رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: در مرداد ماه امسال سه شکارچی غیر مجاز در منطقه حفاظت شده لشگردر که در پوشش چوپان و به بهانه چرای دام وارد منطقه شدند، شناسایی و به مراجعه قضائی معرفی شدند.
کد خبر: ۹۸۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴ 17 August 2021
 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: در مرداد ماه امسال سه شکارچی غیر مجاز در منطقه حفاظت شده لشگردر که در پوشش چوپان و به بهانه چرای دام وارد منطقه شدند، شناسایی و به مراجعه قضائی معرفی شدند.

به گزارش تابناک همدان، عباس نجاری به شکار یک رأس بره ماده دو ماهه اشاره و اظهار کرد: اوایل مرداد ماه امسال چهار نفر با دو دستگاه موتور سیکلت به سمت یک بره دو ماهه ماده در منطقه حفاظت شده لشگردر شلیک کردند و در جریان تعقیب و گریز محیط‌بانان، یکی از موتور سیکلت‌ها با دو سرنشین در یکی از روستا‌های حاشیه منطقه به دام افتاد.

نجاری با بیان اینکه فردی که به سمت بره دو ماهه ماده‌ای شلیک می‌کند، شکارچی نیست بلکه شکارکُش است، تصریح کرد: این افراد بی‌رحم با چنین اقداماتی به حیات وحش و طبیعت آسیب می‌زنند که خوشبختانه پس از دستگیری دو نفر از آنها، دو نفر دیگر نیز شناسایی و به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی همچنین از شکار یک رأس قوچ وحشی در منطقه حفاظت شده لشگردر خبر داد و گفت: محیط‌بانان منطقه با وجود تعقیب و گریز این شکارچی غیر مجاز، به‌دلیل برخورد با تاریکی شب موفق به دستگیری او نشدند، اما با رصد فضای مجازی و همکاری پلیس فتا، شکارچی شناسایی شد.

نجاری ادامه داد: با صدور حکم تفتیش منزل این شکارچی غیرمجاز از طرف دادستانی، لاشه شکار در منزل وی کشف و متخلف به مراجع قضائی معرفی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر به شکار یک رأس میش در این منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: مقابل چشم محیط‌بانان، یک رأس میش توسط یک شکارچی غیر مجاز شکار شد که با استفاده از کمین محیط‌بانان و پوشش منطقه، پس از ۷ ساعت شکارچی دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شد.

وی با تأکید بر اینکه این شکارچیان در هیبت چوپان و به بهانه چرای دام وارد منطقه حفاظت شده لشگردر شدند، بیان کرد: اقدامات لازم برای استعلام افراد دارای مجوز چرای دام و تعداد مجاز دام‌ها برای چرا در این منطقه از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان انجام شده است تا رصد دام‌ها و چوپانانی که برای چرای دام وارد منطقه حفاظت شده لشگردر می‌شوند، با جدیت بیشتر دنبال شود.

نجاری با اشاره به اینکه این سه متخلف در مقطع زمانی ده روزه و طی مرداد ماه شناسایی و دستگیر شدند، گفت: هر سه شکارچی غیر مجاز در منطقه به شکارچی‌گری شهرت دارند و خوشبختانه با دستگیری آنان و تشکیل پرونده قضائی، آرامش به وحوش منطقه بازگشته است.

وی ضمن قدردانی از اقدامات به موقع دادستان ملایر در این زمینه، مطرح کرد: دادستان ملایر به شدت به محیط زیست و طبیعت علاقه‌مند است و چندین مرتبه در مناطق حفاظت شده حضور یافته و همکاری ویژه‌ای با کارکنان اداره حفاظت محیط زیست دارد.

شکار گونه‌های شاخص در هر نقطه از شهرستان غیر مجاز است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست هر ساله پس از برآورد تعداد وحوش کشور، تعدادی پروانه شکار و صید به میزانی که لطمه‌ای به طبیعت و تنوع زیستی کشور وارد نیاورد، صادر کرده و این امکان را در اختیار علاقمندان به شکار و صید و نیز افرادی که از این راه امرار معاش می‌کنند، قرار می‌دهد تا در قالب یک طرح مطالعه شده و در محدوده قوانین شکار کنند و در عین‌حال طبیعت و تنوع زیستی بی‌نظیر میهن خود را برای نسل‌های آینده و فرزندان خود حفظ کنند.

نجاری به صدور دو نوع پروانه شکار و صید از طرف سازمان حفاظت محیط زیست اشاره و اظهار کرد: پروانه عادی شکار و صید برای مواردی است که مشمول محدودیت و ممنوعیت زمانی، مکانی (پارک ملی، منطقه حفاظت شده و …)، نوعی (حیوانات حمایت شده) و طریقی (انواع اسلحه و مهمات و طرق و وسایل) نباشد.

وی با بیان اینکه پروانه عادی مخصوص شکار پرندگان، پستانداران و صید آبزیان غیرحمایت شده در مناطق آزاد و در فصول مجاز است، اضافه کرد: در پارک‌های ملی شکار ممنوع است. در آثار طبیعی ملی نیز نباید شکار و صید صورت گیرد، ولی در مورد مناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات‌وحش، شکار و صید تحت ضوابط خاص با پروانه ویژه امکان‌پذیر است.

نجاری با تأکید براینکه شکار حیوانات حمایت شده با پروانه عادی ممنوع بوده و مستلزم تحصیل پروانه ویژه است، خاطرنشان کرد: زنده گرفتن جانوران وحشی (قابل شکار) نیز بدون تحصیل پروانه ویژه ممنوع است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر افزود: پروانه شکار ویژه تنها برای صید گونه‌های نر صادر می‌شود، از طرفی گونه باید بیش از ۹ سال سن داشته باشد یعنی جزء جمعیت پیر گونه خود باشد تا اجازه شکار صادر شود که جمعیت، سن و جنس گونه‌های منطقه در سرشماری‌ها مشخص می‌شود.

وی یادآور شد: چندین سال است که اداره محیط زیست استان همدان به‌دلیل حمایت از حیات وحش استان، هیچ پروانه شکار ویژه‌ای صادر نکرده است پس هر کس در هر نقطه‌ای از شهرستان اقدام به شکار گونه‌های شاخص کند، بدون شک این شکار غیر مجاز است.

نجاری همچنین از واکسیناسیون دام‌های مناطق حفاظت شده لشگردر و گلپرآباد خبر داد و افزود: با همکاری اداره دامپزشکی شهرستان از ابتدای امسال ۸۵ هزار و ۶۱۸ دُز واکسن به دام‌های مناطق حفاظت شده لشگردر و گلپرآباد و نیز روستا‌های حاشیه منطقه تزریق شده است.

وی به واکسیناسیون ۳۵ هزار و ۱۳۰ رأس دام در منطقه حفاظت شده لشگردر اشاره کرد و یادآور شد: این واکسیناسیون علیه بیماری‌های تب مالت، طاعون، آبله، تب برفکی، قانقاریا، آنتروتوکسیمی و طاعون نشخوارکنندگان انجام شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار