کد خبر: ۱۰۱۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴ 27 November 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد ، تسنیم نوشت : رود بشار شاهرگ حیاتی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از قلات فارس سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافت بیش از 70 کیلومتر و با الحاق به رودخانه‌های مهریان، چیتاب و سرآبتاوه در منتهی الیه کوه دنا با رود ماربر یکی شده و خرسان را تشکیل می‌دهد و در نهایت  به کارون ختم می‌شود.
این رود از سالیان دور تاکنون منشا خیر و برکت برای اهالی یاسوج و روستاهای کوچک و بزرگ مسیر خود بوده و اینک اما بشار زخم بی انصافی و بی توجهی‌های مردمان حاشیه خود را بر تن دارد.
ورود زباله‌ها و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی از یک سو و دیگر ورود فاضلاب‌های سطحی و خانگی از سوی دیگر سبب آلودگی و به مخاطره افتادن اکوسیستم این رودخانه شده است.
بشار که در سال‌های نچندان دور نماد زیبایی و برکت بود در سال‌های اخیر به مرکز دفع زباله و پسماندهای گوناگون بدل شده و موضوعی که نهادهای متولی از جمله آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و علوم پزشکی و شهرداری از زیر بار مسئولیت این خطر جدی شانه خالی کرده‌اند.
با گذری سطحی در حاشیه و سواحل رود بشار عمق فاجعه به خوبی مشهود بوده و تنوع زباله‌های ریز و درشت نشان از آن دارد که همه ما در این فاجعه زیست محیطی مسئول هستیم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح جامع  ساماندهی و زیبا سازی  رودخانه بشار سال 89 مطالعه و در سال 96 به تصویب شورای برنامه ریزی استان و کمیسیون امور زیربنایی رسید.
رسول فرهادی ابراز کرد: محدوده حریم و بستر رودخانه بشار در شهر یاسوج در اختیار شهرداری یاسوج قرار گرفته که علاوه بر پارک‌های ساحلی و‌ مهرورزی در حال حاضر پارک امید را در حال احداث دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار