عمل جراحی آنومالی آترزی مری بر روی نوزاد ۳ روزه برای اولین بار در استان مرکزی با موفقیت انجام شد.
کد خبر: ۹۷۷۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸ 10 July 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، این عمل اورژانسی در تاریخ ۱۶ تیرماه و در بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) اراک با تیم مجرب دکتر احسان رحیمی(فوق تخصص جراحی اطفال) و دکتر حسام الدین مدیر (متخصص بیهوشی) انجام و مری نوزاد سه روزه که چسبندگی داشت، بازسازی شد.
دکتر احسان رحیمی با اشاره به این موضوع که آترزی مری نوعی نقص مادرزادی می باشد، گفت: در این بیماری تداوم مری در قفسه سینه وجود نداشته و قسمتی از مری به تراشه (مجرای تنفسی) ارتباط دارد، بن‌بست مری یا آترزی مری (Esophageal atresia) گونه‌ای ناهنجاری مادرزادی در دستگاه گوارش می‌باشد که در آن مری در دورهٔ جنینی رشد و نمو نیافته و پیوستگی مسیر مری تا معده در میانهٔ راه، کور و بن بسته شده و همچون بادکنکی آویزان در پشت نای قرار می‌گیرد، آترزی مری، شامل انواع مختلفی از نواقص آناتومیکی مادرزادی با ریشه در عدم توسعه یافتگی جنینی در مِری می‌باشد، این عارضه با مشاهده عدم پیوستگی ساختار دیواره مری تشخیص داده می‌شود.
وی در خصوص عمل جراحی آترزی مری گفت: در این روش بدون باز کردن وسیع قفسه صدری و از طریق ایجاد چهار سوراخ چهار و سه میلی متری در قفسه صدری، دو سر مری نوزاد که از هم جداست، پیوند می‌شود.
وی تاکید کرد: کاهش زمان عمل، افزایش ضریب اطمینان، جلوگیری از ایجاد چسبندگی، کاهش زمان بستری، بازگشت سریع بیمار به شرایط عادی زندگی و کاهش آسیب های ناشی از عمل‌های جراحی تهاجمی را از مزایای این روش درمانی برشمرد.
گفتنی است بیماری آترزی مری، بیماری مادرزادی و جزو بیماری های اورژانس اطفال می باشد که عمل جراحی آن به طور متوسط بین ۳ تا ۵ ساعت زمان می برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار