معاونت عمرانی استاندار کردستان
معاون عمرانی استاندار کردستان گفت: پایداری مثلث اقتصاد، اجتماع و محیط به صورت همزمان ضروری است، چراکه در این صورت، می‌توان به سمت توسعه حرکت کرد.
کد خبر: ۱۱۱۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴ 01 August 2023

به گزارش تابناک کردستانک یومرث حبیبی در مراسم روز جهانی جنگلبانان در سنندج اظهار کرد: صرفا بر اساس داده‌های محیط زیست نمی‌توان به پایداری رسید و نقش هماهنگی بین سه مولفه اقتصاد، اجتماع و محیط در پایداری بسیار مهم است.

وی افزود: لازمه داشتن تفکر توسعه پایدار است که به این فکر باشیم که روزی که ما نیستیم، اثر اقدامات‌مان قرار است در زیست بوم باقی بماند؛ پس باید با برنامه و از روی احساس مسئولیت نسبت به حفظ محیط و منابع طبیعی گام برداشت.

معاون عمرانی استاندار کردستان خطاب به جنگبانان گفت: باید خود را برای دست اندازی بیشتر به عرصه های طبیعی زاگرس و البرز آماده کنیم؛ روزی که سفره های این مناطق میزبان جمعیتی خواهد بود که آب و خاک و هوای ناپایدار داشته اند.

حبیبی با بیان اینکه مبارزه جنگلبانان با تخریب کنندگان عرصه های طبیعی با قدرت ادامه یابد، اضافه کرد: ضمن تقدیر از تلاش های منابع طبیعی و دستگاه های قضایی، نظامی و امنیتی در حفظ مراتع و جنگل‌ها، تلاش خود را برای کمک به این مجموعه ها به کار می گیریم.

وی اشاره ای هم به جبران هفت درصدی کسری مخازن سفره های آب زیرزمینی مناطق شرقی استان داشت و از تلاش مجموعه های مرتبط با این موفقیت، قدردانی کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم گفت: ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی در کشور وجود دارد که ۸۵ میلیون هکتار آن را مراتع و ۱۴ میلیون هکتار جنگل ها تشکیل داده است.

بهزاد شریفی پور، مساحت عرصه های طبیعی و جنگلی ۱۱ استان زاگرس نشین را ۶ میلیون هکتار عنوان کرد و ادامه داد: از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار مساحت استان کردستان، یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار آن جنگل ها و مراتع، یعنی ۶۲ درصد مساحت استان است.

وی دغدغه اصلی این اداره کل را کمبود نیروی جنگلبان اعلام کرد و افزود: فقط ۶۵ نیروی جنگبان در استان داریم که در ۳۱ بلوک حفاظتی مشغول پاسداری از عرصه های طبیعی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: به ازای هر ۲۴ هزار هکتار عرصه طبیعی، یک جنگلبان در استان داریم که این رقم در کشور به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک نفر و در جهان در ازای حدود چهار هزار هکتار یک نفر است.

لزوم ساماندهی سمن ها برای حفاظت از منابع طبیعی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان هم بر لزوم ساماندهی نحوه مشارکت سازمان های مردم نهاد برای حفاظت از عرصه های طبیعی تاکید و نقش آنان را در این زمینه بسیار مهم ارزیابی کرد.

رضا اعظمی به راه اندازی سامانه پنجره واحد در استان اشاره کرد و افزود: این سامانه در کنار توسعه سرمایه گذاری در زمینه پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی طراحی شده است.

وریا رحیمی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کامیاران هم خواستار افزایش اعتبارات استانی به ادارات شهرستان ها شد و گفت: در مواقع بحرانی شهرستان ها باید برای افزایش توان عملیاتی مهار حریق، مشترک وارد عمل شوند.

در پایان این مراسم، از ۱۲ نفر از جنگبانان و فعالان عرصه حفاظت از منابع طبیعی کردستان تقدیر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار