جشنواره دکتر رادمنش در پایتخت ایران با درد دل‌های زیست محیطی
جشنواره زیست محیطی دکتر سید محمد رادمنش در تهران در حالی برگزار شد که پزشک دوست‌دار طبیعت حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و تلخ و شیرین‌های زیست محیطی را روایت کرد.
کد خبر: ۱۰۱۷۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ 22 December 2021

 

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، جشنواره زیست محیطی دکتر سید محمد رادمنش امسال در دو حوزه جنوب و شمال کشور با تجلیل از برگزیدگان زیست‌ محیطی برگزار شد.

در آیین تجلیل از برگزیدگان زیست محیطی در حوزه شمال کشور که در تهران برگزار گردید دکتر سید محمد رادمنش فعال زیست محیطی با بیان اینکه همه مردم ایران نسبت به این آب و خاک مدیون هستیم و باید قدر داشته های خود را بدانیم اظهار کرد: به عنوان فرد کوچکی از جامعه بزرگ ایران بر خود لازم دیدم که در حوزه زیست محیطی برای حفظ میراث طبیعی و سپردن آن به دست آیندگان گام کوچکی بردارم.

دکتر رادمنش که در جمع فعالان زیست محیطی صحبت می کرد، افزود: این همه زیبایی که در طبیعت وجود دارد از درخت و جنگل و آبشار و کوه و حیات وحش همه متعلق به مردم ایران زمین بوده و باید از وجود آنها نهایت استفاده را کرده و به خوبی آن را به نسل آینده تحویل دهیم چه این که گذشتگان نیز تلاش کردند تا میراث کنونی به دست ما برسد.

رادمنش در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه ایران بزرگ در درون خود طبیعت زیبا و منحصر به فردی دارد یادآور شد: اما متاسفانه به خوبی از این میراث استفاده نکردیم نامهربانی با طبیعت موجب شد برخی از گیاهان و جانوران برای همیشه منقرض شوند که این خسارت غیر قابل جبران است.

وی گفت: فعالان زیست محیطی وقت و بی‌وقت فعال هستند زندگی خود را در این راه گذاشته اند شما به مانند تیم فوتبال هستید که در زمین بازی می‌کنید و نقش اصلی با شما فعالان زیست محیطی است و ما در گوشه‌ای از زمین نشسته ایم و تنها برای شما کف می‌زنیم لذا کار شما از کار ما بسیار مهم‌تر و والاتر است.

دکتر رادمنش افزود: سال‌ها قبل از این که وارد صحنه دفاع از محیط زیست شوم افرادی مثل آقای آریا با یک بیلچه در کوه و بیابان مشغول کاشت درخت بودند و عده ای او را تمسخر می‌کردند.

وی گفت: اما اکنون وظیفه شماست که این کار را ادامه دهید و به مانند آقای آریا به طبیعت خود خدمت کنید تا بتوانیم آن را پاس بداریم.

رادمنش در ادامه اظهارات خود با قدردانی از خدمات فعالان زیست محیطی مثل آقای آریا یادآور شد: الان دیگر کسی آقای آریا را مسخره نمی‌کند بلکه فرزندان همان افراد به دنبال حفظ طبیعت هستند یعنی که کار آقای آریا اثرگذار بوده و امثال او توانسته‌اند طبیعت را حفظ کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در گذشته عده ای ما را دعوت به شکار می‌کردند یادآور شد: اما الان دیگر شکار کردن در جامعه کاری پسندیده نیست شکارچیان دور از چشم جامعه به شکار می‌روند چرا که از مردم هراس دارند مردم آنها را سرزنش می کنند زیرا حیوانی که در کوه زندگی می‌کند نیز حق زیستن دارد.

رادمنش تصریح کرد: سال‌ها پیش چیزی به نام فعال زیست‌محیطی در کشور نداشتیم اما الان تعداد خیلی زیاد شده ولی سونامی تخریب محیط زیست به گونه ای است که با این افراد در مقابل سونامی کار سختی در پیش داریم.

وی گفت: آگاهی ها باید از طریق دستگاه های فرهنگی، رسانه‌ها و آموزش و پرورش به جامعه داده شود اکنون وظیفه ماست که آگاهی سازی در جامعه کنیم تا بتوانیم محیط زیست خود را حفظ کنیم.

رادمنش افزود: تاکنون فقط حرف می‌زدیم و عمل نداشتیم اما از این پس باید با برنامه‌ریزی و عمل با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم نباید در وسط راه دلسرد شویم این کار برای ما یک عبادت است و با عقیده چنین فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم.

این فعال زیست محیطی گفت: محیط زیست فقط زباله نیست الان یک سونامی سرطان در جهان راه افتاده که به دلیل تخریب محیط زیست است، همین تخریب‌ها موجب شده که سرطان از سن ۹۰ سالگی در گذشته به سن ۳۰ سالگی در حال حاضر برسد و نا باروری را در میان زن‌ها ببینیم که یکی از دلایل آن همین تخریب محیط زیست است.

رادمنش در ادامه افزود: تعداد فعالان زیست محیطی یک به هزار است یعنی که ۸۵ هزار فعال زیست‌ محیطی در کشور داریم که این تعداد بسیار کم بوده و باید تعداد ۵ یا ۱۰ به هزار نفر برسد تا بتوانیم در مقابل تخریب‌ها کاری انجام دهیم اما با وجود همه کمبودها نباید دلسرد شویم و می‌بایست با برنامه‌ریزی ایده‌های خود را برای حفظ محیط زیست عملیاتی کنیم.

وی در خصوص ترجمه کتاب جنایت علیه محیط زیست نیز گفت: ترجمه این کتاب به زبان عربی انجام شده که بخشی از آن در دوره حیات جاوید نام مهندس خیراللهی انجام شده و آماده ارسال به کشورهای همسایه است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد این همایش تعداد ۳۱ برگزیده داشت که 14 برگزیده در بخش انجمن‌ها و 17 برگزیده در بخش اشخاص حقیقی و از استان‌های همدان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، جزیره قشم، استان کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کرمانشاه و گیلان در آن حضور داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار