معاون مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با اشاره به نقش مشاوره در کاهش طلاق گفت: طلاق توافقی در مازندران با ارائه خدمات مشاوره‌ای ۲۰ درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۸۷۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲ 20 July 2020

معاون مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با اشاره به نقش مشاوره در کاهش طلاق گفت: طلاق توافقی در مازندران با ارائه خدمات مشاوره‌ای ۲۰ درصد کاهش یافت.

حسین اخوان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی پیش‌روی جامعه را معضل طلاق عنوان کرد و افزود: در یکسال گذشته با کمک مراکز مشاوره و بهزیستی شاهد کاهش ۲۰ درصدی طلاق‌های توافقی در مازندران بودیم.

وی بدون ارائه آمار تعداد مراجعین به مراکز مشاوره و طلاق در استان ، ادامه داد: این درحالی بوده است که بیشتر این زوج ها جوان نیازمند آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی بودند که باید قبل از ازدواج به این مهارت دست می یافتند.

طلاق توافقی طلاقی که رابطه یک زوج به بن بست می رسد با در نظر داشتن حرمت یکدیگر و مصلحت فرزندان از یکدیگر جدا می ‌شوند. متاسفانه این روزها طلاق ‌های بی دلیل که بیشتر آنها ناشی از چشم و هم چشمی و اختلافات ریز خانوادگی است طلاق توافقی نام گرفته است.

معاون دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران همچنین با اشاره به نقش مشاوره در کاهش آسیب های اجتماعی تصریح کرد: باید مشاوره در بخش های مختلف را دوران کودکی و به صورت عملی و غیر امرانه نهادینه کرد تا کودک با مشاهد رفتارها والدین و کادر آموزشی در مدارس و جامعه به مرور زمان بتواند نقش خویش را در تعامل دوسویه با افراد جامعه، تحمل نظرات دیگران و نحوه برخورد مناسب با جنس مخالف در مسیر زندگی را فراگیرد.

اخوان نداشتن مهارت زندگی ، عدم استفاده درست از فضای مجازی، شرایط اقتصادی، دخالت اطرافیان و اعتیاد را از عوامل طلاق برشمرد و گفت: حدود 50 درصد از عوامل تاثیر گذار در بروز طلاق در مازندران فضای مجازی و نداشتن مهارت‌های زندگی است و حدود 15درصد مربوط به شرایط اقتصادی و بقیه هم به عوامل دیگر بستگی دارد.

وی اظهار داشت: مهمترین عوامل طلاق با توجه به هر منطقه متفاوت است بنحوی که در مناطق سنتی تر و کوچک دخالت اطرافیان و در مناطق شهرهای بزرگ فضای مجازی و رفتارهای خارج از عرف زن و مرد بیشتر در بروز اختلاف های خانوادگی و به تبع آن طلاق دخیل است.

اخوان گفت: متاسفانه در جامعه امروز شاهد کمرنگ شدن جایگاه خانواده و نقش افراد ریش سفید و تاثیر گذار در جامعه هستیم و از سوی دیگر شاهد کاهش الگو پذیری افراد به ویژه جوانان از الگوهای ملی و مذهبی و گسترش بی هویتی به همراه پر رنگتر شدن نقش سلبریتی ها که اطلاعات کافی و عمیقی از مسایل اجتماعی ندارند به عنوان الگو می باشیم.

معاون دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران به کنترل نرخ رشد آسیب های اجتماعی در ۲ سال گذشته در استان اشاره کرد و افزود: در این راستا علاوه بر اجرای برنامه های مصوب در کارگروه مربوطه ، در یکسال گذشته بیش از ۲۰۰ کلاس و کارگاه آموزشی طلاق، چهار تا 6 ساعت در تمامی سطوح با کمک دستگاهها و سمن های مردم نهاد (NGO) در مساجد، ادارات، مدارس، مهد کودک برای جامعه هدف برگزار شد.

آسیب کرونا بر خانواده‌ها را باید جدی گرفت

معاون دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران، آسیب های اجتماعی ویروس کرونا را پدیده جدید عنوان کرد و گفت: ویروس کرونا تنش های و اختلافات خانوادگی را با توجه به افزایش ماندگاری اعضای خانواده در خانه بیشتر کرد و از سوی دیگر بر وضعیت اقتصادی کارگران فصلی و غیر دائم به ویژه در جوزه صنایع دستی، آشیزخانه های محلی ، رستوران ها و اقامتگاه های گردشگری نیز تاثیر گذار بود.

اخوان همچنین به مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به عنوان متغییری جدید در ایجاد اختلافات خانوادگی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط های بوجود آمده و ادامه این روند مشکلات داخل خانواده ها افزوده خواهد شد و در ماه‌های آبان و آذر تبعات آن در حوزه طلاق آشکار خواهد شد.

وی تعامل بین سه دسته شامل مسئولان، کارشناسان و مردم را در کاهش تبعات کرونا موثر دانست و افزود: این ارتباط باید برمبنای اعتماد اجتماعی، صداقت و شفافیت باشد تا بتوانیم با اعلام مسایل و موضعات کرونا و تبعات آن در جامعه شاهد واکنش مناسب مسئولان، کارشناسان و مردم در تولید پاتن ها برای مقابله با آسیب های اجتماعی باشیم.

اخوان یکی از آسیب اجتماعی در استان را پدیده خشونت عنوان کرد و اظهار داشت: با ارتقای عوامل زمینه ای همچون توسعه اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی به همراه پاسخگوی به مطالبات می توانیم شاهد کاهش چشمگیر آسیب ها به ویژه طلاق ، خشونت و اعتیاد در جامعه باشیم.

استان مازندران دارای بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است که ۵۵ درصد آنها در شهرها و ۴۵ درصد در مناطق روستایی زندگی می کند و ۵۳ درصد از جمعیت استان را زنان و ۴۷ درصد را مردان تشکیل می دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار