کد خبر: ۱۱۵۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵ 10 March 2024

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار انتظامی استان مازندران در مورخه 20/12/1402 تقدیم حضور می گردد. 

یادداشت و مطالب هشداری ویژه چهارشنبه سوری در انتهای ردیف اخبار

-------------------------------------

پليس قائم شهر به نزاع و درگيري اراذل و اوباش در يک بيمارستان خاتمه داد 

جانشين فرمانده انتظامي استان مازندران از بازداشت چند اراذل واوباش و عوامل نزاع و درگيري در يک بيمارستان در "قائم شهر" خبر داد . 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري پليس، سردار "سيد موسي حسيني" با اعلام اين خبر بيان داشت: در پي کسب خبري از مرکز فوريت هاي پليسي110 استان شب جمعه 18 اسفندماه مبني بر وقوع نزاع و درگيري چند اراذل و اوباش در يکي از مراکز درماني و بيمارستاني شهرستان قائم شهر، موضوع در دستور کار فرماندهي انتظامي آن شهرستان قرار گرفت.

وي تصريح کرد: ماموران گشت انتظامي شهرستان با حضور سريع و به موقع در محل حادثه که در بخش اورژانس اين مرکز درماني بوده در بررسي هاي اوليه دريافتند، تعدادي اراذل و اوباش قمه به دست به علت اختلافات قبلي به شدت با قمه و شمشير با يکديگر درگير شدند و ضمن ايجاد اخلال در نظم بيمارستان، موجب تخريب اموال عمومي و ضرب و جرح برخي افراد شدند.   

سردار حسيني با اشاره به اشراف اطلاعاتي و حضور به موقع و ضربتي پليس در صحنه از دستگيري 5 متهم از اراذل و اوباش اين شهر خبر داد و افزود: ماموران در ادامه موفق به کشف چندين قبضه سلاح سرد و آلات جرم شدند.  

جانشين فرمانده انتظامي مازندران از عزم جدي پليس در برخورد با اراذل و اوباش خبر داد و افزود: پليس با هماهنگي و همکاري دستگاه قضائي با هرگونه شرارت و اخلال در نظم و امنيت عمومي برابر قانون رفتار خواهد کرد.

-------------------------------------

4 کشته در برخورد پژو با پرايد در شهرستان نوشهر 

رئيس پليس راه استان مازندران از وقوع سانحه رانندگي بين دو دستگاه خودرو پژو و پرايد در محدوده "توسکاتوگ" شهرستان نوشهر و مرگ 4 سرنشين دو خودرو در اين حادثه خبر داد . 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري پليس، سرهنگ "يدالله جهان تاب" با اعلام اين  خبر، بيان داشت : در ساعت 21 و 15 دقيقه شب جمعه 18 اسفندماه سال 1402 در پي کسب خبري از مرکز فوريت هاي پليسي 110 استان مبني بر وقوع سانحه رانندگي در محدوده " توسکاتوگ" شهرستان نوشهر، ماموران پليس راه سريعاً به محل حادثه عزيمت کردند.

وي تصريح کرد: ماموران با حضور در محل حادثه در بررسي هاي اوليه دريافتند،حادثه بين خودرو سواري پژو سفيد رنگ با خودرو پرايد رخ داده که در اين حادثه دو راننده به همراه دو نفر سرنشين خودروي پرايد در دم فوت کردند.

رئيس پليس راه استان مازندران با اشاره به اينکه برابر نظريه اوليه کارشناسان علت حادثه بي مبالاتي راننده سواري پژو پارس و حرکت در مسير خلاف جهت عنوان شده، افزود: تحقيقات بيشتر در خصوص اين حادثه ادامه دارد .

-------------------------------------

لندکروز سرقتي به مقصد نرسيد

سرهنگ جهان تاب ، رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي استان از کشف يک دستگاه لندکروز سرقتي به ارزش 80 ميليارد ريال توسط ماموران پليس راه هراز در شهرستان آمل خبر داد.

سردار "يداله جهان تاب" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري پليس، در تشريح جزئيات اين خبر بيان كرد: ماموران پليس راه هراز حين گشت‌زني در محورهاي مواصلاتي به يک سواري لندکروز مشکوک و آن را براي بررسي بيشتر متوقف کردند.

وي افزود: ماموران پليس راه با بررسي اسناد و مدارک متوجه شدند که خودرو مذكور سرقتي بوده و با نصب پلاک‌هاي جعلي تردد مي‌كرد.

رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي استان مازندران با بيان اينکه کارشناسان ارزش اين خودرو را 80 ميليارد ريال برآورد کردند، اظهار داشت: در اين زمينه پرونده تشکيل و براي ادامه مراحل قانوني تحويل مراجع قضائي شد.

سرهنگ جهان تاب در پايان خاطر نشان کرد: مالکان خودروها بايستي ضمن تجهيز وسايل نقليه به تجهيزات هشدار دهنده و ايمني مانند دزدگير و قفل فرمان از وقوع چنين مواردي پيشگيري کرده و در صورت اطلاع از هرگونه موارد مشکوک، مراتب را به پليس 110 اطلاع دهند.

---------------------------------

توقیف 9 دستگاه کامیون حامل شن  قاچاق در "تنکابن" 

سرهنگ دیلمی، فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن از توقیف  9 دستگاه خودروی کامیون حامل 200 تن شن قاچاق خبر داد . 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري پليس، سرهنگ"بهادر دیلمی" در تشریح اين خبر، اظهار داشت: ماموران اداره مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی تنکابن در پی کسب خبری مبنی بر برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه در این شهرستان، موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر، افزود: با هماهنگی قضائی ماموران پلیس امنیت عمومی پس از شناسایی محل نگهداری موادمحترقه در واحدهای صنفی در بازرسی از آن واحد های تقریبا 19 هزار عدد موادمحترقه کشف کردند.

سرهنگ افضلی با اشاره به اینکه پلیس با تولید و توزیع کنندگان مواد محترقه و آتش زا برخورد جدی و قانونی می کند از شهروندان خواست برای پیشگیری از حوادث تلخ ایام آخرسال، نظارت بر فرزندان خود را جدی بگیرید و در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را به پلیس 110 اطلاع دهند.

---------------------------------

سارق سیم برق در گلوگاه به دام افتاد 

سرهنگ کلوانی، فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه از دستگيري 2 سارق سيم برق با11فقره اعتراف خبر داد 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری پلیس، سرهنگ"محمود کلوانی"با اعلام اين خبر بيان داشت: در پي وقوع چندين فقره سرقت سيم برق از شبکه های توزیع در شهرستان بررسي موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت.

وي افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه ماموران پليس آگاهي 2سارق را شناسایی کردند .

فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه، تصریح کرد: ضمن هماهنگی با مرجع قضائی 2متهم در مخفیگاهش دستگیر و مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی از وی کشف شد.

سرهنگ کلوانی در ادامه اظهار داشت: در ادامه تحقیقات پلیسی و بازجویی های به عمل آمده 2متهم به 11 فقره سرقت سيم و کابل برق در شهرستان اعتراف کرد .

فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه با شاره به این که متهمان پس از تشکيل پرونده براي انجام اقدامات قانوني به مرجع قضائي معرفی شدآ از شهروندان خواست: درصورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک همچون قطع سیم و کابل های برق توسط اشخاص را از طريق تماس با شماره110 به پليس گزارش دهند.

---------------------------------

کشف انبار تولید مکمل بنزین تقلبی در محمودآباد 

سرهنگ حسین زاده، فرمانده انتظامی شهرستان "محمودآباد" از شناسایی و انهدام کارگاه تولید مکمل بنزین تقلبی با برند های خارجی در این شهرستان خبر داد . 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري پليس، سرهنگ " محمودحسین زاده " با اعلام این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت افرادی در امر تهیه و تولید مکمل های تقلبی بنزين در یکی از روستاهای حومه شهرستان محمودآباد و جعل برند شرکت های خارجی و توزیع گسترده آن در سطح شهرستان ها و استان هاي همجوار، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت .

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی، ماموران ضمن شناسایی محل فعالیت این افراد با هماهنگی قضائی در اقدامی غافلگیرانه دو متهم به تولید و توزیع مکمل های تقلبی بنزین را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد، خاطر نشان کرد: در بازرسی از محل فعالیت این افراد مقادیر زیادی مکمل تقلبی در بسته بندی های کارتن کشف شد.

سرهنگ حسین زاده، اظهار داشت : در این خصوص متهمان دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

---------------------------------

دستبند پليس آمل بر دستان عاملان فروش مواد محترقه

سرهنگ کیان مهر، سرپرست انتظامي شهرستان آمل از دستگيري 2 فروشنده مواد محترقه در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري پليس، سرهنگ "حسین کیان مهر" در تشريح اين خبر گفت: به منظور پيشگيري از آسيب هاي چهارشنبه آخر سال، طرح برخورد با فروشندگان مواد محترقه در دستور کار ماموران این فرماندهی قرار گرفت .

سرپرست انتظامي شهرستان آمل، تصريح کرد: در اجراي اين طرح ماموران پلیس اطلاعات با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی  طی بازدید از واحد های صنفی موفق به شناسايي 2 عامل تهيه و توزيع مواد محترقه در اين شهرستان شدند.

وي، افزود: ماموران در بازرسي از محل عرضه کالاهاي غير مجاز توسط اين متهمان،4000 عدد انواع مواد محترقه که شامل: کپسول، هفت ترقه، فشفشه، سیگارت و... بود، کشف کردند.

سرهنگ کیان مهر با بيان اينکه به منظور ارتقاء امنيت شهروندان،کشف و جمع آوري مواد محترقه آتش زا در دستور کار پليس قرار دارد، از خانواده ها خواست:  با توجه به نزديک شدن به ايام پاياني سال، مراقبت بيشتري از فرزندان خود داشته باشند تا به دور از هر نوع حادثه دلخراش و در سلامتي کامل،سال نو را در کنار هم سپري کنند.

---------------------------------


چهارشنبه سوري؛ آييني سنتي يا تهديد اجتماعي؟ 

گروه اجتماعي- مازندران- مراسم چهارشنبه سوري باعث نشاط و هيجان آحاد مختلف مردم جامعه به خصوص جوانان است که در صورت عدم مديريت، اين هيجان بوجودآمده باعث مي شود زمينه مزاحمت شهروندان فراهم شود ...

 چهارشنبه سوري، جشني بهاري است که پيش از رسيدن نوروز برگزار مي شود، مردم در اين روز براي دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهايشان مراسمي را برگزار مي کنند که ريشه آن به قرن ها پيش برمي گردد.

شايد انتخاب چهارشنبه به دليل وجود چهار فصل سال باشد که در چهارشنبه آخر سال به پايان مي رسد، پس مي توان توجيه كرد كه مردم براي اين كه چهار فصل به پايان خود رسيده است و سال جديدي آغاز مي شود جشن مي گيرند و آتش که نماد روشنايي و نابود کننده تاريکي و سرماست ، نقش اصلي را در اين جشن بازي مي کند.

چهارشنبه سوري يکي از آيين هاي سنتي است که متأسفانه هر ساله هنگام برگزاري اين آيين بجاي شادي شاهد بروز حوادث و خطرات ناگواري براي شهروندان هستيم، اين درحالي است که با رعايت نکات ايمني به موقع مي توان از بروز اين حوادث بطور موثري جلوگيري کرد.

برگزاري مراسم چهارشنبه آخر سال به شکل نادرست موجب شده تا روزهاي پاياني سال به روزهاي نگراني و اضطراب خانواده ها تبديل شود و شاهد حوادث غم بار باشيم و هر ساله با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال از گوشه و کنار کشور گزارش هايي مبني بر آسيب هاي جسمي و نقص عضو افراد بر اثراستفاده از مواد محترقه مي شنويم که همه بر اثر يک لحظه غفلت رخ مي دهد.

بيشترين قربانيان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند. بنابراين بر والدين واجب است فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه كرده و آنان را از بازي با چنين موادي برحذر دارند چرا که بهار فصل شکفتن است نه پژمردن، اما بايد توجه داشت که برگزاري چنين سنتي نبايد وسيله اي براي تهديدسلامتي باشد و بايد درنحوه برگزاري آن واستفاده ازمواد محترقه تجديد نظر کرد.

مراسم چهارشنبه سوري باعث نشاط  و هيجان آحاد مختلف مردم جامعه  به خصوص جوانان بوده که در صورت عدم مديريت، اين هيجان بوجودآمده باعث مي شود زمينه مزاحمت شهروندان فراهم شده و در روزهاي پاياني سال به جاي شادکامي ،شاهد حوادث تلخ براي شهروندان باشيم .

لازم به يادآوري است؛ با توجه به بروز هرگونه اعمال و رفتارهاي ضد اجتماعي در اين روز اين آئين مي تواند عاملي براي تهديد امنيت اجتماعي محسوب شود، پيشگيري از وقوع جرم،انحرافات اجتماعي ورفتارهاي نابهنجار در اين مراسم به منظور بهبودمحيط زندگي جمعي و خانوادگي و سلامت جسمي به عنوان يکي از دغدغه هاي خانواده ها و دستگاه هاي متولي امنيت است.

و اما چگونگي پيشگيري از حوادث چهارشنبه سوري

1- در شادي ها فرزندان دلبندمان را همراهي کنيم تا هميشه نظاره گر خنده هايشان باشيم.

2- فرزندان تان را در تهيه وسايل آتش بازي بي خطر و مفرح همراهي کنيد.

3- قطع عضو، ضـايعه اي جبـران ناپذير است، با احتياط و پرهيز از رفتارهاي پرخطر، زندگي را براي خود و ديگران تلخ نکنيم.

4- از نگهداري مواد محترقه، تهيه و ساخت وسايل آتش بازي دستي توسط فرزندانتان اکيدا خودداري کرده و نظارت بر موضوع را جدي بگيريد.

5- سرود شاد زندگي را در صداي مهيب نارنجک و مواد محترقه به سکوت و غم تبديل نکنيم.

6- از نگهداري مواد محترقه و وسايل آتش بازي (حتي وسايل و مواد استاندارد) درنزديکي وسايل حرارتي و برقي خودداري شود.

7- حتي الامکان براي روشن کردن آتش از محل هاي تعيين شده توسط شهرداري منطقه استفاده کنيد.

8- در هنگام برپايي آتش در داخل يا خارج از ساختمان از دسترسي به کپسول اطفاءحريق و جعبه کمک هاي اوليه اطمينان حاصل کنيد.

9- مـراقب رفتـارهاي خطـرناک و نـاهنجار افـراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهاي گشت انتظامي و يا پليس 110 اطلاع دهيد.

10-از سـوزاندن وسايل يا مواد غير متعارف مانند کپسول گاز، لاستيک و آمپول واستفاده از مواد آتش زا نظير بنزين، الکل، کاربيت و مانند آن جدا خودداري کنيد.

11- با ايجاد سرو صداي ناهنجار و مهيب شادکامي خودرا به تلخ کامي ديگران تبديل نکنيد.

12-از برپايي آتش در معابر باريک و در نزديکي پست هاي برق يا ايستگاه هاي تقليل فشار گاز و پارکينگ هاي عمومي خودداري کنيد.

13- از برپايي آتش هاي حجيم و غير قابل مهار خودداري شود.

14- حتي االمقدور با ريختن مقداري خاک در زير محل برپايي آتش، از آسيب رساندن به سطح آسفالت معابر خودداري شود.

15-سوختگي بسيار دردناک است، با بي احتياطي خود لحظات شاد را به درد و رنج هميشگي تبديل نکنيد.

16- با رعايت حقوق شهروندي از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسيب رساندن و بد منظر کردن آنها و سيماي شهرمان مي‌گردد، خودداري شود.

17-تبليغات مناسب رسانه اي براي اطلاع رساني نکات ايمني و پخش برنامه هاي مهيج از تلويزيون در ساعات مراسم چهار شنبه سوري از تبعات خطرناك بازي با مواد محترقه کم مي‌نمايد.

18-مراقب باشيد افراد خانواده تان خصوصا کودکان و افراد مسن در اين ايام از خانه خارج نشوند.

19-بدليل نور هاي خيره کننده وپرتاب ترکش هاي مواد محترقه بسوي چشم از ديدن مراسم آتش بازي از فاصله نزديک خوداري نمائيم.

20-تا حدامكان در معابري كه ترقه منفجر مي‌كنند حاضر نشويدويا عبور نکنيد.

21-پس از شناسائي عاملين فروش مواد محترقه آنهارا به مراجعه انتظامي معرفي نمائيد.

وی افزود: ماموران با کنترل مسیرهای کوهستانی دوهزار 9 دستگاه خودروی کامیون حامل شن قاچاق که بصورت غیر مجاز از بستر رودخانه برداشت شده بود را در یکی از محورهای روستایی شناسایی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن با اشاره به دستگیری 9 نفر در این عملیات،خاطر نشان کرد: ماموران در بازدید از خودرو های  مورد نظر 200 تن شن قاچاق و غیر مجاز را کشف کردند.

سرهنگ دیلمی، ارزش محموله مکشوفه را براساس نظر کارشناسان 900 میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

---------------------------------

كشف10 هزار عدد انواع مواد محترقه در نکا 

سرهنگ عزیزی، فرمانده انتظامي شهرستان نکا از كشف 10هزار عدد انواع مواد محترقه وآتش زا در آستانه چهارشنبه آخر سال، خبر داد 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري پليس، سرهنگ "قاسم عزیزی" در تشريح اين خبر گفت: در راستاي اجراي پيشگيري از فعاليت مجرمانه قاچاقچيان در رابطه با خريد، فروش و توزيع مواد محترقه،منفجره وآتش زا در ايام پاياني سال، مأموران پاوا وکلانتری11 شهرستان در عمليات غافلگيرانه موفق به كشف 10 هزار عدد انواع مواد محترقه شدند.

وي با اشاره به اين كه مواد محترقه از يک واحد صنفي در شهرستان نکاکه براي فروش دپو شده بود،کشف گردید، افزود: در ارتباط با كشفيات به دست آمده،  متهم دستگير و تحويل مقام قضائي گردید.

فرمانده انتظامي شهرستان نکا به اطلاع رسانی به خانواده هاوشهروندان از طریق فضای مجازی ونصب بنردر سطح شهر، در خصوص خرید وفروش وبکارگیری واستفاده از مواد محترقه وآتش زا در ايام پاياني سال خبر داد و گفت:با  عاملین وخاطیان برابر قانون ومقررات قضایی برخورد می گردد.

---------------------------------

کلاهبرداري از طريق لينک جعلي سهام عدالت در گلوگاه

سرهنگ  کلواني، فرمانده انتظامي شهرستان گلوگاه با اشاره به کشف پرونده کلاهبرداري از طريق لينک جعلي سهام عدالت و برگشت 500 ميليون ريال به حساب شاکي از همگان خواست مراقب کلاهبرداري با پيامک جعلي واريز سود سهام عدالت باشند.

سرهنگ "محمود کلواني" در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري پليس در تشريح اين خبر گفت: کلاهبرداران سايبري با استفاده از لينک‌هاي آلوده و نصب بدافزار اقدام به برداشت از حساب بانکي افراد مي‌کنند که در همين رابطه با مراجعه شهروند به پليس فتا و اعلام برداشت اينترنتي 500 ميليون ريالي از حساب بانکي وي، پرونده‌اي در اين پليس تشکيل و موضوع در دستور کار قرار گرفت.

سرهنگ  کلواني بيان کرد: شاکي که پيگير اخبار اختصاص سهام عدالت به افراد بوده است، غافل از ماهيت مجرمانه لينک‌هاي ارسالي به آدرس آلوده مراجعه و پس از نصب بدافزار بر روي تلفن همراهش، برداشت‌هاي اينترنتي غيرمجاز آغاز و جمعاً مبلغ 500 ميليون ريال از حساب وي برداشت‌ مي شود.

فرمانده انتظامي شهرستان گلوگاه بيان داشت: توجه داشته باشند که لينک‌هاي گنجانده‌ شده در پيامک‌ها يا پيام‌هاي ارسالي در شبکه‌هاي اجتماعي مي توانند حاوي بدافزار و لينک هاي آلوده بوده و خطرات مالي يا دسترسي‌هاي غيرمجاز به دنبال داشته باشند.

---------------------------------

کشف چوب قاچاق در ساری 

سرهنگ حسن زاده، فرمانده انتظامی شهرستان ساری از کشف 7 تن چوب قاچاق از یک خودروی نیسان در آن شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري پليس، سرهنگ "عبدالله حسن زاده" با اعلام اين خبر افزود: در راستاي مبارزه با قاچاق محصولات و فرآورده های جنگلی، ماموران پاسگاه هولار در مسیر حوزه استحفاظي به یک خودروی نیسان حامل چوب مشکوک شدند.

وی، افزود: ماموران خودروی  مورد نظر را متوقف و در بازرسی از آنها 7 تن چوب که به صورت غیر مجاز برداشت شده بود،کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان ساری، تصریح کرد: در این ارتباط راننده خودرو دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و محصولات قاچاق کشف شده به اداره منابع طبیعی شهرستان ساری تحویل داده شد.

سرهنگ حسن زاده در پايان با اشاره به اين كه قطع درختان جنگلی، به تاراج بردن منابع ملي بوده و تبعات زيست محيطي زيادي را در پي دارد، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده فعاليت غيرقانوني قاچاقچيان چوب و محصولات حاصل از آن مراتب را سريعا به پليس 110 اطلاع دهند.

---------------------------------

کشف 19 هزار عدد انواع مواد محترقه در بابلسر

سرهنگ افضلی، فرمانده انتظامي شهرستان بابلسر از کشف 19 هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز از چند واحد صنفی متخلف در آن شهرستان خبر داد.

سرهنگ "سید جعفر افضلی" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري پليس، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر عرضه موادمحترقه توسط تعدادی از واحدهای صنفی در سطح شهرستان بابلسر، موضوع در دستور کار مأموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

22-با توجه به اينکه دانش آموزان بيشتر ين فعاليت را دراين قبيل مراسمات دارند لازم است که در مدارس تذکرات ايمني به آنها گوش زد گردد.

23-در اين روزها براي يک بار هم که شده به اورژانس بيمارستانهاي چشم اين شهر سري بزنيد تا اوج فاجعه رعايت نکردن مسائل ايمني آتش، آتش بازي، ترقه، و انفجار و... را از نزديک ببينيد.

24-پس از پايان مراسم در نظافت محله با کارگران شهرداري همکاري نماييد.

و اما توصيه هاي ويژه چهارشنبه آخر سال:

برگزاري مراسم چهارشنبه آخر سال به شکل نادرست موجب شده تا روزهاي پاياني سال به روزهاي نگراني و اضطراب خانواده ها تبديل شود و شاهد حوادث غم بار باشيم.

چون بيشترين قربانيان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند، بنابراين بر والدين واجب است فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه كرده و آنان را از بازي با چنين موادي برحذر دارند چرا که بهار فصل شکفتن است نه پژمردن.

و چند توصيه براي نوجوانان و جوانان عزيز:

آيا مي دانيد انفجار تنها 250 گرم مواد محترقه مي تواند علاوه بر تخريب شديد يک ساختمان، منجر به شکسته شدن شيشه هاي ساختمان هاي مجاور شود؟

آيا مي دانيد همه ساله گزارشات تکان دهنده اي از نابينايي و ناشنوايي کودکان ، سکته هاي قلبي در افراد مسن و سقط جنين در زنان باردار دريافت مي شود که فقط به خاطر چند لحظه شادي و هيجان از سوي برخي افراد....اتفاق مي افتد؟ آيا ميدانيد بي توجهي و اهميت ندادن به تذکرات و اخطارها، عاقبت جبران ناپذيري در بر خواهد داشت؟

آيا ميدانيد هر عملي که باعث اخلال در نظم شود جرم تلقي ميشود و داراي مجازات است؟پس با احساس مسئوليت اجتماعي از اعمال خلاف برخي افراد ناآگاه در چهارشنبه آخر سال جلوگيري نمائيد و مواظب عمل و حرکت خويش باشيد تا به ارزش ها و عفت عمومي جامعه خدشه اي وارد نشود.

پس:

از دست زدن به اشياء مشکوک وناشناخته خودداري کرده و در لحظات شيرين سال نو با حوادث ناشي از موارد محترقه کام خود را تلخ نکنيد

بازي با مواد محترقه و آتش زا ابتدا سلامت خود وسپس سلامتي دوستان و خانواده تان را تهديد مي کند، در آستانه سال نو ، خانواده خود را به سبب اعمال غلط اندوهگين ننمائيد.

از قرار دادن ترقه، وسايل آتش بازي ، ظروف خالي ، حشره کش ها ، کپسول هاي کوچک گاز، قطعات ايرانيت و غيره در آتش به منظور ايجاد صداي انفجار خودداري کنيد.

هدف از برگزاري مراسم سنتي چهارشنبه آخر سال يک تفريح خانوادگي است بنابراين از ايجاد آتش سوزي هاي بزرگ نمايشي و سوزاندن آشغال هاي منزل و آلوده نمودن هواي شهر خودداري کنيد.

 و آداب و رسوم و سنت هاي خود را دستخوش پيرايه هاي خرافي نسازيد.

قانون چه مي گويد؟

به استناد قانون مجازات اسلامي هرگونه قاچاق، خريد و فروش و ... مواد منفجره و محترقه بطور غير مجاز جرم محسوب و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم مي شود.

ماده 618 قانون مجازات اسلامي:

هرکسي با هياهو، جنجال ، حرکات غير متعارف يا با تعرض با افراد، مخل نظم و آرامش عمومي گردد و يا مردم را از فعاليت باز دارد، به حبس از سه ماه تا يک سال و 74 ضربه شلاق محکوم مي شود.

شهروندان گرامي:

با توجه به نزديک شدن چهارشنبه آخر سال و به منظور جلوگيري از حوادثي از قبيل : آتش سوزي، خسارت مالي و جاني تقاضا مي شود تمام مراتب قانوني و شرعي را رعايت و از استفاده مواد محترقه و آتش زا جدا خودداري کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را سريعا به پليس 110 اطلاع دهيد .

سردارحسن مفخمي شهرستاني، فرمانده انتظامي استان مازندران 

خبر سلمان مهدوی 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار