گزارش تابناک از ستاد تنظیم بازار
صمیمی : با وجود دو کارخانه تولید سیمان یاسوج و سیمان مارگون اینگونه به نظر می رسد که باید هیچگونه مشکلی در بازار استان نداشته باشیم اما گزارشاتی که به دست ما می رسد خلاف این موضوع است در حالی که از نظر تولید مشکلی در استان نداربم!
کد خبر: ۹۳۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۳ 19 January 2021

نشست ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور اعضاء ، مدیریت معاونت اقتصادی استاندار و با دو دستور کار ویژه یعنی بررسی دلایل کمبود و گرانی سیمان در بازار استان و تنظیم بازار از جمله میوه شب عید و آخرین وضعیت روغن و تخم مرغ در بازار برگزار شد.
در بازار سیمان چه می گذرد؟!
در ابتدای جلسه مهندس صمیمی گفت : با وجود دو کارخانه تولید سیمان یاسوج و سیمان مارگون اینگونه به نظر می رسد که باید هیچگونه مشکلی در بازار استان نداشته باشیم اما گزارشاتی که به دست ما می رسد خلاف این موضوع است در حالی که از نظر تولید مشکلی در استان نداربم!
مدیر عامل یکی از کارخانه های تولید سیمان استان در پاسخ به معاون اقتصادی که از وی توضیح خواسته بود گفت : کمبود را چند روزی است که در بازار احساس می کنیم و آن هم به دلیل کاهش تولید است که عامل اصلی آن قطعی برق از هفته گذشته است که به ما اعلام شد برق مصرفی به نصف می رسد.
وی گفت : از روز سه شنبه گذشته تاکنون میزان برق اختصاص داده به ما نصف شده است و همین عامل هم باعث شده است که تولید ما از بیش از 3 هزار تن در روز به هزار و یا حداکثر یک هزار و 600 تن در روز کاهش پیدا کند .
مهندس جوکار یکی دیگر از مدیران کارخانه های تولید سیمان در استان بود که در این نشست گفت : ظرفیت تولید کارخانه ما 700 تن در روز است هرچند هزینه های ما با کارخانه های بزرگ تولید سیمان برابری می کند!
البته جوکار عنوان کرد که 80 درصد تولید روزانه خود را وارد بازار استان می کند که از این میزان حداقل 60 درصد در بازار یاسوج توزیع می شود .
وی ادامه داد : دو هفته پیش بر اثر افت فشار گاز مجبور به استفاده از مازوت شدیم که باعث اشکال در کوره ما شد ضمن اینکه اکنون ظرفیت ما پانصد تن است الان هم به میزان ماده معدنی ورودی روزانه تولید و ارسال به بازار داریم .
جوکار افزود : تغییر دما و خشکی هوا هم باعث تقاضای بیشتر برای سیمان شده است در حالی که سال های گذشته در این موقع از سال سیلوهای ما پر بود از سیمان بدون مشتری !
برنامه ریزی قطع برق ملی است نه استانی 
معتمدی مدیرعامل جدید شرکت توزیع برق استان در پاسخ معاون اقتصادی که از وی دلیل کاهش سهمیه برق کارخانه های سیمان به نصف را خواسته بود ، گفت : محدودیت های برقی به صورت ملی و از وزارت تعیین شده است و استان ها نقشی ندارند.
معتمدی به نکته جالبی هم اشاره کرد و گفت : وقتی بحث صنایع و کارخانجات برای کاهش ولتاژ برق مطرح می شود در استان های دیگر انبوهی از کارخانجات مشمول طرح است اما در استان ما فقط همین چند کارخانه هستند .
صادرات کلید واژه کمبود سیمان در استان!
در خصوص کمبود سیمان در بازار استان اما نکته نظرات دیگری هم وجود داشت از جمله مسئول بسیج اصناف که معتقد بود صادرات به خارج از استان و کشور از جمله عوامل مهم کمبود سیمان در بازار استان است !
این موضوع را صالحی  مدیر کل تعزیرات هم بر آن تاکید داشت و گفت : امروز بالغ بر 350 تن سیمان در استان توزیع می شود اما بیشتر از این مقدار به استان فارس از همین کارخانه های استان ارسال می شود!
تامین نیاز استان اولویت است / لازم باشد بازرس مقیم در کارخانه های تولید سیمان مستقر می شود
معاون اقتصادی استاندار در جمع بندی بخش مربوط به وضعیت سیمان در بازار استان گفت :  تا الان در ستاد تنظیم بازار در مورد اقلام اساسی و خوراکی ها بحث می کردیم الان گاز و برق هم وارد مباحث تنظیم بازار شده است چون بر اثر برخی مشکلات مجبور به بررسی تاثیر این موارد بر تولید شده ایم!
حشمت الله صمیمی دوست افزود : در خصوص مشکل برق کارخانه های سیمان ، سیاست دولت فعلا بر این است که پایداری برق خانگی در اولویت باشد ضمن اینکه تصمیمات مربوط به برق واحدهای تولیدی به صورت کشوری اتخاذ می شود .
صمیمی ادامه داد : در بحث برق و تولید سیمان باید به گونه ای عمل شود که تولید آن قطع نشود هر چند این نقطه امیدی است که روزانه دو هزار تن سیمان در ساخت و سازهای استان استفاده می شود که خود نشانه ای رونق در استان است.
وی گفت : تا شرایط سیمان در بازار استان به وضعیت عادی برنگردد ، کارخانه های تولید سیمان مارگون و یاسوج بخش زیادی از سیمان خود را باید در استان توزیع کنند و اگر لازم شد برای نظارت دقیق بر این سیاست ستاد تنظیم بازار ، بازرس مقیم در کارخانه ها مستقر می شود .
صمیمی با بیان این نکته که  باید توزیع سیمان در همه شهرستان ها وجود داشته باشد ، افزود : در زمینه صادرات هم کارخانجات تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند اما باید مدیریت شود که در اولویت بودن بازار استان مد نظر باشد .
وی در پایان گفت : لازم است کمیته ای تشکیل شود تا هم سهمیه کارخانجات تولید سیمان استان و هم سهمیه مناطق از تولیدات را مشخص کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
از نطر تولید مشکلی نداریم منتهی تقسیم ناعادلانه و صادرات ب خارج از این استان باعث شده که استانی که خود داری منابع تولید می باشد در التماس دریافت سیمان ک چرخه شغلی ۱۰۰۰ نفر در استان ب آن وابسته است ، باشند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار