تابناک کهگیلویه وبویراحمد:
در حالی که در برخی از مناطق گرمسیری باران های رگباری باعث سیلابی شدن مسیل ها شده بود در مناطق سردسیری مثل محور ارتباطی یاسوج به سیسخت گزارش بارش برف مخابره شد
کد خبر: ۲۱۲۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹ 15 April 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد،با توجه به بارش هایی که از روز سه شنبه استان کهگیلویه و بویراحمد را در برگرفت،باعث خوشحالی مردم بخصوص کشاورزان و دامداران سراسر استان شد.
این بارش ها در مناطق مختلف استان از میزان شدت متفاوتی برخوردار بود.در حالی که در برخی از مناطق گرمسیری باران های رگباری باعث سیلابی شدن مسیل ها شده بود در مناطق سردسیری مثل محور ارتباطی یاسوج به سیسخت گزارش بارش برف مخابره شد.
برخی گزارش ها حکایت از تلفات و خسارات مالی به برخی مناطق و مزارع کشاورزی و همچنین دام های دامداران دارد.
 خسارات وارده به بخش های مختلف کهگیلویه
علی پوزش صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش باران سیل‌آسای دیشب در این شهرستان اظهار داشت: در اثر وقوع سیل راه ارتباطی بخش‌های دیشموک، چاروسا و سوق به کلی قطع شده است.
فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: ارتباط روستاهای بخش دیشموک و چاروسا به علت خرابی جاده‌ها ممکن نیست.
این مسئول افزود: سیل ارتباط مرکز شهرستان با روستاهای چهار بخش دیشموک، چاروسا، بخش مرکزی و سوق را قطع کرده است.
پوزش افزود: در اثر بارش شدید باران که از 2 روز گذشته آغاز شده و دیشب به اوج خود رسید خسارات بسیاری به بخش کشاورزی نیز وارد شده است.
فرماندار کهگیلویه با بیان این‌که کانال‌های آبیاری، باغات، مزارع، پمپاژهای کشاورزی و آشامیدنی دچار خسارت شده است، افزود: میزان خسارات وارده بعد از برآورد دقیق اعلام می‌شود.

راه 30روستای لنده مسدود شد

 معاون راهداری راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر راه ارتباطی 30 روستای لنده به دلیل بارندگی و ریزش کوه مسدود بوده که تلاش‌ها برای بازگشایی این روستاها ادامه دارد.

محمدی افزود: بیشترین مشکلات در حوزه راه‌های روستایی در مناطق قلعه رئیسی، دیشموک، لنده، لوداب و مارگون است.
وی گفت: تلاش می‌کنیم با کمک نیروها و دستگاه‌های راهداری راه‌های روستایی مسدود شده در این مناطق را هر چه سریع‌تر بازگشایی کنیم.
معاون راهداری راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تمامی محورهای اصلی در این استان در حال حاضر باز بوده و تردد در محورهای اصلی در حال انجام است.

هیچ جای استان از خسارت بی نسیب نماند
علي وفايي مقدم عصر جمعه در جمع خبرنگاران افزود: رانش زمين در روستاي دشتك از توابع بخش ديشموك در شهرستان كهگيلويه موجب تخريب منازل مسكوني اين روستا ، وسايل نقليه ، تخريب يك مزرعه پرورش ماهي و تلف شدن تعدادي دام شده است .
وي اظهار كرد: بارش تگرگ در شهرستان چرام باعث از بين رفتن شكوفه هاي درختان و نگراني باغداران شده است.
وفايي مقدم تصريح كرد: بر اثر صاعقه در مناطق روستايي اين شهرستان بيش از 38 راس دام تلف و تعداد زيادي دام نيز ناپديد شدند .
مديركل ستاد مديريت بحران استانداري افزود: شب گذشته بر اثر ايجاد صاعقه دكل تلويزيوني شهر لوداب از توابع شهرستان بويراحمد نيز تخريب شد.
وي ابراز كرد:راه ارتباطي بيش از 40 روستا در كهگيلويه و بويراحمد براثر جاري شدن سيل و رانش زمين مسدود شد.
وي با بيان اينكه اين روستاها از توابع شهرستان هاي كهگيلويه ، چرام و بويراحمد هستند افزود: 20 روستا در شهرستان بهمئي ، 10 روستا در شهرستان كهگيلويه و 10 روستا در بخش لوداب از توابع شهرستان بويراحمد هم اكنون فاقد راه ارتباطي هستند.
كارشناش اداره كل هواشناسي كهگيلويه و بويراحمد گفت: ميزان بارش باران روزهاي اخير در لنده به 145 ميليمتر و در قلعه رئيسي نيز 124 ميليمتر گزارش شده است.
ولي بهره مند افزود: ميزان بارش ها در سي سخت 91.9ياسوج 64.7،دهدشت 61 و چرام نيز 45 ميلي متر بارش باران گزارش شده است.
وي بيان كرد: در ليكك 81.3، باشت 28، امامزاده جعفر 36.6 و دوگنبدان نيز 21.2 ميلي متر باران ثبت شده است.

مديركل مديريت بحران استانداري كهگيلويه و بويراحمد گفت: بر اثر بارش هاي سيل آسا و تگرگ در سه شبانه روز گذشته بيش از دو هزار ميليارد ريال خسارت به كشاورزان، دامداران و زيرساخت هاي عمراني اين استان وارد شده است.

گزارش بارش برف در محور سیسخت به یاسوج

آخرین وضعیت بارش ها در استان+گزارشهای خسارات و اقدامات

به زیر آب رفتن مزارع شهر چرام


سیل دركهگیلویه وبویراحمد خسارت جانی نداشت/قطع راه ارتباطی 200روستا در كهگیلویه
 استاندار كهگیلویه وبویراحمد با تاكید بر اینكه بارش های سیل آسا سه روز گذشته در این استان خسارت جانی بهمراه نداشت از قطع راه ارتباطی بیش از 200 روستا در شهرستان های كهگیلویه و لنده خبر داد.
سید موسی خادمی افزود: بر اساس براورد اولیه بارش های سیل آسا و تگرگ در این مدت بیش از دو هزار میلیارد ریال خسارت به تاسیسات زیربنایی، ابنیه، مسكن روستایی، كشاورزان، دامداران و زیرساخت های عمرانی این استان وارد كرده است.
وی از قطع بیش از 200 كیلومتر راه ارتباطی در مناطق عشایری این استان خبر داد و گفت: بارش های سیل آسا بهمراه طوفان و وزش بادهای سهمگین نیز موجب قطع خدمات آب ، برق و تلفن در شهرستان لنده طی ساعاتی از شبانه روز گذشته شد.
خادمی با بیان اینكه میزان دقیق خسارت سیل نیاز به برآورد دقیق دارد و این امردرحال بررسی است ، تصریح كرد: نیروهای راهداری و سایر دستگاه های خدمات رسان و امدادی به طور شبانه روز مشغول خدمات دهی و بازگشایی جاده ها در مناطق روستایی و عشایری هستند.
خادمی شاخص آسفالت راه های روستایی در این استان را نیز حدود 42 درصد اعلام كرد و گفت: بیشترین میزان خسارات و قطعی ارتباط در روستاها در حوزه جاده های خاكی و شوسه بوده است.
كهگیلویه وبویراحمد دارای حدود 6 هزار كیلومتر راه اصلی ، فرعی و روستایی است كه از یان میزان حدود چهار و 500 كیلومتر ان روستایی است.
بارش شدید و كم سابقه باران و وقوع سیل همراه با طوفان ظرف سه روز گذشته تمامی نقاط مختلف كهگیلویه و بویراحمد را در نوردیده است.
بارش باران در برخی مناطق كهگیلویه وبویراحمد (قلعه رئیسی) تا ظهر امروز 145میلیمتر گزارش شده بود و برف نیز ارتفاعات كوه دنا، مناطق مجاور شهر یاسوج همچون منطقه كاكان و مله شوره را نیز سفیدپوش كرده است.
آبگرفتگی منازل درشهرلنده و طغیان رود خانه مارون
بارش شدید دو روز گذشته در سطح شهرستان لنده باعث آبگرفتگی منازل و خسارات فراوان به زیرساخت های شهری و روستایی اعم از جاده، آب و برق در دو بخش مرکزی و موگرمون شده است.
باراش باران در سطح شهرلنده نیز باعث آبگرفتگی خیلی از منازل و انتقال گل و لالی به خیابان ها و معابر در این شهر شد.
جاری شدن آب دره ها و طغیان آنها در دره های فصلی باعث انتقال سنگ ها و انسداد مسیر های روستایی در این شهرستان شده است.
بازگشایی جاده ارتباطی 9 روستای موگرمون به فردا موکول شد
موسی محتشم رئیس شورای اداری موگرمون در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنده، اظهار داشت: بارش‌های اخیر باران در منطقه موگرمون خسارات و تلفات زیادی را به همراه داشته است.
وی افزود: در حوزه راهداری بر اثر جاری شدن سیلاب و تخریب جاده‌های ارتباطی، تاکنون بیش از 15 جاده ارتباطی روستاهای منطقه موگرمون مسدود شده است.
رئیس شورای اداری موگرمون تصریح کرد: با تلاش مسئولان راهداری شهرستان تاکنون راه ارتباطی 6 روستا در این حوزه بازگشایی شده که به دلیل حجم بالای تخریب بازگشایی جاده ارتباطی 9 روستای دیگر به فردا موکول خواهد شد.
 آخرین وضعیت بارش ها درکهگیلویه و بویراحمد/گزارشهای خسارات و اقدامات+تصاویر

خسارت7میلیاردی به عشایر کهگیلویه
رئیس امور عشایر کهگیلویه میزان خسارات وارده به جاده‌های عشایری شهرستان کهگیلویه را بیش از 7 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: یک میلیارد و 700 میلیون ریال به دام‌ها و 3 میلیارد و 200 میلیون ریال به چادر و آذوقه عشایر خسارت وارده شده است.
وی با اشاره به شرایط بحرانی در مناطق عشایری تصریح کرد: گزارش نهایی میزان خسارات وارده به‌زودی در ستاد مدیریت بحران اعلام خواهد شد.
اجتهادی تصریح کرد: جاده‌های عشایری قطع شده و آبرسانی به عشایر در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.
وی با بیان این‌که خسارات شدیدی به ابنیه فنی و تأسیسات عشایری وارد شده است افزود: بر اثر صاعقه و رعد و برق حداقل 40 رأس دام در مناطق تنگ هیگون و دامنه کوه سیاه تلف شده است.
اجتهادی با اشاره به وقوع سیل در بخش‌های دیشموک و چاروسا و اختلال در خطوط تلفن جهت گزارش‌دهی خسارات وارده افزود: دامداران این بخش‌ها هنوز گزارشی از تعداد دام‌های تلف شده ارائه ندادند.
اجتهادی با اشاره به آماده‌باش نیروهای امور عشایر و بسیج امکانات در خدمات‌رسانی به این قشر تصریح کرد: بازگشایی جاده‌های عشایری به محض اتمام بارندگی آغاز می‌شود.
بارش شدید و کم سابقه تگرگ دریاسوج
بارش شدید و کم سابقه تگرگ در حدود ساعت ۱۵ امروز در یاسوج بسیاری از شهروندان این شهر و مردم شهرستان بویراحمد را غافلگیر کرد.
شدت صدای برخورد دانه‌های تگرگ با سقف‌های منازل و خودروها مردم را وحشت‌زده کرد و آنها که در خیابان بودند برای پناه‌ بردن از شدت ضربات شلاق‌گونه دانه‌های تگرگ به دنبال سرپناهی بودند.
بارش متداوم تگرگ که به مدت ۱۰ دقیقه ادامه داشت خسارت زیادی به محصولات کشاورزی و باغات شهرستان بویراحمد وارد کرده است.
اندازه برخی از دانه های تگرگ به اندازه یک «توپ گلف» بوده است.
سیل و تگرگ یكهزارمیلیارد ریال به كشاورزی كهگیلویه وبویراحمدخسارت زد
رئیس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه وبویراحمد گفت: بارش های سیل آسا و تگرگ روزهای اخیر بیش از یكهزار میلیارد ریال به بخش های مختلف كشاورزی شامل زراعت، دام و طیور، باغ ها، آبزیان و تاسیسات زیربنایی خسارت وارد كرد.
جعفرگوهرگانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان خسارت بر اساس براورد اولیه و گزارش های دریافتی از شهرستان ها و مناطق مختلف استان است.
وی تصریح كرد: بر اساس ارزیابی های انجام شده از سوی كارشناسان كشاورزی در حوزه های مختلف میزان خسارت ناشی از بارش تگرگ و سرمازدگی ویژه درمناطقی از چرام، باشت، گچساران و امام زاده جعفر بیشتر بوده است.
وی افزود: بیشترین خسارات ناشی از وقوع سیل نیز در مناطقی همچون شهرستان های لنده و بهمئی بود.
وی با بیان اینكه بیشترین خسارات وارده مربوط به باغ ها و صیفی جات بوده است ،گفت: بر اساس برآوردهای كارشناسی میزان عملكرد در تولید میوه استان نیز در سال جاری بیش از 25درصد كاهش خواهد یافت.
گوهرگانی سطح زیركشت صیفی جات در این مناطق را افزون بر سه هزار هكتار اعلام كرد.
وی سطح زیركشت گندم دیم و آبی و جو دیم و آبی در سال زراعی جاری را به ترتیب 100 و 30هزار هكتار ذكر كرد.
گوهرگانی سطح كل باغ های استان را نیز 41هزار و 628 هزار هكتار اعلام كرد.
میزان بارش باران در روزهای اخیر در برخی مناطق كهگیلویه وبویراحمد (قلعه رئیسی) به بیش از 145میلیمتر گزارش شد.
بارش برف نیز برخی مناطق و ارتفاعات كوه دنا و مناطقی از شهرستان بویراحمد از جمله پیست اسكی كاكان و منطقه مله شوره را نیز سفید پوش كرد.
یك كشاورز روستای كزنگان از توابع بخش باشت گفت: بارش تگرگ دانه درشت به مزارع روستاهای این منطقه از محدوده روستای چشمه تا تلچگاه به مزراع جو و گندم خسارات زیادی را متوجه كشاورزان كرده است.
سید كامل آران در گفت وگوبا خبرنگار ایرنا با بیان اینكه تگرگ های تخم مرغی شكل نه تنها خوشه های جو بلكه سرشاخه های درختان بلوط را نیز قلع وقمع كرده است؛خواستار بررسی خسارات كشاورزان شد.
خسارت جدی به زیر ساخت های 20روستای بهمئی
سلطانعلي رحماني فرماندار بهمئي،روز شنبه در جمع خبرنگاران از خسارت 50 تا 100درصدی به تاسیسات زیربنایی بیست روستای این شهرستان خبر داد و گفت : اين روستاها در بخش هاي  مركزي ، بخش سرآسياب يوسفي ، منطقه ممبي و رود تلخ دچار خسارت هاي جدي شده اند.
وي اظهار كرد: سيل زيرساخت هاي آب و برق ، كشاورزي ، راه هاي عشايري و منازل مسكوني اين شهرستان بيش از 100 ميليارد ريال خسارت وارد شد.
رحماني با بيان اينكه ده ها واحد مسكوني در بخش هاي سرآسياب يوسفي و مركزي بين 50 تا 100 درصد خسارت ديده اند ، افزود : 40 كيلومتر راه عشايري نيز بين 50 تا 100درصد تخريب شده است.
وي مجموع خسارت وارد شده به اين شهرستان را 170 ميليارد ريال برآورد كرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار