هشدار مجدد معاون متوسطه آموزش و پرورش
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد : سرنوشت و آینده شغلی دانش آموزان پایه نهم در گرو انتخاب درست و اصولی رشته تحصیلی آنها است.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ 29 May 2022


به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،محمد جمالی در گفتگوی زنده تلویزیونی در شبکه استانی دنا با بیان اينکه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است گفت: دانش آموزان پایه نهم پر از انرژی، خلاقیت و استعدادهای نهفته هستند، که باید هر کدام از این استعدادها را کشف و دانش آموز را در پی آن علایق و استعداد تشویق کرد، و راه درست و انتخاب صحیح را به اون نشان داد.
محمد جمالی با ارئه آماری از تکمیل فرم هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم استان برای انتخاب رشته تحصیلی در دوره متوسطه افزود:۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر دانش آموز پایه نهم در استان این فرم را تکمیل کردند.
وی سوابق تحصیلی،علاقه و استعداد را در انتخاب رشته و هدایت درست تحصیلی دانش آموزان پایه نهم اثرگذار دانست و گفت:خانواده ها هم باید آگاهانه زمینه شناخت بهتر فرزندان خود را برای انتخاب رشته تحصیلی فراهم‌ کنند.
وی یکی از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین مراحل زندگی دانش آموزان را تعیین انتخاب رشته در دوره متوسطه برشمرد و افزود : بسیاری از دانش آموزان پایه نهم هرساله برای انتخاب رشته دچار سردرگرمی و استرس می‌شوند و از آنجایی که انتخاب هر کدام از این رشته‌ها می‌تواند در آینده دانش آموزان تغییراتی ایجاد کند باید بسیار دقت داشته باشند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه سخنانش گفت : خیلی از دانش آموزان طی سال های اخیر رشته تجربی را انتخاب می کنند این در حالی است که پارسال از هر ۱۰۶ نفر دانش آموز رشته تجربی تنها یک نفر در رشته پزشکی قبول می شود.
وی تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را زمینه مناسب برای ضمانت شغلی آینده دانش آموزان دانست و اضافه کرد:آنها بواسطه حرفه و مهارت هایی که در این رشته ها و مراکز ،فرا می گیرند به راحتی می توانند جذب و وارد بازار کار شوند.

گرایش عجیب به یک رشته / جمالی : از ۱۰۶ نفر تنها یک نفر دانشگاهی می شود!

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، جمالی این سخنان را در حالی در شبکه دنا بیان کرد که یکبار دیگر نسبت به مشکلات انتخاب رشته به خانواده ها هشدار داده و خواستار دقت بیشتر در این زمینه شده بود .

محمد جمالی در کارگاه آموزشی مدیران و مشاورین مدارس متوسطه اول در راستای توزیع متوازن رشته‌ها یا همان هدایت تحصیلی ، که در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد برگزار شده بود ، در مورد تبعات گرایش زیاد به رشته تجربی هشدار داد و گفت : وزارت تکالیفی را تحت عنوان توازن رشته‌ای مشخص کرده که باید انجام شود ضمن اینکه در خصوص گرایش به رشته‌ها اکنون کمی بیش از ۴ درصد در رشته ریاضی، ۲۲ درصد در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، ۵۱ درصد علوم انسانی و بقیه در رشته تجربی هستند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش گفت: ۱۴ هزارنفر فقط در رشته تجربی از کنکور باز می‌مانند در حالی که در رشته انسانی هم خود مصیبتی است.
جمالی به نقش مدیران و مشاورین در توازن رشته‌ای اشاره کرد و بیان کرد : مدیر باید تاثیرگذاری بر دانش آموز داشته باشند و اینکه مدیری بگوید تاثیر ندارم، حرف قشنگی نیست. هر چند فرهنگ غالب جامعه و خود خانواده بر تصمیم گیری دانش آموز در انتخاب رشته تحصیلی نقش دارند، اما مدیر و مشاور هم باید تلاش کنند که در این خصوص نقش تعیین کننده داشته باشند.
وی با اشاره به سیاست‌های آموزشی گفت: اجباری در کار نیست، اما ما باید مسیر را تبیین کنیم. شرایط فعلی ایجاد می‌کند که مسیر تغییر کند و دانش آموزان به سمت دو رشته ریاضی و فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند.
جمالی با ارائه نگاهی آماری و مقایسه‌ای نسبت به درصد گرایش به رشته‌های تحصیلی، بیان کرد: میانگین کشوری در رشته فنی و حرفه‌ای ۳۸ درصد است، اما در استان ما این عدد ۲۳ درصد دانش آموزان است که باید با برنامه ریزی و تلاش همکاران این عدد تغییر کند.
وی گفت: در سال گذشته در شهرستان بویراحمد از حدود ۳هزار و ۹۰۰ دانش آموز چیزی حدود هشتصد و ۸۰ نفر در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش ثبت نام کرده اند که نشان دهنده این است، باید مدیران مقطع متوسطه اول و مشاوران تلاش بیشتری انجام دهند. ضمن اینکه امیدواریم با سیاست‌های تشویقی در شهرستان بویراحمد این وضعیت تغییر کند و قدم مثبتی برداریم.
جمالی با بیان اینکه ما باید جذابیت‌هایی را در جهت استقبال دانش آموزان از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در هنرستان‌ها ایجاد کنیم گفت: خوشبختانه تیم جدید در اداره کل با حمایت مدیر کل برنامه‌هایی برای تغییر این شاخص‌ها داریم که امیدواریم موفقیت‌های خوبی داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار