح و درختکاری جاده‌ای مشهور به زیگزاگ (سلامت) در دل الوند کردند و متاسفانه با بی‌تفاوتی مسئولان مواجه شد، نماینده، ولی فقیه در استان همدان با ورود به موقع خود از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خواستار بررسی و پیگیری موضوع تخریب دامنه الوند به عنوان یک مطالبه عمومی شد.

حمایت امام جمعه همدان از خبرنگاران معترض به این تخریب، فعالان محیط زیست و کوهنوردان باعث شد آن‌ها اعتراض خود را به این اقدام رسا‌تر بیان کنند.

بازدید از فاجعه رخ داده در الوند

در این میان رضوان سلماسی بانوی کوهنورد فاتح اورست و عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز به عنوان یکی از مخلفان تعرض به الوند، هم در صحن شورای اسلامی شهر همدان با ایراد سخنانی به این اتفاق واکنش نشان داد و هم با همکاری برخی دیگر از اعضای شورای شهر برنامه‌ای تدارک دید تا عصر شنبه جمعی از مسئولان استانی از جمله حاتم نیکخو، مدیرکل دیوان محاسبات استان، عباس صوفی شهردار همدان، حمید بادامی نجات نایب رئیس شورای شهر، علی فتحی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا، نرگس نورالله‌زاده یکی دیگر از اعضای شورا، علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، محسن جعفری‌نژاد بسطامی، مدیرکل محیط زیست استان، داریوش حسینی مدیرکل راه و شهرسازی استان، افندیار خزائی، مدیرکل منابع طبیعی و نیز خبرنگاران، کوهنوردان و فعالان محیط زیست از مسیر این جاده بازدید کنند تا مشخص شود چه ظلمی در حق الوند، نماد استواری نخستین پایتخت ایران زمین شده است.

دست‌درازی به طبیعت بکر میدان میشان

محل تجمع میدان میشان (میدان میشان یا دشت میشان یکی از دشت‌های کوهستان الوند است. این میدان در مسیر اصلی صعود به قله الوند قرار دارد و وسعت آن حدود یک هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۶۰۰ متر است) در الوند همیشه استوار بود. به محض ورود آنچه در این ارتفاع در ذوق می‌زد سازه‌های دست ساز بود که از آن دست می‌توان به سنگفرش کردن برخی از مسیر، ایجاد دریاچه‌ای سنگی و دست‌ساز در وسط دشت، بتون کردن بخشی از زمین برای استقرار چادر عشایر، و ساختمان‌هایی سنگی و بتونی مربوط به برخی از ارگان‌ها از جمله هلال احمر اشاره کرد.

اما آنچه بیش از این موارد در ذوق می‌زد استقرار خودروی شاسی بلند مدیرکل راه و شهرسازی در ارتفاع نزدیک به ۳ هزارمتری بود.

مدیرکل راه شهرسازی با خودروی اداری خود از همان جاده‌ای به میدان «میشان» آمده بود که تسطیح و تعریض آن مورد اعتراض رسانه‌ها و فعالان محیط زیست بود تا گواهی باشد بر این ادعا که با تسطیح این جاده ماشین‌ها و خودرو‌های سواری به راحتی می‌توانند تا میدان میشان بالا بیایند و طبیعت این منطقه بکر را نابود کنند.

وقتی این اتفاق با اعتراض خبرنگار خبرگزاری تسنیم و ماهنامه همدان نامه مواجه و عنوان شد عبور ماشین مدیرکل راه و شهرسازی و حضورش در میدان میشان (بی‌تردید اگر بی‌سابقه نباشد کم‌سابقه است) افتتاح این مسیر و مجوزی برای عبور و مرور سایر خودرو‌ها است، داریوش حسینی با اشاره به این که فرمانده یگان ما مسئولیت این منطقه را دارد اظهار داشت: قرار شد با ماشین بیاییم تا ببینیم اصلا این جاده چیست تا بتوانیم پاسخگوی رسانه‌ها باشیم.

وی افزود: کسی هم نگفت که تردد در این جاده ممنوع است. جاده‌ای باز بود و ما آمدیم ببینیم این جاده چه شرایطی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تاکید کرد: ما از ایجاد این جاده اطلاعی نداشتیم و مجوزی هم برای این کار صادر نکردیم.

میزان تعرض به طبیعت الوند قابل ملاحظه است

زمانی که جمعیت برای بازدید از فعل و انفعالات رخ داده در این منطقه از میدان میشان در مسیر جاده معروف به زیگزاگ (سلامت) به سمت گنجنامه پایین آمدند، مشخص شد برخی از قسمت‌های جاده تا ۱۵ متر تعریض شده است و حال این سوال به ذهن علاقمندان به محیط زیست متبادر می‌شود که ایجاد این جاده به این عرض چه ضرورتی دارد و اگر بحث امداد به کوهنوردان حادثه دیده است (رئیس هیئت مدیره دهکده گنجنامه مدعی شده این مسیر به درخواست هلال‌احمر و برای امدادرسانی ایجاد شده است) آیا جاده قدیمی پاسخگو نبود؟

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز که از همان بدو ورود خبرنگاران و مسئولان دست‌درازی‌های متعدد به طبیعت میدان میشان را یکی‌یکی شرح می‌داد و در طول راه نیز بار‌ها در رابطه با اقدامات غیرقانونی در جهت تسطیح و تعریض جاده برای مسئولان و خبرنگاران توضیحاتی ارائه کرد، با اشاره به این که از الوند کوهنوردان بزرگ و مطرح معرفی شده‌اند گفت: باید بررسی کرد طبیعت الوند ظرفیت دستکاری را دارد؟

بانوی فاتح اورست با اشاره به این که قبل از هر اقدامی باید در مورد آن مطالعه انجام داد تاکید کرد: میزان مداخله و تعرض به طبیعت در این قسمت بسیار قابل ملاحظه است و باعث تخریب طبیعت و محیط زیست منطقه می‌شود.

کسی حال ما را در ایام کرونا نپرسید!

رئیس هیئت مدیره دهکده توریستی گنجنامه در جمع خبرنگاران حاضر در این کوه پیمایی با اشاره به این که امسال به خاطر سیلاب ۲۵۰ کامیون خاک شسته شده الوند را برگرداندیم اظهار داشت: کارشناسان متعددی آوردیم و گفتند برای جلوگیری از سیلاب باید جاده بزنید و کانالی هم تا رودخانه گنجنامه زدیم تا آب سیلاب به رودخانه هدایت شود.

سعید ترابیان با اشاره به شن و ماسه‌های موجود در مسیر جاده گفت: این شن و ماسه‌ها مربوط به سال گذشته است و قرار نبود برای زیرسازی جاده به منظور آسفالت کردن آن استفاده شود.

وی با اشاره به این که ما برای تامین هزینه آسفالت محوطه مشکل داریم گفت: چطور می‌توانیم هزینه آسفالت این جاده را تامین کنیم؟

رئیس هیئت مدیره دهکده توریستی گنجنامه با بیان این که ۴۰ هزار اصله درخت کاشته‌ایم عنوان کرد: درخت‌هایی که در مسیر جاده کاشته شده به منظور جلوگیری از فرسایش خاک است، ما فکر می‌کردیم اقدام مثبتی است حالا که مخالفانی دارد درخت‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم.

ترابیان با اشاره به این که برای حفاظت از محیط زیست گنجنامه سیستم مدرن تسویه فاضلاب ایجاد کردیم تصریح کرد: مجموعه تله‌کابین حکم فرزند من را دارد و زباله‌هایی را که مردم در الوند رها کرده‌اند هر هفته توسط مجموعه دهکده توریستی گنجنامه جمع‌آوری می‌شود.

وی با اشاره به این که در ایام کرونا که دهکده تعطیل بود و ما برای پرداخت دستمزد‌های پرسنل مشکل داشتیم کسی حال ما را نپرسید تاکید کرد: من هر انتقادی را می‌پذیرم. ما باید با کوهنوردان، خبرنگاران و فعالان محیط زیست بیشتر تعامل می‌کردیم، اما مشکلات موجود اجازه نداد.

تایید تخریب الوند توسط مدیرکل دیوان محاسبات استان.

اما در پایان مسیر مدیرکل دیوان محاسبات استان همدان با اشاره به این که تخریب در این منطقه حتما اتفاق افتاده است اظهار داشت:، اما باید بررسی جامع و علمی در این مورد صورت بگیرد.

حاتم نیکخو با تاکید بر این که با مسئولان ذی‌ربط جلسه خواهیم گذاشت گفت: اقدامات صورت گرفته اگر قانونی نباشد دیوان به این موضوع ورود می‌کند.

وی با درخواست از معترضان این اقدام و مسئولان دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه برای ارائه مستندات خود به دیوان محاسبات عنوان کرد: ما نظرات کارشناسی و مستندات را بررسی و نتیجه نهایی را به رسانه‌ها و مسئولان ذی‌ربط اعلام کی‌کنیم.

نیکخو تاکید کرد: الوند تنها متعلق به همدان و ایران نیست و به همه مردم دنیا تعلق دارد و باید در حفاظت از آن بکوشیم.

اما در حالی که خبرنگاران باید چشم بیدار جامعه باشند و به نمایندگی از مردم هر تخلفی را به اطلاع عموم و مسئولان برسانند، در این کوه‌پیمایی، حمایت عجیب و غریب یکی، دو به اصطلاح خبرنگار از مدیران دهکده گنجنامه و مخالفتشان با سایر خبرنگاران حاضر عجیب در ذوق می‌زد.

یکی از این به اصطلاح خبرنگاران خطاب به رضوان سلماسی گفت: مگر همه مشکلات شهر حل شده است و مشکل دیگری در شهر وجود ندارد که شما به عنوان نماینده مردم به جاده‌کشی در الوند معترض هستید؟

این سوال عجیب که در واقع نوعی اعتراض به پیگیری‌های رضوان سلماسی بود، با تعجب دیگر خبرنگاران و فعالان محیط زیست، و خشنودی مدیران دهکده گنجنامه همراه شد.

حال از این به اصطلاح خبرنگار جای سوال است؛ به فرض شهر و شهروندان همدان با مشکلات عدیده‌ای مواجهند که رفع و رجوع نشده است، پس باید به این بهانه بی‌خیال فاجعه رخ داده در دامنه الوند شد؟ آیا نماینده رسانه‌ای که درآمدش نیز از یک ارگان غیرخصوصی تامین می‌شود و به نوعی از جیب مردم ارتزاق می‌کند باید نماینده مردم باشد، یا نماینده کسانی که برخلاف منافع مردم و جامعه قدم بر می‌دارند؟ هرچند برای بسیاری از افراد حاضر در کوه پیمایی دلیل موضع‌گیری این فرد مثل روز روشن بود.

تسطیح و تعریض یک مسیر فرعیِ منتهی به یک باغ

نکته جالب توجه دیگر وجود یک مسیر فرعی در کنار جاده زیگزاگ بود که این مسیر نیز تسطیح، تعریض و درختکاری شده بود.
 حال از مدیران دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه جای سوال است؛ این جاده فرعی که به یک باغ بزرگ شخصی منتهی می‌شود نیز در نجات جان کوهنوردان آسیب‌دیده نقش دارد؟!

حفظ محیط زیست، ارجح بر هر توسعه

آنچه مسلم است در بی‌توجهی و غفلت برخی مسئولان، الوند استوار به بهانه توسعه گردشگری توسط بخش خصوصی در حال تخریب و نابودی است و اگر آیت الله شعبانی نماینده، ولی فقیه در استان به این موضوع ورود نمی‌کرد شاید فریاد رسانه‌ها و کوهنوردان معترض نیز در بی‌توجهی و غفلت برخی مسئولان به جایی نمی‌رسید.

بی‌تردید توسعه‌ای ارزشمند است که پایدار باشد و آسیبی به محیط زیست نرساند. ضمن آن که در قانون اساسی نیز به صراحت آمده است حفظ محیط زیست بر هر توسعه‌ای ارجح است؛ امری که متاسفانه توسط مدیران دهکده توریستی گنجنامه رعایت نمی‌شود و برای مطامع و منافع شخصی، محیط زیستی را که متعلق به آیندگان است در معرض نابودی قرار داده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار