بررسی عملکرد بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد (بخش اول)
پیگیری وضعیت بهزیستی استان برای افکار عمومی بسیار ضروری و لازم است مدیر کل بهزیستی استان در مقام مسئول مستقیم ، سازمان بازرسی به عنوان نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بالاترین مقام ارشد استان، این موارد را پیگیری و در صورت سهل انگاری برخورد نمایند.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹ 09 July 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یکی از افتخارات جمهوری اسلامی حداقل در سیاست گذاری‌های کلان، داشتن دائیه خدمات رسانی به افراد ضعیف‌تر از سطح متوسط جامعه است. خدمات رسانی به افرادی که عمدتا بدون حمایت‌های دولتی تاب و توان مدیریت دخل و خرج خود را به دلایل مختلف ندارند.
دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی از جمله شاخص‌ترین این نهاد‌ها هستند که در طول دوران پس از انقلاب همواره با فراز و نشیب‌هایی این مسئولیت را بر عهده داشته اند.
هر چند در خصوص عملکرد این دستگاه‌ها نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد و در حالی که عده‌ای معتقد به عملکرد خوب این دستگاه‌ها هستند، اما عده‌ای هم معتقدند که به نسبت دولت‌ها و مدیران این نهاد‌های حمایتی عملکرد‌ها متفاوت و گا‌ها به سمت سوء اسفاده و یا ضعف در عملکرد رفته است!
بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از جمله دستگاه‌های حمایتی است که طیف وسیعی از جامعه را هدف خدمات رسانی خود دارد و در این زمینه در دوره‌های مختلف مدیریتی عملکردی متفاوت داشته است.
برخی موضوعات پیرامون بهزیستی استان مطرح شده است که تابناک کهگیلویه و بویراحمد قصد دارد به منظور شفافیت بهتر به بررسی عملکرد این دستگاه در دوره فعلی بپردازد.
در حالی که در کهگیلویه و بویراحمد بنابر برخی خبر‌های منتشر شده به نظر می‌رسید بهزیستی استان در مسیر جهش و موفقیت در عملکرد رسیده است، اما برخی اطلاعات و آمار به دست امده نشان می‌دهد که واقعیت این دستگاه متولی خدمات به نیازمندان متفاوت از ظاهر ماجرا است و باید به جزئیات اقدامات پرداخته شود!
ماجرای آمار غلط در توئیت سخنگوی دولت!
ماجرا از توئیت سخنگوی دولت شروع شد که اعلام کرده بوده پس از سال‌ها تعداد مددجویان پشت نوبت برای تحت پوشش قرار گرفتن، به عدد صفر رسیده است، اما این توئیت سخنگوی دولت بلافاصله با واکنش یکی از کارشناسان بهزیستی شهرستان بویراحمد مواجه شد!

بهزیستی

این کارشناس در واکنش به ادعای سخنگوی دولت ضمن متهم کردن به آمارگرایی و دروغ مسئولین نوشت که فقط در شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد، حدود ۵ هزار معلول در پشت نوبت قرار دارند! این در حالی است که مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه در خبری که ایرنا منتشر کرد گفته بود در سایه رویکرد محرومیت زدایی دولت مردمی سیزدهم، این سازمان سال گذشته توانست عدد هشت هزار و ۵۰۰ نفری پشت نوبتی‌های مستمری بگیر جامعه هدف را صفر کند و هم اکنون هیچ پشت نوبتی در استان وجود ندارد.
عدم واکنش رسانه‌ای مدیر کل یا کارشناسان بهزیستی استان نشان از این داشت که کارشناس اداره بهزیستی شهرستان بویراحمد، واقعیاتی را مطرح کرده است که عمدا یا سهوا توسط بهزیستی استان برای دولت ارسال نشده بود و شاید هم ملاحظه‌ای دیگر در کار بوده است!
اما پیگیری‌های تابناک کهگیلویه وبویراحمد از کارشناس ذکر شده که آمار ۵ هزار نفر پشت نوبت تحت پوشش را منتشر کرد، اصرار وی بر صحت آمار خود بوده که البته وی اعلام نمود طی روز‌های گذشته از طرف بهزیستی استان تلاش زیادی شد تا این امار را به صفر برسانند!
به صفر رساندن امار ۵ هزار نفر حتی در این چند روز بسیار خوب و قابل تقدیر است، اما آیا آمار دیگر شهرستان‌ها هم مورد بازنگری قرار گرفته است؟ آیا اگر چنین خبر‌هایی در مورد عدم صحت آمار درست باشد می‌توان به دیگر امار ارائه شده توسط بهزیستی استان اعتماد کرد؟
شهریه‌هایی که پرداخت نمی‌شود!
واقعیت این است که پس از مطرح شدن آمار متقاضیان پشت نوبت، پیگیری وضعیت بهزیستی استان برای افکار عمومی بسیار ضروری می‌نمود . یکی دیگر از این موارد مربوط به دانشجویان تحت پوشش این دستگاه حمایتی است که متاسفانه آمار بسیار نگران کننده‌ای وجود دارد و لازم است مدیر کل بهزیستی استان در مقام مسئول مستقیم ، سازمان بازرسی به عنوان نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بالاترین مقام ارشد استان، این موارد را پیگیری و در صورت سهل انگاری برخورد نمایند.
تابناک کهگیلویه و بویراحمد با چند نفر از دانشجویان خانم تحت پوشش بهزیستی که مشمول پرداخت شهریه از طرف این دستگاه می‌شوند، پیگیری و گفتگو کرد که همه این افراد اعلام کردند از چند ترم گذشته، بهزیستی شهریه دانشگاه آن‌ها را پرداخت نمی‌کند و آن‌ها شخصا با مشقت و گا‌ها تحمل منت و محنت این وجه را تهیه و پرداخت می‌کنند و حتی مدعی بودند که برخی از دانشجویان مجبور به ترک تحصیل از دانشگاه‌ها شده اند!
یکی از این دانشجویان به تابناک کهگیلویه و بویراحمد گفت در رشته کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل است که فقط شهریه ترم اول از طرف بهزیستی پرداخت شد ، اما دو ترم دیگر پرداخت نشد و مجبور شده است با مشقت این هزینه را از طرف خانواده تامین و پرداخت کند.
این دانشجو توضیح داد که قبلا از طریق سامانه انتخاب واحد می‌کرد و پس از ان شهریه به حساب وی واریز و سپس به حساب دانشگاه پرداخت می‌شد، اما از دو ترم گذشته بهزیستی شهریه را پرداخت نمی‌کند و خانواده وی با داشتن چندین فرزند و نداشتن درآمد کافی، مجبور به تحمل سختی‌های زیاد برای پرداخت شهریه وی می‌شوند.
یکی دیگر از دانشجویان که تا مقاطع تحصیلی تکمیلی پیش رفته به شدت از بهزیستی انتقاد داشت و به تابناک گفت:‌ای کاش از همان ابتدا به ما اعلام می‌کردند که شهریه را پرداخت نمی‌کنند تا در دانشگاه ثبت نام نمی‌کردند که الان در نیمه راه دوره تحصیلی برای خانواده‌ها دردسر ایجاد شود.
متاسفانه تعداد دانشجویانی که به امید پرداخت هزینه تحصیل از طرف بهزیستی وارد دانشگاه شده اند کم نیستند و مشخص نیست که نهایتا سرنوشت این دانشجویان چه خواهد شد چرا که برخی از این دانشجویان اعلام می‌کنند علی رغم پیگیری‌هایی که کرده اند به نتیجه‌ای نرسیده اند و همچنان دغدغه نامین شهریه خود را دارند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
بهزیستی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
چرا به وام هایی که در این سالها حیف و میل شده نمی پردازید؟
چرا به نیروهایی که همه از بستگان شون هست نمی پردازید؟
چرا علت فوت مددجویانی که در این سالها در مراکز غیردولتی خودشون از بین رفتن نمی پردازید؟
چرا به کمک های موردی سفارشی نمی پردازید؟
چرا به معافیت های سفارشی نمی پردازید؟
چرا، چرا، چرا و چرا......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
دانشجویان تحت پوشش به امید حمایت سازمان بهزیستی تصمیم به ادامه تحصیل دارن ولی الان چند ترمه که شهریه پرداخت نشده هیچ کس هم جوابگو نیست در مورد این مسئله
منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
لطفا به حیف ومیلهای جناب .... در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به افراد
غیره واجد شرایط در شهرستانهای چرام دهدشت با واسطه گری جناب ..... و روسای شهرسبانها ببردازید
حاضر و ناظر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
اهالی محترم تابناک،
خواهشاً به همه مسائل ورود کنید تا عمق خیانت ها را ببینید بلکه استاندار و دستگاههای نظارتی بیدار بشوند. موضوع دانشجویان به بحران رسیده است. ضیه وام ها در این ادارهد سالها است که یخانتی بزرگ تبدیل شده و کسی پیگیری نمی کند. کمک های موردی. وام های ودیعه مسکن، بکارگیری خواهران و برداران و همسران و مسئولین از سال 92 تا الان، بخدا در حق این معلولان و بی سرپرستان خیلی اجحاف شده است. خواهشاً از خودگذشتگی کنید و به هدیه ای خود را نفروشید که در بهزیستی خیلی خبرهای نگفته بر زمین مانده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار