در مدت سه ماه؛
شمار روز‌های با پدیده ریزگرد بهار امسال در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه پارسال حدود چهار برابر شده است.
کد خبر: ۱۰۵۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷ 27 June 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل هواشناسی این استان با بیان اینکه بهار امسال ۱۵۲ روز با پدیده ریز در شهر‌های یاسوج، دوگنبدان، دهدشت و سی سخت ثبت شده است گفت: در مدت مشابه پارسال ۳۹ روز با پدیده ریزگرد در این ایستگاه‌ها ثبت شده بود.

یاسوج؛

رضا کاکاوند افزود: در این مدت ۳۷ روز با پدیده ریزگرد در شهر یاسوج گزارش شده بود؛ در حالی که پارسال ۱۱ روز کاهش دید افقی بر اثر ریزگرد در این شهر ثبت شده است.

دوگنبدان؛

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در ایستگاه هواشناسی شهر دوگنبدان نیز امسال ۵۸ روز با پدیده ریزگرد ثبت شده است عنوان کرد: تعداد روز‌های با پدیده ریزگرد این شهر در مدت مشابه پارسال ۱۵ روز اعلام شده بود.

دهدشت؛

وی اضافه کرد: روز‌های با پدیده ریزگرد در ایستگاه هواشناسی شهر دهدشت امسال ۳۱ روز و در مدت مشابه پارسال چهار روز بود.

سی سخت؛

کاکاوند گفت: پارسال ۹ روز با پدیده ریزگرد در سی سخت گزارش شده بود و امسال نیز ۲۶ روز با پدیده ریزگرد در این شهر ثبت شده است.

گچساران دارای بیشترین روزهای آلودگی هوا؛

 

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: میزان دید افقی در شرایط عادی ۱۰ هزار متر است و کمتر از آن، پدیده ریزگرد محسوب می‌شود.

از سال ۱۳۹۲ تا پایان آذر سال ۱۳۹۷، ۶۰۸ روز با پدیده ریزگرد در سه شهر بزرگ دوگنبدان، یاسوج و دهدشت ثبت شد که شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران با ۲۸۲ روز بیشترین آلودگی هوا را تجربه کرده است.

همسایگی با استان خوزستان و وجود تأسیسات نفتی، گچساران را در شرایط آلایندگی‌های زیست محیطی قرار داده است.

برخی مناطق شهرستان گچساران به‌ویژه در حوزه دهستان‌های لیشتر و بی‌بی حکیمه به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی تأسیسات نفتی دارای آلایندگی زیست محیطی است.

بیماران قلبی عروقی، تنفسی، زنان باردار، کودکان و سالمندان در بسیاری از روز‌های آلوده هوای این شهرستان خانه نشین بوده‌اند.

سوزش‌های چشمی، حساسیت‌های پوستی و احتمال بروز بیماری مانند سرطان از عوارض پیامد‌های ریزگرد‌ها است.

کاهش تولید محصولات کشاورزی و دامی به‌ویژه عسل از دیگر پیامد‌های آلودگی هوا است.

کارشناسان مشارکت مردم برای توسعه فضای سبز را از جمله راهکار‌های کاهش آثار زیانبار آلودگی هوا بر سلامت انسان می‌دانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار