وقتی از کنکور صحبت می کنیم صحبت از مارتنی می شود که نتیجه آن تعیین تکلیف آینده اشخاص و پس از آن کشور می شود که در این خصوص تجربیات سال ها برگزاری آن نشان می دهد که در پشت این آزمون که در واقع و اصل خود باید یک آزمون تماما علمی باشد اما پشت پرده هایی وجود دارد که چندان خوشایند نیست!
کد خبر: ۱۰۵۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۹ 28 June 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، وقتی از کنکور صحبت می کنیم صحبت از مارتنی می شود که نتیجه آن تعیین تکلیف آینده اشخاص و پس از آن کشور می شود که در این خصوص تجربیات سال ها برگزاری آن نشان می دهد که در پشت این آزمون که در واقع و اصل خود باید یک آزمون تماما علمی باشد اما پشت پرده هایی وجود دارد که چندان خوشایند نیست!

غول کنکور ، از نگاه آماری تا واقعی بودن قاعده دزد و پلیسی !

کنکور کهگیلویه و بویراحمد از نگاه آمار

کنکور همانگونه که گفته شد یک آزمون علمی است که با توجه به گستردگی آن آمار و ارقام قابل توجهی دارد که در کهگیلویه و بویراحمد هم این آمار از زبان مسئولین در سال جاری بیان شده است . مدیرکل آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد می گوید ۱۰۴ حوزه امتحاني مجری برگزاری کنکور سراسری در استان هستند.

حسنعلی عزت‌خواه در جلسه ویبنار توجیهی کنکور سراسری آموزش وپرورش شهرستانها و مناطق که با حضور مسؤلان اجرایی کنکور سراسری برگزار شد گفت : در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۹۵۷ نفر دانش آموز در حوزه های تحت پوشش آموزش وپرورش استان در آزمون سراسری شرکت می کنند.
وی با بیان اینکه از مجموع شرکت کنندگان کنکور سراسری ۶۷درصد آنان تحت پوشش حوزه های آموزش و پرورش استان هستند گفت: از این تعداد ۶۲درصد زن و ۳۸ درصد مرد می باشند.

عزت خواه افزود: در شهرستان بویراحمد ۳۴ حوزه ،گچساران ۲۶ حوزه ،کهگیلویه ۲۳ حوزه ، بهمئی ۸ حوزه ،چرام ۶ حوزه و در شهرستان لنده ۷ حوزه جهت برگزاری کنکور سراسری توسط آموزش وپرورش پیش بینی شده است که بویراحمد با ۴۶۹۰ نفر بیشترین شرکت کننده و بهمئی با ۷۴۳ نفر کمترین شرکت کننده را دارا هستند.
در این ویبنار مسؤلان برگزار کننده کنکور در شهرستانها ومناطق دیدگاه‌ها و نظرات خویش را برای هرجه بهتر برگزار شدن این ماراتن علمی بیان کردند.

قاعده دزد و پلیس !

همانطور که گفته شد ، این مارتن بزرگ علمی در پشت ظاهر علمی خود ، متاسفانه پشت پرده هایی دارد که پندان هم خوشایند نیستند و البته به آن پرداخته شده است و بارها هم مسئولین ضمن پذیرش این تخلفات و پشت پرده ها وعده هایی برای سالم تر برگزار شدن آن داده اند .

واقعیت این است که متاسفانه این رقابتی که می تواند کاملا علمی باشد به دلیل شرایط خاصی که در سطح جامعه وجود دارد از جمله بازار کار و تفاوت اساسی درآمد در بازار کار این رشته پس از فارغ تحصیلی ، عملا میدان رقابت کنکور را در برخی موارد به یک بازار پرسود و معامله گرانه تبدیل کرده است .

نکته حائز اهمیت این است که متخلفین و متقلبین کنکور سالانه ابزار و شیوه هایی جدید برای ادامه و رونق دادن به کار خود ابداع می کنند ! این وضعیت به گونه ای است که برخی از مجریان به صورت تلویحی از حااکم بودن قاعده "دزد ، پلیس" سخن می گویند ! در قاعده دزد پلیس یک نکته اسای این است که معمولا سارقین به دلیل اینکه قبل از پلیس برنامه سرقت را اجرا می کنند معمولا شیوه های جدیدی ابداع می کنند که برای پلیس تجربه جدیدی است و به همین دلیل گفته می شود که آن ها یک قدم از پلیس جلوتر هستند ! که به نظر می رسد ، متخلفین و متقلبین کنکور هم همیشه و سال به سال یک قدم از مجریان جلوتر هستند !

بیان این نکته به این معنی نیست که نمی توان جلوی این تخلفات گرفته شود اما برخی سهل انگاری ها و یا شاید هم بی مسئولیتی باعث می شود که این یک قدم جلو بودن متخلفین از مجریان همچنان پابرجا باشد . 

البته شباهت برگزاری کنکور با قاعده دزد ، پلیس تا آنجا نیست که نتوان کنترل کرد اما در این زمینه اولا ابزار و ثانیا اراده واقعی می خواهد . 

دو تخلف اصلی کنکور یکی فروش سوالات قبل از برگزاری کنکور است و دیگی تخلفات و تقلب در حین برگزاری کنکور که در هر دومورد با کمی درایت و مسئولیت پذیری مشکل قابل رفع است .

البته مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خانواده ها اطمینان داد کنکور سراسری با نهایت نظم ، دقت ، حساسیت و سلامت کامل برگزار خواهد شد.

عزت خواه در پایان گفت: آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بسیج امکانات و منابع انسانی نهایت تلاش خویش را برای برگزاري مطلوب و سالم کنکور سراسری انجام خواهد داد.

گفتنی است: آزمون کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ از روز ۸ تیرماه شروع و تا ۱۱ تیرماه ادامه‌ خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار