رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: اسید سیتریک تولیدی استان کرمانشاه از نظر کیفیت جزء بهترین اسید سیتریک‌های تولیدی در جهان است و نیاز کشور را به این ماده تولیدی تامین می‌کند.
کد خبر: ۸۹۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 06 September 2015
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، واحد صنعتی اسید سیتریک کرمانشاه به‌عنوان تنها تولیدکننده خاورمیانه از سال 85 تاکنون به دلایلی از جمله کاهش تعرفه واردات اسید سیتریک با تعطیلی مواجه شده است.

کاهش تعرفه‌های واردات که منجر به ورود اسید سیتریکی با قیمت پایین اما بی‌کیفیت شد شرایط را برای تعطیلی تنها واحد تولیدکننده اسید سیتریک خاورمیانه که کیفیت محصولات تولیدی آن در رده کشورهای اروپایی و آمریکایی است فراهم ساخت.

بررسی وضعیت کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه، صنایع و معادن استان کرمانشاه در بازدید رضا رحیمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از دفتر خبرگزاری تسنیم در این استان محور اصلی سئوالات بود که این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

تسنیم: چه دلایلی سبب تعطیلی و عدم بازگشت به تولید کارخانه تولید اسید سیتریک کرمانشاه شده است؟

رحیمی: واحد اسید سیتریک کرمانشاه با کیفیت مطلوب محصول تولیدی خود جزء بهترین تولیدکنندگان اسید سیتریک‌های جهان محسوب می‌شود و این واحد به عنوان تنها تولیدکننده اسید سیتریک خاورمیانه با تعطیلی پنج ساله مواجه شده است.

در رابطه با دلایل تعطیلی مهمترین دلیل آن واردات بی‌رویه و عدم تعرفه‌گذاری مناسب برای واردات اسید سیتریک چینی بود که با وجود اینکه اسیدسیتریک وارداتی از کیفیت مناسبی برخوردار نبود ولی به‌دلیل قیمت پایین‌تر سبب تعطیلی این واحد بومی شد.

از سوی دیگر مشکلات مدیریتی و تملک واحد اسید سیتریک به دلیل عدم بازپرداخت اقساط تسهیلات سبب فراهم شدن شرایط تعطیلی این واحد شد که امروز با شروع فرآینده نوسازی این واحد صنعتی شرایط بازگشت به تولید آن فراهم شده است.

در حال حاضر برای بازگشت به تولید، این واحد صنعتی نیازمند سرمایه در گردش 10 تا 11میلیارد تومان است که با تامین این میزان سرمایه می‌تواند به سودآوری سالانه 40 تا 50میلیارد تومانی دست پیدا کند.

تسنیم: آیا راه‌اندازی واحدهایی همانند اسید سیتریک مورد نیاز کشور است؟

رحیمی: با آغاز فعالیت این واحد صنعتی علاوه بر تامین نیاز استان به اسید سیتریک، نیاز سایر استان‌ها نیز تأمین می‌شود و توصیه بنده این است که دیگر سرمایه‌گذاران سرمایه‌ خود برای راه‌اندازی چنین واحدی صرف نکنند مگر با نگاه صادرات محور همراه باشد.

تسنیم: تعرفه چند درصدی واردات اسید سیتریک سبب رکود فعالیت واحد اسید سیتریک کرمانشاه شد؟

رحیمی: با کاهش تعرفه واردات اسید سیتریک به نرخ چهاردرصد شرایط ورود این ماده از کشور چین که کیفیت آن با اسید سیتریک تولید داخل قابل مقایسه نیست فراهم شد که این موضوع دلیل اصلی تعطیلی این واحد صنعتی شد.

در حال حاضر با افزایش تعرفه وارداتی توان رقابت برای واحدهایی همچون واحد اسید سیتریک کرمانشاه که محصولات با کیفیتی را تولید می‌کنند فراهم شده است و دیگر واردات اسید سیتریک مقرون به صرفه نیست و از سوی دیگر نیز کیفیت اسید سیتریکی که در صنعت دارو استفاده می‌شود اهمیت ویژه‌ای دارد که تولیدات داخلی توانایی تامین نیازهای این بخش را دارد.

تسنیم: دیگر دلایلی که سبب تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در کرمانشاه می‌شود چیست؟

رحیمی: براساس بررسی‌های به عمل آمده اطلاعات کم یا عدم دانش کافی سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی و استمرار فعالیت واحدها و در برخی موارد مشکلات خانوادگی سبب تعطیلی و رکود واحدهای مذکور در سال‌های اولیه فعالیت می‌شود.

تسنیم: سایر صنایع بزرگ استان کرمانشاه در چه وضعیتی قرار دارند؟

رحیمی: در صورت عدم همجواری با کشور عراق که زمینه صادرات تولیدات استان کرمانشاه به این منطقه را فراهم آورده است، واحدهای صنعتی بزرگ استان از جمله کارخانه‌های سیمان، کاشی و غیره نیز با مشکلات شدیدی مواجه می‌شدند که امر صادرات به روند فعالیت صنایع کرمانشاه کمک بسیاری کرده است.

از سوی دیگر با رکود ساخت و ساز در استان کرمانشاه 60 تا 70 رشته صنعتی مرتبط با ساختمان‌سازی در شرایط رکود به سر می‌برند.

تسنیم: دلایلی که به طور طبیعی سبب تعطیلی واحدها می‌شود چیست و چند واحد صنعتی راکد در استان کرمانشاه از سال گذشته تاکنون فعال شده‌اند؟

رحیمی: سخت‌گیری‌های نظام بانکی سبب عدم فعالیت واحدهای راکد و حتی تعطیلی دیگر واحدها می‌شود و برای جلوگیری از این موضوع همراهی بانک‌ها در کنار افق ‌میان‌ مدت یا بلند مدت سرمایه‌گذاران کارگشا است.

رکود واحدها به دلایلی از جمله مشکلات بازار، سهامداری و سرمایه ‌در گردش به طور طبیعی وجود دارد و با رفع چنین مشکلاتی تا پایان سال گذشته 43 واحد راکد در استان کرمانشاه به چرخه فعالیت بازگشتند و از ابتدای امسال نیز هشت واحد فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار