تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد
در این مطلب با انتشار تصویر زیر استان به چند بخش با توجه به میزان تاثیرگذاری سامانه بارشی بر جو این مناطق تقسیم شده و سهم هر محد.ده از بارش ها مشخص است .
کد خبر: ۱۰۹۲۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹ 13 February 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از شب گذشته همانگونه که اداره کل هواشناسی پیش بینی کرده بود بارش باران و برف جو استان را دربر گرفت و البته در برخی نقاط استان این بارش‌ها به صورت جدی از صبح آغاز شد و حتی بارش برف در شهر یاسوج به گونه‌ای بود که برخی رسانه‌های از آن به عنوان بارش ششمین برف در این شهر یاد کردند.
این سامانه در کل استان اثرگذاری خود را داشته است و در شهرستان‌های مارگون و دنا بارش برف باعث تعطیلی مدارس شد و البته بنابر پیش بینی‌ها این شرایط تا روز‌های پایانی هفته ادامه خواهد داشت.
علاوه بر شهر یاسوج در شهر‌های سی سخت، مارگون، بخشی از شهرستان چرام منطقه "جخونه" و بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه نیز شاهد بارش برف هستیم.
سامانه در ادامه چکونه عمل خواهد کرد؟
یکی از کانال‌های هواشناسی استان با انتشار تصویری وضعیت بارش‌های این سامانه تا روز‌های پایانی هفته را تشریح کرده است.
در این مطلب با انتشار تصویر زیر استان به چند بخش با توجه به میزان تاثیرگذاری سامانه بارشی بر جو این مناطق تقسیم شده است و اینگونه آمده است:

از تشریح سیستم بارشی در روز‌های آینده تا آخرین آمار بارش‌ها و وضعیت راه‌ها / جزئیات یک نقشه هواشناسی

پاسخ به یک سوال پر تکرار و توضیح کامل عملکرد سیستم بارشی جاری.
آیا وضعیت بارش‌های سیستم جاری بهتر خواهد شد؟
پاسخ مثبت است، از امشب به بعد تا پایان چهارشنبه هر چه به جلو‌تر حرکت کنیم وضعیت بارش‌ها مطلوب‌تر خواهد شد.
اگر نقشه استان را به شکل عمودی به دو قسمت تقسیم کنیم نیمه سمت راست منطقه بویر احمد بارش بیشتری از این دو سیستم دشت خواهد کرد که نقشه بارش بالا به سادگی این موضوع را تایید میکند
در کهگیلویه بخش‌هایی از چرام و دهدشت نیز مجموع کلی بارش‌ها قابل توجه خواهند بود.
به بیان ساده‌تر اگر نقشه استان را به شکل عمودی به سه قسمت تقسیم کنید از راست به چپ مجموع بارش‌ها در محدوده آن مناطق تا پایان سیستم جاری، (زیاد) (قابل توجه) و (متوسط) خواهد بود.
نکته مهم!! توضیحات فوق بر اساس نقشه مدل بارش آمریکا می‌باشد که البته اکثریت مدل‌های معتبر جهانی هواشناسی هم تقریبا با آمریکا هم عقیده هستند.

آخرین امار بارش ها
اداره کل هواشناسی استان آخرین آمار بارش‌های اخیر استان کهگیلویه وبویراحمد تا ساعت ۶:۳۰دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ را اینگونه اعلام کرده است:
سینه نمک ۵۴
موشمی زیلایی ۵۱
مارگون ۵۰ برف ۵cm
منصورخانی کاکان ۴۹ برف ۴cm
گنجگون ۴۸
دشت بز ۴۸
تنگ رواق ۴۷.۳
ستنگان ۴۷
کالوس ۳۷.۵
قلعه رئیسی ۳۷
جاورده ۳۷
وزگ ۳۴ برف ۳cm
سرفاریاب ۳۲
گنجه‌ای ۳۲
کریک ۳۲
سرآسیاب یوسفی ۳۲
دیشموک ۳۲
سی سخت ۳۰.۷
تل گاه ۲۹
یاسوج فرودگاه ۲۸
سوق ۲۸
دلی خمسیر ۲۸
چیتاب ۲۷.۴
قلعه دختر ۲۶
ده برآفتاب ۲۵
باشت ۲۵
لنده ۲۲
چرام ۱۹.۴
ماهورباشت ۱۷
دهدشت ۱۶.۶
امامزادا جعفر ۱۲.۶
ممبی ۱۰
لیکک ۸.۲
دوگنبدان ۸.۱
از تردد خودرو‌های بدون زنجیر چرخ جلوگیری می‌شود
سرهنگ حسن دانایار، جانشین پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همه جاده‌های این استان باز هستند، گفت: رانندگان از سفر‌های غیر ضرور پرهیز کنند.
وی از توقف خودروها، کامیون‌ها و کشنده‌های بدون زنجیر چرخ در ایست بازرسی‌های پلیس راه خبر داد و افزود: تردد در جاده‌های کوهستانی به جز جاده یاسوج به اصفهان بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نیست.
دانایار از رانندگان خواست هنگام سفر از سالم بودن برف پاک کن خودرو مطمئن بوده و از سبقت و سرعت غیر مجاز جلوگیری کرده و فاصله طولی را رعایت کنند.
از سفر‌های غیر ضرور پرهیز شود
علیرضا نیک روز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همه جاده‌های استان باز هستند، گفت: رانندگان از سفر‌های غیرضرور پرهیز کرده و هنگام تردد زنجیر چرخ همراه داشته باشند.
وی همچنین اضافه کرد: با توجه به ریزش بهمن در ارتفاعات کوهنوردان از صعود به قلل و ارتفاعات تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.
راه‌های روستایی پس از پایان بارش بازگشایی می‌شوند
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمام محور‌های منتهی به شهرستان‌های سردسیر استان بخصوص شهر یاسوج با بارش برف همراه است.
"عابد محمدی" در گفتگو با خبرنگار ایسنا افزود: در حال حاضر تمام محور‌های منتهی به شهرستان‌های سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد، شامل بویراحمد، دنا و مارگون بارش به شکل برف دارند.
وی اظهارکرد: با وجود اینکه شهرستان‌های سردسیری از بامداد امروز تا کنون بارش برف را شاهد بوده ایم، اما تمام مسیر‌های اصلی و فرعی استان باز و تردد در آن‌ها جریان دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد:با توجه به بارش سنگین برف در محور‌های مواصلاتی بخصوص جاده‌های مناطق سردسیری، ۲۰۰ راهدار با تجهیزات کامل به‌صورت شبانه‌روزی با برف روبی و نمک پاشی در حال خدمات‌رسانی هستند و تا کنون هیچ راه اصلی استان به دلیل بارش سنگین برف مسدود نیست.
محمدی در خصوص راه‌های روستایی استان ادامه داد: پس از اتمام بارش‌ها نسبت به بازگشایی راه‌های روستایی برف گیر استان اقدام خواهیم کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صورت لزوم تردد در محورها، همراه داشتن زنجیر چرخ الزامی است و اطلاع رسانی از طریق سامانه ۱۴۱ نیز انجام می‌شود. مردم همکاری لازم را با راهداری استان داشته، تا سفری ایمن میسر شود.
محمدی بیان کرد: در محور یاسوج- بابامیدان بارش سنگین برف، یاسوج-اصفهان بارش باران، یاسوج-شیراز بارش برف و باران، یاسوج- اقلید بارش سنگین برف، یاسوج-سپیدار-سادات بارش برف و یاسوج-مارگون-لوداب بارش برف را شاهد هستیم و در سایر محور‌ها ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد بارش باران را داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار