تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
نکته بسیار جالب و زیبا در حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهر گچساران ، زندگی و تبادل فرهنگی بسیار زیبای دو قوم لر و ترک در این شهرستان است که جلوه ای زیبا از زندگی اقوام را نشان می دهد .
کد خبر: ۱۰۱۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵ 05 December 2021

لالایی های مادر ترک و گبه و گلیم هایی که دوباره رونق می گیرد / مجموعه داری که تا به حال ناشناخته بود! + فیلم وتصاویر

 

دور جدید اقدامات اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای معرفی ظرفیت این حوزه در سطح استان با برگزاری تور گردشگری خبرنگاران از شهرستان های گچساران و باشت کلید خورد و آنگونه که مدیر کل این دستگاه متولی می گوید ، در این تورها قرار بر معرفی ظرفیت ها ، زیرساخت ها و همچنین شناسایی و رفع مشکلات است .

نکته بسیار جالب و زیبا در حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهر گچساران ، زندگی و تبادل فرهنگی بسیار زیبای دو قوم لر و ترک در این شهرستان است که جلوه ای زیبا از زندگی اقوام را نشان می دهد .
شاید برای بسیاری از مردم ظرفیت های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد ناشناخته باشد اما آنچه که خبرنگاران در تور یک روزه خود در دو شهرستان باشت و گچساران دیدند ، نشان از دو موضوع مهم دارد اولا ظرفیت ها و پتانسیل های موجود برای جذب گردشگر ، بسیار وجود دارد و اگر برنامه ریزی درست با منطق اقتصادی وجود داشته باشد استقبال بیشتری خواهد شد و دوم اینکه در حوزه زیرساخت های گردشگری اقدامات خوبی شکل گرفته و در صورت ادامه همین روند می توان امیدوار به تغییر اساسی در این زمینه باشیم.
لالایی های مادر ترک و گبه و گلیم هایی که دوباره رونق می گیرد
در اولین بازدید ، اهالی روستاهای بید زرد و سربیشه توانایی های خود را عرضه کردند که نشان می داد آن ها هم ظرفیت خود در این زمینه را می دانند و هم توجه دارند که مسئولین باید وظایف خود را در خصوص کمک به احیا فرهنگ و تولیدات سنتی با منطق اقتصادی به درستی انجام دهند .
در روستای بیدزرد یکی از تولید کنندگان صنایع دستی می گوید که در این زمینه ، تولیدات زیادی دارد اما برخی مشکلات از جمله نداشتن بیمه و نیازمندی تسهیلات ، مانعی اساسی برای ادامه کار و رونق بیشتر تولیدات است که البته به گفته مدیر کل میراث فرهنگی ، مهمترین مانع برخورداری این بافندگان سنتی از بیمه و تسهیلات ، ساماندهی نشدن انان و نداشتن برخی مدارک قانونی از جمله کارت مهارت است و قرار بر این شده که در سریع ترین زمان ممکن این مشکل حل شود .

زیرساخت هایی برای میزبانی از گردشگران
در دو شهرستان باشت و گچساران زیرساخت های خوبی برای میزبانی از گردشگران مهیا شده و یا در دست ساخت است که می تواند جاذبه های خوبی در کنار جاذبه های طبیعی این دو شهرستان باشد .
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد که هفت طرح بزرگ حوزه گردشگری با ۴۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در شهرستان گچساران با میانگین 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که با بهره برداری از این پروژه ها زمینه خدمات رسانی بهتر گردشگران از جمله توریست درمانی فراهم می شود.
صفایی با اشاره به تصویب 15 میلیاردی اعتبار گردشگری در سفر رئیس جمهور برای اردوگاه بی بی حکیمه افزود : احداث دهکده گردشگری سد چم شیر، مجتمع های رفاهی تفریحی و اردوگاه  های اقامتی در مناطق مختلف این شهرستان از جمله طرح هایی است که در صورت بهره برداری افزون بر رونق گردشگری ۸۳ فرصت شغلی نیز ایجاد می شود.
وی می گوید یک هتل چهار ستاره، یک مهمان پذیر، ۶ باغ تفریحی، سه رستوران بین راهی ،چهار اردوگاه گردشگری ، یک کمپینگ اقامتی و چهار اردوگاه تفریحی در شهرستان گچساران ایجاد شده است.
توریست  درمانی به روایت تنها دفتر خدمات سفر به جهانگردان
دفتر خدمات گردشگری دیارتور گچساران از جمله مراکزی است که در حوزه ارائه خدمت به جهانگردان فعالیت می کند و آنگونه که گفته می شود موفقیت های زیادی دارد .
مدیر دفتر خدمات گردشگری دیارتور گچساران به عنوان تنها دفتر مسافرتی که به جهانگردان خدمات می دهد، گفت : در دوران انتشار ویروس کرونا برای ۳۵۰ گردشگر خارجی به منظور بهره مندی از خدمات درمانی بیمارستان تخصصی مادر و کودک این شهرستان ویزا صادر شده است.
فاطمه امینی افزود : بیشتر این گردشگران از کشور عراق به صورت آنلاین از خدمات گردشگری مانند هتل و بیمه و سایر خدمات بهره مند شده اند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به گردشگری سلامت به عنوان یکی از حوزه های نوین در گردشگری امروز دنیا ، گفت : زمینه گردشگری درمانی در شهرستان گچساران فراهم است.
مجید صفایی تاکید کرد: نگاه میراث فرهنگی به گردشگری پزشکی صرفا اقتصادی نیست بلکه این شاخه از گردشگری فرصتی برای تبیین دستاوردها و ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی است.
وی با یادآوری اینکه گردشگری سلامت می‌تواند نقش مهمی در کسب درآمد و اشتغالزایی برای شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد و به تبع آن کشور داشته باشد، اضافه کرد: توسعه زیرساخت های گردشگری راهبرد میراث فرهنگی برای رونق گردشگری در بخش های مختلف و به ویژه پزشکی است.
مجموعه داری که تا به حال ناشناخته بود!
شاید یکی از زیباترین بخش های تور بازدید خبرنگاران از گچساران مربوط به بازدید از موزه شخصی یکی از فرهنگ دوستان ساکن گچساران بوده باشد .
در این موزه شخصی ، یکی از سادات امامزاده یحیی ، اقدام به جمع آوری مجموع ای از آثار قدیمی استان کرده است که بسیار مهم و در عین حال نمونه ای جالب برای تشویق علاقه مندان و دلسوزان فرهنگ و تاریخ استان برای ورود به این مسیر است .
فیلم زیر بخش کوچکی از واقعیات این موزه به همراه صحبت های آقای یحیی زاده مدیر مجموعه و همچنین سخنان مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص کمک به اینگنه افراد جهت راه اندازی چنین مجموعه هایی را بیان می کند .

در پایان باید گفت ، اقدام اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان در جهت معرفی ظرفیت های استان کاری ارزشمند است که البته ناگفته پیداست برای رونق این بخش در راستای توسعه استان و انتقال فرهنگ به آینده ، نیازمند همکاری بیشتر و بهتر دستگاه های اجرایی و نمایندگان استان است که باید امیدوار بود این مسئولین با دیدن این ظرفیت ها تلاش های خود را دوچندان کنند.

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار