دومین روز بیست و یکمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در گلستان با اجرای پنج نمایش از شهرهای مختلف کشور پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۲۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ 01 October 2023

به گزارش تابناک گلستان، دومین روز بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در گلستان با اجرای پنج نمایش از شهر‌های مختلف کشور پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

بخش صحنه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی – سنتی روز شنبه (هشتم مهرماه) با اجرای پنج اثر نمایشی از استان‌های البرز، تهران، مازندران، خوزستان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان و مجتمع فرهنگی هنری کردکوی میزبان مخاطبان بود.

*اودنگ
نمایش «اودنگ» در دومین روز از بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در تالار فخرالدین اسعدگرگانی اجرا شد.

اودنگ (آسیابی که گندم را آرد می‌کند)، به نویسندگی «مهیار هزارجریبی» و کارگردانی «سارا یزدانی» به مدت ۶۰ دقیقه به روی صحنه رفت.

نمایش اودنگ‌درباره زندگی پدر شهیدی است که پسرش را از بچگی بدون مادر، بزرگ کرده تا اینکه جنگ می‌شود و پسرش را به صحرا فرستاده، اهالی روستای (اسبه کوه) روستا را خالی کرده و پدر به امید برگشت پسر در آن روستا و در همان آسیابی که پسرش با دستان خودش ساخته بود می‌ماند.
در این نمایش سارا یزدانی، مهیار هزارجریبی، محمد وفازاده، متین نصریان، علیرضا محندپور، بهداد رمدانی، امیرمحمد صدیق، ثمین کلاگر به ایفای نقش پرداختند.

*تقلیدنامه زال و رودابه
نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» در دومین روز از بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در تالار فخرالدین اسعدگرگانی اجرا شد.
تقلیدنامه زال و رودابه به نویسندگی و کارگردانی «محمدحاج محمدی» به مدت ۹۰ دقیقه به روی صحنه رفت.
زال و رودابه وصف یکدیگر را از ندیمان و کنیزکان شنیده اند، حال برای دیدار این دو عاشق، یاقوت، غلام سیاه دربار محراب شاه کابلی واسطه می‌شود تا زال را شبانه بیاورد پای ایوان برج همه چیز مهیا میشود تا لحطه دیدار که ناگهان متوجه می‌شوند رودابه ناپدید شده حالا شاه و وزیر و یاقوت در لباس مبدل راهی شهر می‌شوند تا رودابه را بیابند.

در این نمایش علی صابر، بهاره سیجانی، سارا دلی لر، نازنین حشمدار، محمد حاج محمدی، محمد امیری، علیرضا داننده فرد، پژمان پهلوانی، هادی ملکیان و مصطفی پیروزی به ایفای نقش پرداختند.

*گل زخم
نمایش «گل زخم» در دومین روز از بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در تالار فخرالدین اسعدگرگانی اجرا شد.

گل زخم به نویسندگی «سید صادق فاضلی» و کارگردانی «کفایت جادری» به مدت ۵۵ دقیقه به روی صحنه رفت.

داستان زنی خرمشهری داری سه فرزند ذکور و همسرش ناخدا کشتی که در جنگ ایران و عراق فرزندان خود را از دست می‌دهد و همسرش هم غرق می‌شود. جنازه هیچکدام به جز فرزند آخری را به دست نمی‌آورد.

کفایت جادری، ماهر طرفی، رضا صفری، امیر یوسف حسینی و شهره امیری در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

*خان نهم
نمایش «خان نهم» هم در دومین روز از جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی در تالار مجتمع فرهنگی هنری شهید بهشتی کردکوی به روی صحنه رفت.

خان نهم به نویسندگی «ابولقاسم غلام حیدر» و کارگردانی «هاشم مهری» از استان خوزستان - شوشتر به مدت ۱۰۰ دقیقه به روی صحنه رفت.

این نمایش ماجرای رستم پهلوان ایرانی است که پس از اینکه درون چاهی که خان هشتم نامیده می‌شود و به دست برادر ناتنی او شغاد برای کشتن او حفر شده سقوط می‌کند و کشته می‌شود؛ در خان نهم که زندگی پس از مرگ و جهان زیرین اوست با سودابه و اسفندیار و سهراب روبرو می‌شود و در این رویارویی با سوالاتی از جانب آن‌ها روبرو می‌شود که درست یا غلط بودن زندگانی و تصمیمات او را به چالش می‌کشد.

مصطفی خیرالهی، اشکان کلانتریان، مرضیه قربانی، کامیار بیدار بخت، مصطفی اتابک، ماجد سواری، علی ستوده، مهزیار منجزی، حسن اندکایی، رضاقدردان، محمدعلی گچکوب بازیگران این نمایش هستند.

*داش آکل
نمایش «داش آکل» در دومین روز از بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در تالار فخرالدین اسعدگرگانی اجرا شد.

نمایش «داش آکل» به نویسندگی و کارگردانی «حامد شیخی» به مدت ۵۰ دقیقه به روی صحنه رفت.

نوچه کاکارستم که اکنون پیرمرد برنج فروش است، قصه واقعی داش آکل را روایت می‌کند. مرجان در خانه داش آکل باردار می‌شود و همه در مضان اتهام قرار می‌گیرند.

در این نمایش حامد شیخی، امید رهبر، لاله ذوالفقاری، رضا نیلی، مهرداد حسین زاده، عنایت خادم بشیری، مهدی هنرسازان، علی آقاپور، شکوفه سلحشور، سارا ابراهیمی، ژیلا گنجه، مریم بابایی، فاطمه فرضی، نوشین ادیب، میرحسین فهادان، متین صفار، یاسر پوردشتی، شیوا طاهری به ایفای نقش پرداختند.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار