جوابیه به یک یادداشت
در جوابیه پلیس آمده است : نکته حائز اهمیت که از نگاه نگارنده منتقد مغفول مانده، این است که: به راستی چه کسی حافظ نظم و متولی برقراری امنیت و آرامش در جامعه است؟ مسئولیت مقابله با هرج و مرج و ناامنی در شهرها و معابر با کیست؟ چه کسی باید مراقب امنیت و آرامش عمومی جامعه باشد؟ متضرر اصلی از چنین اقدامات هنجارشکنانه و رفتارهای بر خلاف قانون کیست؟
کد خبر: ۹۷۴۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶ 29 June 2021

پس از پایان انتخابات ، برخی اعتراضات نسبت به نتایج انتخابات شورای شهر یاسوج رخ داد که با مدیریت مردمی ، مسئولین و نیروی انتظامی ، موضوع خاتمه پیدا کرد . در زمان اوج این اعتراضات یادداشتی با تیتر "اعتماد را به شهروندان برگردانید " در تابناک کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده که برخی رسانه های محلی هم اقدام به بازنشر این یادداشت نمودند . مرکز اطلاع رسانی پلیس در واکنش به این یادداشت جوابیه ای منتشر کرد .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد در یادداشت مرکز اطلاع رسانی پلیس آمده است : 

امنیت اصلی ترین نیاز جوامع بشری و زیرساخت تمامی فعالیت‌های بشر و توسعه ملی در ابعاد مختلف است.

نیروی انتظامی به عنوان متولی و پرچمدار اصلی امنیت داخلی کشور با همکاری دیگر دستگاه‌های مرتبط و مشارکت عمومی آحاد مختلف جامعه، امنیت مطلوب و پایداری در سراسر میهن اسلامی فراهم نموده
 است.

در این بین استان کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ شاخص های امنیتی در زمره استان‌های برتر در حوزه امنیت شناخته شده و کسب این رتبه را در کنار مشارکت مردمی، باید مرهون تلاش، ایثارگری و از خودگذشتگی سبزقامتان سبز پوش نیروی انتظامی با همراهی دیگر دستگاه‌های متولی امر امنیت دانست.

برگزاری انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برخورداری از ایلات و طوایف متعدد، همواره از شور و شعف و حساسیت بالایی برخوردار بوده و در این بین انتخابات شوراها جایگاه خاص خود را دارد.

 به موجب قانون و تکالیف ابلاغی، مسئولیت تامین نظم و برقراری امنیت انتخابات در سراسر میهن اسلامی بر عهده نیروی انتظامی گذارده شده و بر این اساس فرماندهی انتظامی استان حسب وظیفه از ماه‌ها قبل با اشراف کامل، ضمن رصد فضای انتخاباتی، برنامه‌ریزی ویژه‌ای در سه مرحله قبل،حین و بعد انتخابات را تدوین نموده و با بهره گیری از تمامی ظرفیت خود و با به کارگیری نیروهای کمکی اعزامی از ناجا و نیروهای بسیجی، در کنار وظایف ذاتی و دیگر مأموریت‌های روزمره، تامین نظم و امنیت انتخابات را عهده دار گردید.

با تدابیر و تمهیدات متخذه به منظور برقراری نظم و امنیت، شرایط بسیار مطلوبی را برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ماه رقم زد و مردم شریف استان حماسه ای دیگر را در این عرصه خلق کردند و در حالی که مردم در تدارک برگزاری جشن این حماسه شیرین بودند، اقدامات خارج از قواره و بر خلاف مقررات فرد یا افراد غیرمسئول و ناآگاه که مبادرت به انتشار نتیجه ناقص و ناتمام شمارش آراء انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج نموده و فهرستی از رتبه بندی نتایج رای گیری انتخابات را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی درج نمودند، سرآغاز تهییج احساسات گروه کثیری از هواداران یکی از کاندیداها گردید و در پی تکذیب غیرواقعی بودن لیست منتشره توسط مقامات مسئول فرمانداری، موجی از اعتراضات هواداران و در راس آن ها کاندیدای مورد نظر را فراهم آورد.

در پی فراخوان هواداران مبنی بر تجمع در محله های خاص، جمعیت زیادی از هواداران را به حمایت از کاندیدای مورد نظر از ابتدای ساعات اولیه شب در مقابل فرمانداری بویراحمد کشانیده و هواداران با  سر دادن شعارهایی تا نیمه های شب در محل تجمع نمودند.

در این بین مأموران نیروی انتظامی پس از تحمل ۴۸ ساعت خستگی ناشی از ماموریت طاقت‌فرسای انتخابات در محل تجمع حاضر و با خویشتن داری و سعه صدر، معترضین را به پیگیری اعتراض از مجرای قانونی سوق دادند که پس از حدود ۷ ساعت مذاکره پلیس، متجمعین حوالی ساعت ۳ و نیم بامداد محل را ترک کردند.

صبح روز بعد مجدداً هواداران در مقابل فرمانداری تجمع و با سر دادن شعارهای خاص به نتیجه انتخابات معترض و به رغم توجیه کاندیدای مورد نظر توسط عوامل اجرایی مبنی بر صحت انتخابات، متاسفانه فرد کاندیدا در اقدامی احساسی، در بین متجمعین حضور یافته و با بیان جملاتی، موجب تهییج احساسات متجمعین شده به نحوی که معترضین بدون توجه به قوانین و مقررات و تذکرات، با شکستن داربست پیرامونی به سمت فرمانداری یورش برده و با سنگ پرانی گسترده خساراتی به ساختمان فرمانداری وارد کرده و موجب مصدومیت  تعداد ۱۰ نفر از مامورین گردیدند که مامورین متقابلاً و در راستای انجام وظیفه، تعدادی از مخلین نظم و امنیت را دستگیر و مابقی را متفرق نمودند.

در همین رابطه معترضین که از دستیابی به هدف، خود را ناکام دیده با فراخوان و حضور در بلوار قرنی، تجمع دیگری را رقم زده و مبادرت به راهبندان و اخلال در نظم و امنیت نموده و در پی تماس مردمی با فوریت های پلیسی ۱۱۰، مامورین از تجمع اعتراضی و هنجارشکنانه بعدی مطلع که سریعاً به محل اعزام و متاسفانه به محض ورود در بلوار قرنی و در حالی که قصد پیاده شدن از خودروهای پلیس را داشتند، با حجم گسترده ای از حملات ناشی از سنگ پرانی متجمعین و بعضاً تیراندازی مواجه گردیده و در این رابطه ۱۵ نفر دیگر از مأمورین در اثر اصابت سنگ مهاجمین دچار صدمات متعدد جسمی شده و به چند دستگاه از خودروهای پلیس خسارات جدی وارد گردید، که با حضور نیروهای کمکی تعدادی از مهاجمین دستگیر و آرامش در محل برقرار شد.

نکته حائز اهمیت که از نگاه نگارنده منتقد مغفول مانده، این است که: به راستی چه کسی حافظ نظم و متولی برقراری امنیت و آرامش در جامعه است؟ مسئولیت مقابله با هرج و مرج و ناامنی در شهرها و معابر با کیست؟ چه کسی باید مراقب امنیت و آرامش عمومی جامعه باشد؟ متضرر اصلی از چنین اقدامات هنجارشکنانه و رفتارهای بر خلاف قانون کیست؟ مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تا کی باید تاوان چنین رفتارهای هیجانی و غیر قانونی را بدهند؟ نگرش دیگر هموطنان به استان شهیدپرور ما چه خواهد بود؟ تاکی باید با اقدامات نسنجیده و رفتارهای خلاف قانون، خوراک تبلیغاتی دشمنان قسم خورده این مملکت را فراهم کنیم؟ و صدها سوال ناتمام در این باره.

 با این وصف، ضمن تقدیر و تشکر از حضور حماسی مردم عزیز استان در انتخابات پرشور ۲۸ خردادماه، فرماندهی و تمامی کارکنان انتظامی استان، خود را خادم و خدمتگزار مردم دانسته و در ایجاد امنیت و آرامش عمومی جامعه تا پای جان ایستاده و با تقدیم ده‌ها شهید و صدها جانباز این ادعا را اثبات نموده اند.

در پایان خاطر نشان می گردد؛ خط قرمز پلیس، عدول از قانون و نادیده گرفتن امنیت عمومی جامعه است و پلیس با هر فرد و یا افرادی که آگاهانه و یا ناآگاهانه در صدد برهم زدن امنیت عمومی و روانی مردم باشند به پشتوانه قانون قاطعانه برخورد خواهد نمود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار