گسترش آتش در جنگل های مریوان
آتش‌سوزی که روز گذشته در جنگل های بخش خاوومیرآباد مریوان شروع شد، با وجود تلاش بی وقفه نیروهای منابع طبیعی و بالگرد نیروی هوایی سپاه همچنان شعله‌ور است و تقاضا برای اعزام یک بالگرد دیگر انجام شده که این بالگرد به زودی وارد مریوان می شود.
کد خبر: ۱۱۱۸۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶ 04 August 2023

به گزارش تابناک کردستان، آتش‌سوزی که روز گذشته در جنگل های بخش خاوومیرآباد مریوان شروع شد، با وجود تلاش بی وقفه نیروهای منابع طبیعی و بالگرد نیروی هوایی سپاه همچنان شعله‌ور است و تقاضا برای اعزام یک بالگرد دیگر انجام و به زودی وارد مریوان می شود.

محمدمهدی نوری آل‌آقا رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع از اعزام یک فروند بالگرد هوافضای سپاه جهت مهار آتش‌سوزی به جنگل‌های سه روستای "گماره‌لنگ، دره‌وران و آسن‌آباد" خبر داد و گفت: آتش‌سوزی که از شب گذشته در دو منطقه و امروز در یک منطقه از مناطق مرزی شهرستان مریوان با وسعت تقریبی 200 هکتار شروع شده، همچنان ادامه دارد.

صعب‌العبور بودن منطقه، مرزی بودن و مین‌های جا مانده از دوران جنگ تحمیلی کار اطفا را با مشکل مواجه کرده است.

در خواست برای اعزام بالگرد دوم

همچنین به درخواست سازمان مدیریت بحران کشور و منابع طبیعی از روز گذشته یک فروند بالگرد نیروی هوا فضای سپاه مشغول به انجام عملیات اطفای حریق هوایی است که از صبح امروز همین یک فروند بالگرد در منطقه حضور دارد و مشغول به انجام عملیات بوده و قرار است که یک فروند بالگرد دیگر نیز به منطقه اعزام شود.

موج گرما در کشور از هفته گذشته تاکنون موجب چندین فقره آتش سوزی در جنگل‌های استان‌های مختلف شده است که حضور به موقع تیم‌های عملیات اطفا حریق هوایی موجب کنترل و مهار این آتش سوزی‌ها بوده است.

موج گرما در کشور از هفته گذشته تاکنون موجب چندین فقره آتش سوزی در جنگل‌های استان‌های مختلف شده است

 

توصیه نوری آل‌آقا به مردم کشور که به دلیل گرما به دل طبیعت می‌روند این است که تا حد امکان از ایجاد آتش در منابع طبیعی خوداری کرده و پس از استفاده حتماً در خاموش کردن آن اهتمام داشته باشند و با دیدن کوچکترین دود، موضوع را از طریق شماره‌های گویای سازمان جنگل‌ها و محیط زیست گزارش کنند و اطلاع دهند.

سعید کریمی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان هم گفت: آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان مریوان همچنان ادامه دارد و متاسفانه وسعت آتش‌سوزی بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه به دلیل کوهستانی، شیب‌دار و صعب‌العبور بودن منطقه مهار آتش با سختی صورت می گیرد، گفت: در این منطقه خطرات مهمات (مین) عمل‌نشده و باقی‌مانده زمان جنگ نیز وجود دارد که متاسفانه امروز چندین انفجار صورت گرفت و جدا از گرمای شدید هوا، منطقه از این حیث مقداری ناامن است.

تلاش بی وقفه برای مهار آتش 

وی افزود: بعدازظهر روز پنج‌شنبه بالگرد سپاه با حضور در 3 نقطه آتش‌سوزی این روستاها نسبت به عملیات اطفا حریق اقدام و بخش زیادی را خاموش کرد، اما با تاریکی هوا و غروب افتاب ادامه عملیات هوایی بالگرد به صبح امروز موکول و بالگرد در منطقه مشغول اطفا حریق است.

وی تصریح کرد هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم برای اعزام تانکرهای سوخت‌رسان از سنندج به مریوان انجام شد تا  از هدررفت زمان جلوگیری و سوخت‌گیری سریع بالگرد در شهر مریوان انجام شود.

اعزام تانکرهای سوخت‌رسان از سنندج به مریوان برای سوخت‌گیری سریع بالگردها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان افزود: وسعت آتش به حدی بالاست که احتمال می‌رود عملیات اطفا حریق چندین روز طول بکشد.

وی با بیان اینکه خاموشی آتش‌ در این مناطق در گذشته گاها 6 تا 7 روز طول کشیده است، گفت: امیدواریم با فعالیت بالگردهای روی مناطقی که مهمات زمان جنگ باقی‌مانده، عملیات اطفا هوایی انجام و هرچه زودتر آتش مهار شود.

افزایش سرعت آتش‌سوزی به دلیل وزش باد 

شریفی پور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان نیز در مورد آخرین وضعیت آتش سوزی در جنگل های مریوان گفت: بیش از 100 نفر از نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در اطفای حریق مشارکت دارند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون آتش سوزی در سه نقطه مرزی(ده‌ره‌وه ران، ئاسنه وه) و جاده مریوان- سقز (گوماره‌له‌نگ) در جریان بوده و تلاش نیروهای مردمی، منابع طبیعی و بالگرد برای مهار آتش ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: همکاران اطفای حریق شهرستان‌های سقز، مریوان، کامیاران، سروآباد و ۲ اکیپ سنندج و اداره کل مدیریت بحران برای مهار آتش در منطقه حضور دارند.

شریفی پور به حضور ۴۰ نیروی آموزش دیده در محل آتش سوزی و ساماندهی آنان اشاره داشت و اضافه کرد:  تلاش نیروهای منابع طبیعی و بالگرد اعزامی برای مهار آتش در نقطه صفر مرزی شهرستان مریوان در حال انجام است.

وی اذعان کرد: به دلیل مرزی بودن بخشی از مناطق دچار و احتمال وجود مین‌های عمل نکرده، عملیات اطفا در این مناطق توسط بالگرد انجام می شود و به دلیل وزش باد سرعت آتش‌سوزی بالاست.

به گفته وی، گروه‌های مردمی و سمن‌های حافظ محیط زیست نیز در قالب گروههای 10 نفره ساماندهی شده‌اند و در حال کمک به اطفای حریق هستند. شریفی‌پور با بیان اینکه خوشبختانه بیشتر آتش‌سوزی رخ داده، بصورت سطحی است، یادآور شد: در صورت تداوم آتش‌سوزی، بالگرد دوم برای اطفای حریق از تهران درخواست خواهد شد.

وی یادآور شد: هنوز وسعت مناطقی که دچار حریق شده مشخص نیست و امیدواریم با کمک بالگرد، اطفا سریعتر صورت گیرد.

گفتنی است؛ این دومین آتش سوزی گسترده در جنگل های مریوان طی تقریبا 20 روز اخیر است آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان در نخستین روزهای مرداد ماه در مناطق «کلکه جان»، «دارسیران»، «پیله»، «سلسی» و «کانی میران» اتفاق افتاد که این آتش‌سوزی بعد از 56 ساعت تلاش نیروهای ادارات منابع‌طبیعی شهرستان‌های مریوان، سروآباد، بانه و کامیاران؛ سمن‌ها و NGOها و گروه‌های مردم محلی با همراهی هلی‌کوپتر آب‌پاش اعزامی از تهران مهار شد و ارزیابی اولیه آتش سوزی قبلی تقریبا از بین رفتن  165 هکتار از جنگل‌های شهرستان مریوان بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار