مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه هفت میلیارد متر مکعب آب، بدون استفاده از استان خارج می شود.
کد خبر: ۱۴۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸ 16 December 2015
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه هفت میلیارد متر مکعب آب، بدون استفاده از استان خارج می شود.

به گزارش ایرنا علی لطفی روز چهارشنبه در همایش آب و پژوهش در دانشگاه یاسوج افزود: این استان با بارش سالانه 10 میلیارد متر مکعب چهارمین استان پربارش ایران است.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته در این استان تنها دو سد کوثر و شاه قاسم ساخته شده بیان کرد: بخش ناچیزی از آب سد کوثر به این استان اختصاص یافته و سد شاه قاسم نیز کوچک است.
لطفی بیان کرد: این شرایط و تمایل روز افزون مردم به کشاورزی باعث شده است تا 85 درصد منابع آب زیرزمینی مصرف شود.
وی اظهار کرد: استاندارد مصرف آب های زیرزمینی 40 درصد است و میزان مصرف بالای این منابع در استان نشان می دهد که اکنون به یک نقطه هشدار رسیده است.
لطفی با اشاره به پروژه های دردست اجرای این شرکت و اعتبارهای اختصاص داده شده به آنها گفت: 50 پروژه در دست اجرای این شرکت به 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی بیان کرد: آب زیرزمینی دشت های اصلی استان شامل دشت کلاچو در کهگیلویه، چرام و امام زاده جعفر کاهش یافته و در برخی نقاط به 30 متر پایین تر از استاندارد آن رسیده است.
معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این همایش به نقش پژوهش در توسعه استان اشاره کرد و گفت: در صورت جدی گرفتن شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک علم و فناوری وضعیت اقتصادی استان دگرگون خواهد شد.
مجید محنایی افزود: پژوهشگران می توانند در زمینه آب و روش های مهار آن، شیوه های نوین آبیاری و کشاورزی متناسب با جغرافیای استان کمک بزرگی به استان بکنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی یاسوج نیز در این همایش گفت: تخصیص آب به استان از منابع آبی آن ناچیز است و همین مساله باعث کشاورزی ضعیف آن شده است.
جبار کیانی پور افزود: کمیسیون آب و کشاورزی اتاق بازرگانی استان آماده است همکاری های لازم را با شرکت آب منطقه ای استان و دانشگاه یاسوج برای حل مشکلات آب استان داشته باشد.
رئیس دانشگاه یاسوج نیز گفت: در این دانشگاه، متخصصان زیادی در زمینه های مربوط به آب، مهار آن و الگوهای کشاورزی مطلوب فعالیت دارند که می توانند به دستگاه های اجرایی کمک کنند.
محمود رضا رحیمی افزود: دانشگاه ها به دلیل نداشتن استقلال سیاستگذاری ها کمتر توانسته اند در توسعه استان نقش ایفا کنند.
همایش آب و پژوهش با همکاری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد و دانشگاه یاسوج، روز چهارشنبه در دانشکده علوم پایه دانشگاه یاسوج برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار