کد خبر: ۸۹۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲ 30 August 2020
 
خلاصه

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه فرهنگ عاشورایی برگرفته از جهان بینی عاشورایی است، خاطرنشان کرد: تا جهان‌بینی عاشورایی درک نشود به فرهنگ عاشورایی نمی‌توانیم دست بیابیم و دست‌یابی به جهان‌بینی عاشورایی برمی‌گردد به اینکه نگاه انسان نسبت به هستی چگونه است و چه جایگاهی دارد.

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ وبینار آموزه‌های فرهنگی عاشورا در رسالت آموزشی و تربیتی بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در الگوی رفتاری با شرکت روسای مراکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اساتید، کارکنان و دانشجویان به همت دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان گیلان برگزار شد.

سخنران این مراسم که به صورت غیرحضوری و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، آیت‌الله «رضا رمضانی گیلانی»، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری بودند.

آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی با اشاره به اینکه جامعه بشری می‌تواند از امام حسین (ع) الگو بگیرد، اظهار داشت: همه مذاهب الهی می‌توانند امام حسین (ع) را الگو قرار دهند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر فقط مختص به محبان اهل بیت (ع) و شیعیان نیست بلکه مسلمانان با توجه به این دو عنصر می‌توانند امام حسین (ع) را الگوی خود قرار دهند، تصریح کرد: حتی کسی که دین‌دار و پیرو هیچ آئینی نیست هم می‌تواند سیدالشهدا (ع) را الگوی خود قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) می‌تواند برای کل بشر امام باشد، افزود: برخی می‌خواهند بحث عاشورا را به گونه‌ای مطرح کنند که قابلیت الگوبرداری نداشته باشد.

آیت‌الله رمضانی با اشاره اینکه اگر نتوانیم الگوبرداری صحیح و جامعی از عاشورا داشته باشیم در حقیقت هویت و ماهیت عاشورا را نتوانستیم به درستی بشناسیم، عنوان کرد: واقعه عاشورا مواجهه دو صحنه انسانیت و عقلانیت در برابر جهالت، فضیلت در برابر رذیلت، سعادت در برابر شقاوت و محبت در برابر عداوت بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ، متاثر از دین باشد می‌توان به آن یک نگاه جامع داشت و باید نسبت بین فرهنگ و دین، مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در برخی از زمان‌ها مانند قرن 16 به بعد، برخی از شخصیت‌های علمی غربی، دین را به عنوان خرافات و افیون جامعه می‌دانستند که هیچ نقشی در اداره جامعه نمی‌توانست ایفا کند، تصریح کرد: نگاه سکولاری که غربی‌ها دارند اینگونه است که دین در بسترها، تعاملات، رفتارها، معادلات و ارتباطات اجتماعی هیچ نقشی را نمی‌تواند ایفا کند.

وی افزود: نگاه سکولارانه، نگاه تحول‌زا و درسنامه‌ای نسبت به دین ندارد و در این نگاه نقش دین بسیار محدود و حداقلی است؛ اما در حقیقت دین در نوع ارتباطات ورود کرده و فرهنگ نیز متاثر از دین است و نقش محوری و نگاه حداکثری دارد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تاکید بر اینکه آن چه از درس‌های عاشورا استفاده می‌کنیم این است که نگاه به دین حداکثری است نه حداقلی و می‌تواند در فضاهای فکری و عملی جامعه خود را نشان دهد، گفت: نگاه به حوزه فرهنگ در کل مسائل جامعه و حیات انسانی می‌تواند نقش آفرین باشد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ عاشورایی برگرفته از جهان بینی عاشورایی است، خاطرنشان کرد: تا جهان‌بینی عاشورایی درک نشود به فرهنگ عاشورایی نمی‌توانیم دست بیابیم و دست‌یابی به جهان‌بینی عاشورایی برمی‌گردد به اینکه نگاه انسان نسبت به هستی چگونه است و چه جایگاهی دارد.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه امام حسین (ع) با رفتار خود خدمت بزرگی به جامعه و حیات بشری و فلسفه وجودی دین کرد، تاکید کرد: در فرهنگ عاشورایی و جهان‌بینی آن توجه به فهم، بصیرت، دقت، راه، مقصد، عروج و ارتقا رشد فکری و معنایی، تاکید شده است.

وی تصریح کرد: توجه به فطرت به معنای توحید، ابدیت، عدالت و عقلانیت است و امام حسین (ع) در عبارات خود در حال آموختن آن‌ها به ما است؛ در دنیای حسی نگاه به مرگ یعنی نابودی و در دنیای امام حسین (ع) مرگ به معنای حیات است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اقتدار علمی و اقتدار نظامی، ایران را به یک قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در برابر جریان استکبار تبدیل کرده است، افزود: کارآفرینی سبب می‌شود تا اشتغال‌زایی و حل بخشی از مشکلات اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه ساحت علم ارزشمند است و انسان باید از آن استفاده کند، تصریح کرد: در زمان حکومت حضرت مهدی (عج) علوم به اوج خود می‌رسد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه برخی‌ها از علم مانند سلاح هسته‌ای در جهت تخریب بشر استفاده می‌کنند و گاهی ویروسی را وارد پیکره جوامع می‌کنند تا سبب کشته‌شدن انسان‌های بی‌گناه شوند، گفت: اگر عاشورا نبود فهم دقیق بشر نسبت به حیات مسدود می‌شد و عاشورا به انسان‌ها تعلیم داد که وقتی با مهم و مهمتر مواجه می‌شوید همه اقدامات باید برای کسب برترین و بهترین باشد.

وی با بیان اینکه علم به انسان خدمت می‌کند و حیات واقعی را به انسان‌ها می فهماند و آموزش می‌دهد، خاطرنشان کرد: از مجالس عزاداری باید بیشترین استفاده را داشته باشیم و امام حسین (ع) باید الگویی در همه بخش‌های رفتاری باشد.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه خدمت امام حسین (ع) به احیای دین را احیای فلسفه حیات و ابدیت بشر دانست و اظهار کرد: خدمت امام حسین (ع) به جامعه بشری نشان دادن راه و رسم زندگی به انسان بود و حادثه عاشورا درسنامه عملی است که باید انسان درس خوبی از آن بیاموزد.

گفتنی است، در این جلسه که در دفتر «آیت‌الله رمضانی»، نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، دکتر «رسول شمشادی»، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گیلان و جمعی از مدیران و اساتید این دانشگاه حضور داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار