رئیس اتاق کرمانشاه از صادرات به عنوان کلید ثبات واحد‌های تولیدی در برابر تکانه‌های اقتصادی یاد کرد و گفت : واحد‌هایی که صادرات محور هستند، در برابر تکانه‌های اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و… پایداری بیشتری دارند.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲ 21 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حیدر کدیور رئیس اتاق کرمانشاه به مناسبت روز ملی صادرات (۲۹ مهر) با اشاره به مزایای صادرات هم برای اقتصاد کشور و هم بنگاه‌های اقتصادی، گفت : در شرایط کنونی کشور و با توجه به تحریم‌هایی که طی ۴۰ سال پس از انقلاب همواره به ما تحمیل شده به حفظ ذخایر ارزی کشور نیاز داریم که این مهم از طریق صادرات غیرنفتی محقق می‌شود.

وی صادرات غیرنفتی را مولد و ارزآور توصیف کرد و افزود: صادرات به معنای دسترسی به بازار چندین میلیون نفری در خارج از مرز‌های کشور است که وجود چنین بازاری کمک می‌کند بنگاه‌های اقتصادی با ظرفیت بیشتری تولید کنند که نتیجه آن رونق تولید و افزایش اشتغال است.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، تجارب نشان داده واحد‌هایی که صادرات محور هستند در برابر تکانه‌های اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و… پایداری بیشتری دارند.

کدیور از اهمیت صادرات برای تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری هم یاد کرد و ادامه داد: ایشان همواره بر اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر تاکید داشتند که صادرات مصداق بارز این‌نوع اقتصاد است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه سپس از مهمترین چالش‌های پیش روی صادرات یاد کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین این چالش‌ها تغییرات ناگهانی و گا‌ها یک شبه قوانین و دستورالعمل‌های صادراتی است که این امر منجر می‌شود صادرکنندگان و تجار نتوانند به تعهداتی که دارند عمل کنند و در نهایت بازار‌های صادراتی را از دست می‌دهیم.

وی همچنین از معضل رفع تعهدات ارزی که چندین سال است گریبان بخش صادرات را گرفته و باعث شده بسیاری از فعالین توانمند و قدیمی از عرصه صادرات کنار بکشند یاد و اظهار کرد: اگرچه ما نیز عقیده داریم در شرایط کنونی کشور ارز حاصل از صادرات حتما باید برگردد، اما شیوه‌های بازگشت ارز نیازمند اصلاحات جدی است.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، ادامه روند کنونی رفع تعهدات ارزی لطمه جدی به صادرات و به تبع آن در بلندمدت به بخش تولید وارد خواهد کرد.

کدیور توصیه‌هایی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان داشت که مهمترین آن تولید کالا با کیفیت مناسب و هزینه تمام شده پایین‌تر بود که در نهایت توان رقابت ما را در بازار‌های خارجی بالا ببرد.

وی فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی صادرات و حرکت به سمت روش‌های مدرن صادراتی را هم ضروری برشمرد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل فشار تحریم، بالا رفتن نرخ ارز و به تبع آن گران شدن تجهیزات مدرن و ماشین آلات خط تولید و … باعث شده توان رقابتی ما کم شود، تاکید کرد: لازم است تسهیلاتی در اختیار واحد‌های صادرات محور قرار گیرد تا بتوانند تجهیزات خود را به روز کنند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار