کد خبر: ۹۴۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹ 13 September 2015
آستارا - ایرنا - مسوول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آستارا از برگزاری جشنواره غذاهای محلی ، نان و شیرینی های سنتی برای نخستین بار در طرح سالمسازی ساحل سفیر امید این شهرستان خبر داد.
[برگزاری جشنواره غذاهای محلی و شیرینی های سنتی در ساحل آستارا]

پردل امیری نژاد عصر روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت : تنوع غذایی در گیلان و به خصوص شهرستان آستارا از جمله دلایل برگزاری این جشنواره است.
وی با اشاره به اینکه فصل تابستان بهترین فرصت برای همراه کردن گردشگران آستارا با جشنواره های فرهنگی است ، افزود : غذا به عنوان نخستین نیاز هر انسان، فقط یک ماده مصرفی نیست، بلکه در خود فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی یک منطقه را جای داده است ، بر همین اساس یکی از معیارهای مهم سفر محسوب می شود.
وی با بیان اینکه گردشگری غذا یکی از انواع گردشگری در سطح جهان شناخته می شود ، اضافه کرد : بعد از جاذبه های گردشگری ، انواع غذاهای محلی هر منطقه است که می تواند در جذب و ماندگار کردن گردشگران نقش آفرین باشد.
وی اظهار کرد : از شمال تا جنوب استان گیلان به سبب تنوع اقلیم و قومیت ها با تنوع غذایی نیز روبرو هستیم که در این میان شهرستان آستارا در غرب استان گیلان به لحاظ موقعیت گردشگری نقش عمده ای را می تواند در معرفی خوراکی های محلی ایفا کند.
مسوول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آستارا در ادامه با بیان اینکه این جشنواره در راستای اﺣﯿﺎی ﻏﺬاﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ و ﺑﻮﻣﯽ و ﻣﻌﺮﻓﯽ آداب و رﺳﻮم و ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺻﯿﻞ ﮔﯿﻼﻧﯽ و اﺷﺎﻋﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ در راستای شعار بهداشتی سال 94 یعنی ایمنی غذا از مزرعه تا سفره برگزار می شود ، ادامه داد : ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻣﺼﺮف ﻏﺬاﻫﺎی ﻣﺤﻠﯽ ، ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﻏﺬاﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ ﺑﻪ ﺳﺒﺪ ﻏﺬاﯾﯽ ﻣﺮدم و اﻓﺰاﯾﺶ روﺣﯿﻪ ﻧﺸﺎط و ﺷﺎداﺑﯽ از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی با تقدیر از همکاری فرمانداری ، شهرداری ، شورای اسلامی شهر ، اداره آموزش و پرورش و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان در برگزاری این جشنواره گفت : سخنرانی با موضوع خواص غذاهای محلی و تاثیر آن در جذب گردشگر ، اجرای قطعات موسیقی سنتی ، برگزاری مسابقه و تجلیل از برگزیدگان جشنواره از جمله بخش های مهم این آیین فرهنگی است.
بگفته امیری نژاد جشنواره غذاهای محلی ، نان و شیرینی های سنتی شهرستان آستارا 24 شهریورماه از ساعت 16 تا 20 در محل طرح سالمسازی سفیر امید این شهرستان برگزار می شود.
170 نوع غذای محلی توسط اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این استان شناسایی شده است که در این میان شهرستان آستارا از تنوع غذایی چشمگیری برخوردار است.
لونگی مرغ محلی ، قورما ، لونگی ماهی سفید ، چغیرتما ، باستیرما پلو ، برانی پلو ، مسما و آش دوغ از جمله مهم ترین غذاهای محلی شهرستان آستارا محسوب می شود.
شهرستان مرزی آستارا در شمال غربی استان گیلان با داشتن جذابیت های گردشگری متعدد سالانه بالغ بر شش میلیون گردشگر داخلی و 800 هزار گردشگر خارجی را به خود جذب می کند.
پیش از این در شانزدهم خردادماه سال جاری دومین جشنواره گیاهان دارویی با محوریت گل گاو زبان در منطقه حیران شهرستان آستارا برگزار شده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار