مدیرکل استاندارد خوزستان گفت: با اجرای طرح مقابله با کم فروشی محصولات از پیش بسته بندی شده که از سال گذشته به طور جدی آغاز گردید، زمینه کاهش ۳۰ درصدی کم فروشی از سوی واحدهای تولیدی در استان را فراهم کرده است.
کد خبر: ۱۱۲۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴ 19 September 2023

علی داوودی روز سه‌شنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اهواز بیان کرد: در طرح مقابله با کم فروشی محصولات از پیش بسته بندی شده ، واحدهای تولیدی و کارگاه‌های استان از سوی بازرسان اداره کل استاندارد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه کم‌فروشی واحدهای تولیدی تخلف است بیان داشت: از بین ۲۸۷ واحد ارزیابی شده از سوی این اداره کل، هشت واحد متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده است.

مدیر کل استاندارد خوزستان با اشاره به اجرای طرح "خالص فروشی" مربوط به واحدهای صنفی شیرینی فروشی افزود: در قالب این طرح، واحدها بدون اینکه وزن جعبه را محسابه کنند باید نسبت به ارائه محصول خود اقدام کنند.

داوودی اظهار کرد: در بازرسی های انجام شده از شیرینی فروشی استان، ۴۸ واحد صنفی به دلیل محاسبه وزن جعبه و کم فروشی به مراجع قضایی معرفی شدند.

موازی کاری در صحت سنجی عملکرد نازل‌های سوخت

داوودی در بخش دیگری از این گفت‌وگو صحت سنجی نازل‌های سوخت را یکی از وظایف اداره کل استاندارد عنوان کرد و گفت: این بررسی ها در راستای مقابله با کم فروشی احتمالی جایگاه های عرضه سوخت استان انجام می شود.

وی با ابراز تاسف از وجود موازی کاری بین این اداره کل و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در صحت سنجی نازل‌های سوخت بیان داشت: شرایط موجود در زمینه بررسی نازل های سوخت در استان، مانع از نتیجه گیری کارشناسی و کاربردی است؛ در صورتی که می بایست در این حوزه برابر با قانون، متولی امر نظارت بر استاندارد اقدامات و بررسی ها را انجام دست.

مدیر کل استاندارد خوزستان تاکید کرد: اگر این موازی کاری در این بخش برطرف شود نارضایتی مردم در خصوص وضعیت نازل‌های سوخت برطرف خواهد شد.

مدیر کل استاندارد خوزستان همچنین با اشاره به سنجش میزان خلوص طلای عرضه شده توسط طلافروشی‌ها در بازار استان گفت: ۹۷ درصد سنجش‌های انجام شده از ۶۷ طلافروشی ها جهت تعیین میزان خلوص (طلا)، منطبق با استانداردها بوده است.

انجام ۶۵ مورد تدوین استاندارد در خوزستان

مدیر کل استاندارد خوزستان گفت: در یکسال اخیر ۶۵ مورد تدوین استاندارد از سوی این اداره کل انجام شد که بیشتر در حوزه‌های خدمات، سموم، آب، فلزشناسی، مکانیک و فولاد بوده است.

وی با اشاره به اینکه خوزستان یکی از استان‌های پیشروی کشور در تدوین استاندارد است گفت: هفت کمیته متناظر در استان برای تدوین استاندارد فعال هستند.

۱۴۵ مصالح و کالای ساختمانی مشمول استاندارد اجباری است

داوودی ادامه داد: ۱۴۵ کالا و مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری هستند و تولید کنندگان این کالاها باید استاندارد لازم را رعایت کنند.

وی گفت: اداره کل استاندارد بر تولید و عرضه مصالح ساختمانی نظارت دارد اما وظیفه نظارت بر استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان سازی برعهده سازمان نظام مهندسی است.

مدیر کل استاندارد خوزستان با اشاره به اینکه فهرست کالاها و واحدهای فروشنده استاندارد مصالح ساختمانی در پایگاه اطلاع رسانی سازمان استاندارد، قابل مشاهده است ادامه داد: سازندگان ساختمان برای خرید مصالح با استاندارد لازم می توانند از این اطلاعات بهره برداری و استفاده کنند.

خدمات پس از فروش خودرو و وسایل خانگی مشمول استاندارد اجباری می‌شوند

وی گفت: از آبان ماه امسال خدمات پس از فروش خودرو و وسایل خانگی مشمول استاندارد اجباری می‌شوند و نظارت بر عرضه کالا در این ۲ بخش از سوی استاندارد شدت خواهد گرفت.

داوودی با بیان اینکه کالاهای وارداتی نیز مشمول استاندارد اجباری هستند اظهار کرد: مراکز و فروشگاه‌هایی که کالاهای وارداتی عرضه می‌کنند نیز باید نشان استاندارد را کسب کنند.

مدیر کل استاندارد خوزستان با بیان اینکه ۷۰۰ واحد تولیدی در استان پروانه استاندارد را کسب کرده‌اند افزود: ۲۷ پروانه استاندارد از ابتدای امسال تاکنون برای واحد تولیدی در خوزستان صادر شده است.

آسانسور ۹۸ درصد ساختمان‌های دولتی گواهینامه استاندارد به‌روز ندارند

مدیر کل استاندارد خوزستان با اشاره ضرورت صدور و تمدید گواهینامه استاندارد برای آسانسورها افزود: این درحالی است که آسانسور ۹۸ درصد ساختمان‌های دولتی، مراکز آموزشی و درمانی استان گواهینامه استاندارد به‌روز ندارند.

داوودی با تاکید بر اینکه سالانه باید وضعیت ایمنی آسانسورها بررسی گردد بیان کرد: وضعیت ایمنی و استاندارد آسانسور ۳۶۶ دستگاه اجرایی استان بررسی شد که ۱۵۰ دستگاه مشکلات آسانسور خود را برطرف کردند.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار