قله گیسو یکی از زیبایی های بی بدیل دنا است و علیرغم این که این قله چون نردبامی به سمت عرش خدا قد کشیده است ولی تاکنون انگار از دیده ها مخفی بود و اگر دیده می شد نادیده انگاشته می شد.
کد خبر: ۱۰۰۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵ 20 October 2021


به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سعید مهریان ، طبیعت گرد و فعال رسانه ای نوشت : دنا بهشت کوه نوردی است. این رشته کوه رفیع و با عظمت ناشناخته های زیادی دارد و هنوز نیاز است که آن را بشناسیم اگر چه بخش زیادی از آن در ابعاد قله ها، گونه های گیاهی و جانوری به کمک طبیعت دوستان و عاشقان سینه چاک دنا و گیاه شناسان و جانور شناسان شناخته شده است ولی رشته کوه دنا که یک بهشت عمودی است و یادآور باغات معلق نیمه افسانه ای بابل است، در برابر دیدگان حیرت زده ما خود نمایی می کند البته خود نمایی دنای عزیز جلوه ای از خدا نمایی است و مثل خود نمایی ما انسان ها به هیچ وجه جنبه شیطانی ندارد. دنا را می توان طاووس کوه های ایران و بلکه جهان دانست و با این که این کوه طاووس گونه زیبایی هایش را به نمایش گذاشته است ولی حتی کسانی که غرق در فلسفه زیباشناسی اند و چشم به زیبایی های دنا دوخته اند تنها بخش ناچیزی از زیبایی های دنا را کشف کرده اند.

قله گیسو یکی از زیبایی های بی بدیل دنا است و علیرغم این که این قله چون نردبامی به سمت عرش خدا قد کشیده است ولی تاکنون انگار از دیده ها مخفی بود و اگر دیده می شد نادیده انگاشته می شد. صدها صدها کوه نورد تاکنون از زیر برج این قله سربه فلک کشیده عبور کرده اند ولی این قله را ندیده اند. چرا؟ چون قله باعظمتی به نام پازن پیر که همسایه این قله است قاب چشم آن ها را پرکرده بود.

پازن پیر قله ای است به غایت باعظمت که گنبد آن شبیه گنبد مسجد ایا صوفیا،بسیار بزرگ و باشکوه است. واما حیف است گیسو را با این که از پازن پیر کوتاهتر است نادیده گرفت. تاج این قله شبیه مدل موی یولیا است.

شاید تیموشنکو مدل مویش را شبیه قله گیسو بافته باشد. بی گمان خدا که خود بهترین مد ساز و مدل آفرین است، این گیسورا به شکل نعل اسبی با دستان خودبافته و به شکل حلقه بر سراین دختر زیبا انداخته است.

بی شک به دنا به چشم یک مادر نگریست و اگر دنا را مادر بدانیم گیسو دختر دردانه و زیبای دناست. گیسوی قامت بلند انگار به قدقامت نماز ایستاده است. این قله بیش از این که جاذبه کوه نوردی داشته باشد جاذبه بصری و زیباشناختی دارد. بنده (سعید سعید مهریان) قبل از این که به آن صعود نمایم دقایق زیادی در دره خرسی به تماشای آن نشستم و بعد به عنوان اولین کوه نورد از رخ جنوبی به آن صعود کردم.

یقین داشتم که بالاتر از چهار هزار مترارتفاع دارد و هنگامی که آن را در ساعت 13روز سه شنبه مورخه 26مهرماه 1400فتح و ارتفاع سنجی کردم، برایم محرز شد که 4121متر ارتفاع دارد. به این ترتیب پنجاه و ششمین قله بالاتر از چهار هزار متر دنا شناسایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار