طی دیدار چهره به چهره خبرنگاران با مردم زلزله زده سی سخت عنوان شد:
طی بازدید میدانی جمعی از خبرنگاران خبرگزاری ها و رسانه های محلی استان کهگیلویه و بویر احمد از وضعیت ساخت سازها و روند کیفی و اصولی کار در شهر زلزله زده سی سخت که در 29 بهمن 99 بر اثر وقوع حادثه زلزله 5/6 دهم ریشتر خسارات شدیدی به منازل مسکونی،تجاری  و طرح های کشاورزی وارد گردیده بود دیدن کردند.
کد خبر: ۹۸۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳ 28 August 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویر احمد،خبرنگاران استان کهگیلویه و بویر احمد در این بازدید میدانی به صورت چهره به چهره با مردم  زلزله زده دیدار و پای درد دل های آنها نشستند.

در این بازدید میدانی که از ستاد بازسازی زلزله آغاز گردید،ضیایی یکی از شهروندان حادثه دیده سی سختی در جمع خبرنگاران با بیان مشکلات مردم و نزدیک شدن فصل سرما گفت:حجم تخریب در شهر سی سخت آنقدر زیاد می باشد که با وجود نزدیک شدن به فصل سرما،اما بیشتر خانه ها تکمیل نخواهد شد و مردم زلزله زده سی سخت یک بار دیگر باید سرمای زمستان را در کانکس و حتی چادر تحمل کنند.

ضیایی عنوان کرد:مسوولین ستاد بازسازی نهایت تلاش خود را با مردم دارند اما پایین بودن مبلغ تسهیلات احداثی و تورم بالای حاکم بر کشور اجازه ساخت همان خانه 80 متری را هم از مردم گرفته است.

وی بیان کرد:حجم بالای کار و نبود بنا سبب گردیده تا روند کار به کندی پیش برود و ستاد بازسازی آزاد سازی اقساط تسهیلات را منوط به پیشرفت کار در نظر گرفته است در صورتی که اگر همان پول در اختیار مردم قرار گیرد می توان با خرید سایر اقلام و مصالح ساختمانی از خرید آنها در گرانی ها جلوگیری کرد.

دوستانی یکی دیگر از شهروندان معترض سی سختی به مبلغ تسهیلات بانکی برای خانه های احداثی گفت:خود مسوولین کشور و استان بیایند و با این مبلغی که برای احداث منازل برای مردم زلزله زده سی سخت در نظر گرفته اند خانه بسازند تا ببینند که آیا این مبلغ کفاف احداث را می دهد یا خیر؟

زلزله

وی با بیان این که خواسته اصلی مردم زلزله زده سی سخت افزایش مبلغ تسهیلات از 185 میلیون تومان به مبالغ بیشتر می باشد گفت:از همین مبلغ 185 میلیون تومان که قرار بود 55 میلیون تومان آن بلاعوض باشد اما به گفته مسوولین به دلیل نبود اعتبار کافی تا کنون این مبلغ بلاعوض نیز به  بیشتر مردم پرداخت نگردیده است.

حاجتی یکی دیگر از شهروندان سیسختی در جمع خبرنگاران گفت:بحث کمک رسانی یک مساله و شیوه کمک رسانی یک مساله است و آنچه که باعث عذاب دنیا و آخرت در شهر سی سخت شده است شیوه کمک رسانی است.

وی ضمن اعتراض به نحوه پرداخت تسهیلات به مردم زلزله زده توسط ستاد بازسازی اظهار کرد:چه لزومی دارد مردم برای دریافت اقساط تسهیلات خود روزانه به ستاد بازسازی مراجعه کنند در صورتی که می توانستند تحت یک لیست واحد و یک تاریخ مشخص از حضور مردم در یک فضای سر بسته که منبع گسترش ویروس کووید می باشد جلوگیری کنند.

حاجتی با بیان اینکه آستانه صبر و تحمل مردم پایین آمده است بیان کرد:مردم زلزله زده سی سخت به مرور زمان از وضعیت مدیریتی فعلی عصبانی شده اند و مسبب این نحوه مدیریت مسوولین مربوطه می باشد.

این شهروند سی سختی خطاب به مسوولین بیان کرد:تصمیماتی که توسط مدیران در یک اتاق سر بسته و شیشه ای گرفته می شود همان بهتر که این نحوه مدیریت بمیرد!

شفایی از دیگر شهروندان حادثه دیده زلزله سی سخت نیز به کم بودن میزان تسهیلات پرداختی توسط دولت اشاره کرد و گفت:چرا مسوولین به جای تلاش برای جذب اعتبار و تسهیلات لازم حرف از فروش زمین و محصولات باغی حادثه دیدگان می زنند.

وی اظهار کرد:تنها دارایی مردم همین زمین های کشاورزی و باغاتی است که جهت امرار معاش از درآمد آن استفاده می کنند.

روستا یکی دیگر از شهروندان سی سختی در جمع خبرنگاران گفت:از بدو زلزله تا کنون به دلیل تخریب کامل خانه خود خانه به دوش بوده و با مبلغ تسهیلاتی که برای ساخت مجدد خانه ام در اختیارم گذاشته اند تا کنون موفق به تکمیل فنداسیون خانه شده ام و برای تکمیل خانه این مبلغ کفاف کار را نخواهد داد.

رضا شفایی از دیگران شهروندان حادثه دیده سی سخت وضعیت مبهم شورای ششم شهر سی سخت را یکی دیگر از دغدغه های مردم این شهر زلزله زده دانست و گفت:در این شرایط بحرانی شهر سی سخت که شورای شهر باید جلودار مردم باشد اما به دلیل مشخص نبودن وضعیت شورای ششم این شهر، تنها مردم  از این خلاء شورای شهر زیان می بینند.

وی گفت:انتظار مردم شهر سی سخت از مسوولین تعیین و تکلیف وضعیت شورای ششم شهر سی سخت می باشد.

سازه هایی که بدور از نظارت کامل  در زلزله بعدی حادثه آفرین خواهند بود.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویر احمدسازه‌های فلزی،اگر چه دارای سرعت بالا در اجرا و نصب برشمرده می شوند و امکان توسعه دارند، اما اجرایشان هم نیاز به نیرو و متخصصان ماهرتری دارد.

سازه هایی که مزایای بارز آن‌ها را، سرعت عمل بالا، سبک بودن سقف‌ها و باربر نبودن دیوار‌ها می‌دانند، که در صورت درستی اتصالات قفل بند با ستون ها، سازه‌های فلزی پیچ و مهره‌ای را می‌توان در برابر زلزله مقاوم دانست؛اما چیزی که خبرنگاران رسانه های کهگیلویه و بویر احمد در شهر سی سخت مشاهده کردند ساختمانهایی خارج از ضوابط و اصول آن ساخته می شوند که قطعاً در حادثه ای دیگر حادثه آفرین خواهند بود.

مشاهدات رسانه های کهگیلویه و بویر احمد در این بازدید چهره به چهره،نارضایتی های مالکین ساختمانهایی با سازه های اسکلت فلزیی در کنار سایر سازه هایی بوده که خارج از اصول و ضوابط نظام مهندسی ساخته می شوند و مشخص نیست که نظارت بیشتر این ساختمانها بر چه اساس و معیاری صورت می گیرد.

زلزله

 

خانواده هایی که گرفتار کمیسیون ماده 5 و قریب به 7 ماه خانه به دوش هستند

خانواده فرهادی یکی از چند خانواده حادثه دیده زلزله 29 بهمن 99 در سی سخت می باشد که تنها دارایی آنها در زلزله خسارات شدیدی دیده ولی به دلیل رای کمیسون ماده 5 و اعلام بخشی از زمین آنها به عنوان فضای سبز نتوانستند عملیات ساخت خانه خود را آغاز کنند و قریب به 7 ماه از بدو زلزله تا کنون در چادر و کانکس زندگی می کنند.

این خانواده که یکی از چند خانواده ایی هست که رای کمیسیون ماده 5 مانع از ساخت خانه برای آنها شده است به خبرنگاران گفت:بعد از رای کمیسیون ماده 5 قرار بود تکه زمینی از طرف شهرداری سی سخت به ما واگذار بشود که بعد از پیگیری های متعدد باز هم به ما اعلام کردند که زمین فوق به عنوان فضای سبز اعلام شده است و حق هیچ گونه ساخت و سازی در این محدوده داده نمی شود.

مادر این خانواده که به عنوان سرپرست خانه نیز می باشد گفت:با وجود رای کمیسیون ماده 5 هم فرصت دریافت تسهیلات زلزله را از دست داده ایم هم خیرهایی که برای ساخت خانه اعلام آمادگی کرده بودند به دلیل وجود این مشکل نتوانستند برای ما خانه ای بسازند.

بنا بر این خبر، انتقادات موجود که از زبان مردم حادثه دیده بیان شده است به معنی زیر سوال بردن خدمات دستگاه های متولی نیست، بلکه انتظار شفاف سازی و رعایت قانون برای هر چه بهتر انجام شدن خدمات است و تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حق پاسخگویی دستگاه های متولی را برای ارائه توضیحات محفوظ می دارد و آماده انتشار توضیحات است .

انتهای پیام/

 

زلزله

زلزله

زلزله

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار