دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد استفاده شخصی از خودروهای دولتی هشدار داد.
کد خبر: ۱۰۰۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲ 19 October 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حجت‌الاسلام حمزه پیشقدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در یاسوج در مورد استفاده شخصی از خودروهای دولتی، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همواره مورد انتقاد و گلایه شهروندان قرار داشته و با وجود صراحت قانونی مبنی بر ممنوعیت استفاده از خودروهای دولتی،اما تقریباً هر روزه موارد متعددی از آن را شاهد بوده و هستیم .
وی با اشاره به حدیثی از امام علی علیه السلام که فرموده است: "قلم هایتان را نازک کنید، فاصله سطرها را نزدیک نمایید، سخنان زاید را حذف کرده، به اصل کلام بسنده کنید و از طولانی نویسی بپرهیزید؛ زیرا اموال مسلمان ها تحمل ضرر و زیان را ندارد. گفت: تا این حد باید نسبت به بیت المال محرم و امانتدار باشیم.
پیش قدم با اشاره به آیین نامه چگونگی استفاده از خودروهای دولتی با موضوع حقوق حمل و نقل از سوی دولت در ۱۶ ماده و تبصره‌های فراوان در سال ۱۳۸۶ تصویب و برای اجرا به تمامی دستگاه‌ها و ادارات ابلاغ گردیده است، عنوان کرد: در ماده ی 4 این آیین نامه به صراحت آمده است که تمامی خودروهای دستگاه‌های اجرایی به استثنای خودروهای اختصاصی، تشریفاتی و خدمت، جزو خودروهای خدمت عمومی محسوب شده و استفاده از آنها تنها برای انجام امورات اداری مجاز است و در غیر ساعات اداری (با راننده یا بدون راننده) و بدون داشتن برگ مأموریت، مطلقاً ممنوع بوده و هرگونه استفاده از این خودروها خارج از قوانین مربوطه و مقررات این آیین نامه در حکم تصرف غیرمجاز اموال دولتی محسوب می شود.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود اینکه استفاده شخصی از امکانات بیت المال در اسلام به شدّت نکوهش شده و دارای منع قانونی است؛ متاسفانه این روزها علی رغم تمکین و احترام بسیاری از مدیران و کارمندان محترم دستگاه ها به قانون مزبور و رعایت حال بیت المال، شاهد برخی سهل انگاری ها و سوء استفاده برخی مسئولان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی از خودروهای دولتی با پلاک‌های قرمز و سفید هستیم که این مسئله عینی‌ترین سوء استفاده از بیت المال محسوب می‌شود.
وی اظهار کرد: بی توجهی و عدم نظارت دستگاه های متولی، موجب رواج این عمل و منکر ناپسند در بین برخی از کارکنان دولت گردیده؛ تا آنجا که استفاده ی از خودروهای دولتی در مراسمات شخصی و جا به جایی خانواده و... به یک امر عادی مبدل شده است و در برخی موارد حساسیت و ممانعت جدی نسبت به این منکر نشان داده نمی شود و مع الاسف شاهد گلایه و شکایت بسیاری از مردم نسبت به رواج این منکر در جامعه می باشیم.
پیش قدم خاطرنشان کرد:در نظامی که قوانین آن برگرفته از آموزه های دینی است، به خدمت گرفتن اموال دولت توسط اشخاص و خانواده خارج از چهارچوبِ ضوابط مربوط، چیزی جز سرپیچی از شریعت و قانون نخواهد بود.
حجت‌الاسلام پیشقدم در پایان گفت: مسئولان نظارتی دستگاه های استان نباید اجازه دهند روحیه سوء استفاده از بیت المال در جامعه زنده شود و باید نظارت ها به گونه ای باشد که فرهنگ استفاده صحیح از خودروهای دولتی و همه سطوح بیت المال مسلمین توسط مسئولان و خادمان ملت اسلامی نهادینه گردد که این مهم، موجبات اطمینان بیشتر ملت به خدمتگزاران خود را در پی خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار