در حالی که بخش زیادی از اراضی مستعد کشاورزی مجاور منطقه حفاظت شده حله در مرز شهرستان های بوشهر و گناوه از بی آبی در حال تبدیل شدن به زمین های بایر است خبر می رسد که به زودی تالاب این منطقه حفاظت شده آبگیری می شود .
کد خبر: ۹۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱ 13 September 2015
در حالی که بخش زیادی از اراضی مستعد کشاورزی مجاور منطقه حفاظت شده حله در مرز شهرستان های بوشهر و گناوه از بی آبی در حال تبدیل شدن به زمین های بایر است خبر می رسد که به زودی تالاب این منطقه حفاظت شده آبگیری می شود .

به گزارش سوک ، بر اساس این گزارش با آبگیری این تالاب ضمن استفاده کشاورزان از آب موجود زمینه ای ایجاد می شود تا از خشک شدن این تالاب که می تواند به پدیده ریزگردهای شناور تبدیل شود ممانعت به عمل آید.

منطقه حفاظت شده حله با 44 هزار و 783 هکتار مساحت در 10 کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر و از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می باشد که 20 هزار هکتار آن دارای تالابی است که با توجه به خشکسالی دهه گذشته محدوده آبی آن بشدت کاهش داشته است.

رئیس شورای اسلامی روستای محرزی و نائب رئیس شورای مرکزی شهرستان بوشهر معتقد است که با وجود این که در قلب تالاب زمین های کشاورزی مردم قرار دارد اما هنوز محدوده این تالاب برای روستاهای کره بند ، عسگری ، محرزی و دیگر روستاهای دهستان های انگالی مشخص نیست.

عبدالله بوشهری به سوک گفت : به دلیل این که بخش عمده ای از زمین های منطقه توسط محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده مشخص و پلاک گذاری شده است اگر در اینده سرمایه گذاری پیدا شود که برنامه ای برای توسعه صنعت در این منطقه داشته باشد با مشکلی به نام نبود زمین مواجه خواهد شد.

وی بیکاری مردم این منطقه که از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند و مهاجرت به شهر را از عمده ترین پیامدهای برنامه ریزی غلط برای محدوده منطقه حفاظت شده حله برشمرد.

رئیس شورای اسلامی روستای محرزی و نائب رئیس شورای مرکزی شهرستان بوشهر یادآور شد : یکی از عوامل کمبود شدید آب کشاورزی برای این منطقه ، جدا از پدیده خشکسالی به وجود سد شهید رئیس علی دلواری که سبب شده آب به میزان قابل توجهی به زمین های کشاورزی پایین دست آن در دهستان انگالی نرسد.

تالاب حله
مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر نیز به سوک گفت : در ده سال گذشته بدلیل استمرار پدیده خشکسالی تقریبا همه رودخانه های فصلی استان  و چشمه هایی که حتی تا 20 هزار اصله نخل را سیراب می کردندخشک شده اند.

مهندس شاپور رجایی با اعلام این که وضعیت آب ورودی به استان از کازرون اسفناک است افزود:شرایط در کازرون و روستاهای اطراف ان به گونه ای است که با پایین امدن سطح اب چاه ساسان هم اینک با تانکر ابرسانی می شود .

وی یاداور شد : اگر سد شهید رئیسعلی دلواری ساخته نمی شد در تابستان امسال حتی یک قطره اب نیز وارد استان نمی گردید پس این که گفته می شود عامل بدبختی کشاورزان منطقه اطراف رودحله سد شهید رئیس علی دلواری است اصلا درست نیست اما این که در هنگام اجرای طرح سد شهید رئیس علی دلواری به مناطق پیرامونی ان از جمله رودحله برای ایجاد کانال های ابیاری فکری نگرده اند با شما موافق هستم.

رجایی با اشاره به اولویت های توزیع آب گفت : توزیع آب برای شرب ، محیط زیست ، باغات ، صنعت و در نهایت کشاورزی و زراعت اولویت بندی می شود پس انتظار این که به باغات منطقه دشتستان که در بالا دست بوده و حق ابه برای باغات خود دارند ابی ندهیم تا کشاورزی پایین دست درست شود بیهوده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر بیان کرد : با وجود این شرایط در پاییز مجددا دهانه سد شهید رئیسعلی دلواری برای رساندن آب به منطقه رودحله باز می شود

وی با اعلام این که با کمبود شدید آب در منطقه رودحله مواجه هستیم اظهار کرد : با وجود کم آبی شاهد باغ سازی در اطراف رودحله هستیم که بدلیل این که زمین های اطراف حله دارای کاربری کشاورزی هستند به انها حق ابه ای برای باغات داده نمی شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در خصوص وضعیت کشاورزی زمین های اطراف حله به سوک گفت : در زمانی که بارندگی خیلی خوبی در حاشیه رودحله داشته باشیم و چند بار به مانند سال گذشته از طریق سد شهید رئیسعلی دلواری اّب به آنها داده شد فقط توانسته ایم 500 تن گندم توسط کشاورزان برداشت کنیم.

مهندس منوچهری افزود : شرایط کنونی نشان می دهد که کاشت درخت در این منطقه به صلاح نیست چون ابی برای دادن به درختان وجود ندارد.

وی اضافه کرد : البته این بدان معنا نیست که قید کشاورزی زده شود بلکه با توجه به این که برای یک شغل به 200 میلیون تومان نیاز داریم باید در برنامه ریزی ها به گونه ای عمل شود که کشاورزی فعال و پویا بماند.

نماینده مردم بوشهر ، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در این باره به سوک گفت: با توجه به اینکه استان بوشهر با بحران کم آبی مواجه شده نگاه جامع مسوولان برای حل این مشکل ضرورت دارد.

عبدالکریم جمیری افزود: اینکه مسوولان بگویند با بحران آب مواجه هستیم و اقدامی برای رفع آن نکنند نمی تواند خواسته های مردم را برآورده کند.

وی ادامه داد: مناطق زیستی پیرامون تالاب حله دارای زمین های بکر کشاورزی بوده که سال ها تامین کننده نیازهای مردم روستاهای مجاور آن بوده ولی هم اکنون به دلیل بی توجهی های انجام شده برای تامین آب با پدیده کم آبی مواجه شده است.

جمیری اظهار کرد: چنین شرایطی علاوه بر بهم زدن اکوسیستم این منطقه سبب تهدید کشاورزی آن نیز شده که انتظار می رود با مداخله برنامه ای سازمان های مسوول از جمله آب منطقه ای شاهد پیشگیری از خسارات احتمالی آن باشیم.

وی با بیان اینکه پس از ایجاد سد شهید رییسعلی دلواری فکری برای زمین های پایین دست این سد در دهستان انگالی و رودحله نشده گفت: با رایزنی صورت گرفته با مسوولان وزارت نیرو و شرکت های تخصصی زیرمجموعه آب این وزارتخانه، زمینه مطالعات ایجاد شبکه آبرسانی به این مناطق انجام شده که سازمان آب منطقه ای استان بوشهر بدنبال ایجاد ردیف اعتباری برای اجرای آن است.

جمیری همچنین عنوان کرد : با پیگیری و رایزنی های انجام شده زمینه رفع اختلافات موجود بر سر اراضی ملی و زمین های مردم فراهم شده است

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز به سوک گفت: اجرای طرح مدیریت تالاب حله و گرفتن حقآبه تالاب به نفع مردم و کشاورزان منطقه است.

حسین دلشب افزود: تالاب حله متعلق به خود مردم است و اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر بدون مشارکت آنها قادر به حفاظت و نگهداری تالاب، منطقه حفاظت شده و اجرای طرح مدیریت تالاب حله نیست.

وی اضافه کرد: درچندین کارگاه مشورتی تدوین طرح مدیریت زیست بومی تالاب حله که با مشارکت جوامع محلی برگزار شده است، حضور مردم و ذینفعان بسیار چشمگیر بوده و دراین طرح مدیریتی درمرحله اول نظرات و پیشنهادهای مردم برای حل مشکل آنها در زمینه کمبود آب و استفاده از ظرفیت های موجود در منطقه و همکاری برای توسعه کشاورزی مد نظر قرار گرفت.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به نگرانی برخی کشاورزان درباره علامت گذاری منطقه و تالاب حله اظهارکرد: این علامت گذاری برای تعیین مرز منطقه و درحاشیه حریم جاده انجام شده و هیچ گونه تداخلی با اراضی کشاورزی مردم ندارد.

دلشب، با اعلام گزارشی از وضعیت بی آبی و اولویت اجرای حقآبه زیست محیطی و ادامه حیات تالاب اظهارکرد :این امر باعث ادامه حیات کشاورزی و زندگی مردم را فراهم و هرگونه آسیب به تالاب اثرات آن به کل منطقه تسری پیدا می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار