بعد از تلاش مسئولان کهگیلویه‌وبویراحمد برای نجات رود بشار یاسوج و جلوگیری از یک فاجعه زیست ـ محیطی، متأسفانه بر خلاف وعده مسئولان و مصوبه استانداری، هنوز برخی کارخانه‌های شن و ماسه در حریم این رود به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۲۲۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶ 30 April 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، گویا قصه رود بشار یاسوج، رگ حیات مرکز استان پایانی ندارد و هر روز به شکل پیدا و پنهان برای این رودخانه اتفاقاتی رخ می‌دهد. بعد از تلاش‌های حسین صابری استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد برای رهایی گلوی فشرده شده‌ «بشار» از دست کسانی که فقط به فکر منفعت خود بودند، سید موسی خادمی استاندار فعلی کهگیلویه و بویراحمد در چندین جلسه بر خروج کارخانه‌های شن و ماسه از بستر رود بشار یاسوج تاکید کرد، تا شاهد یک فاجعه زیست محیطی نباشیم، اما بعد از این همه تلاش‌ها و جلسات متأسفانه هنوز می‌بینیم که برخی از کارخانه‌های شن و ماسه در اطراف رود بشار یکه‌تازی می‌کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد قبل از این در جمع مدیران عضو شورای حفاظت از منابع آب کهگیلویه و بویراحمد گفته بود رودخانه بشار از ظرفیت‌های گردشگری و محور توسعه یاسوج است که سالیان متمادی بر اثر غفلت و کوتاهی دستگاه‌های متولی بخش زیادی از این رودخانه زیبا دستخوش تعرضات افراد سودجو قرار گرفته است.
خادمی همچنین ادامه داد: حفظ حریم رودخانه و مقابله جدی با متصرفان ضروری است.
به گزارش فارس، پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص قبلاً سخن‌هایی را بیان کرد و گفت: برخی ناهماهنگی‌ها و تناقض‌ها در مصوبات و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی استان دلیل بروز زمین‌خواری در حریم بشار یاسوج بود.
نیک‌اقبالی خواهان تعیین تکلیف حریم و بستر رودخانه بشار یاسوج شد.
اما در گذشته طرح جامع ساماندهی توسط شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد طراحی گردید ولی هیچ‌گاه این طرح نه اجرایی شد و نه مورد تائید مدیران شورای حفاظت از منابع آب قرار گرفت.
محمدعلی جاوید شهردار یاسوج نیز از آمادگی کامل شهرداری مرکز استان برای اجرای طرح‌های زیباسازی رودخانه بشار یاسوج خبر داد و گفت: شهرداری یاسوج با هرگونه تغییر کاربری در حریم رودخانه بشار برخورد قاطع خواهد کرد.
یکی از کارخانه‌داران شن و ماسه که نسبت به جابه‌جایی کارخانه خود از حریم رودخانه شن و ماسه اقدام کرده بود، اظهار کرد: تعداد زیادی از کارخانه‌های شن و ماسه که در حریم رودخانه بشار یاسوج بودند، بر اساس مصوبه استانداری کهگیلویه و بویراحمد به منطقه «دلی بجک» انتقال یافتند، اما پنج کارخانه دیگر در حاشیه رودخانه بشار یاسوج باقی مانده‌اند که این خلاف وعده مسئولان مبنی بر خروج همه کارخانه‌ها از حریم رودخانه بشار یاسوج است.
این کارخانه‌دار شن و ماسه افزود: به دلیل وجود برخی کارخانه‌ها در حریم رودخانه بشار، کارخانه‌هایی که در منطقه «دلی بجک» هستند دچار ضرر شده‌‌اند.
وی با بیان اینکه ما وام گرفتیم و کارخانه راه‌اندازی کردیم و امروز به دلیل فاصله زیاد و وجود برخی کارخانه‌ها در حریم رودخانه بشار نسبت به پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه شدیم و معوقات بانکی داریم، اضافه کرد: وثیقه‌های که در رهن بانک‌ها داریم را اکنون بانک‌ها قصد تملک آنها را به نام خود دارند.
این کارخانه‌دار یاسوجی با بیان اینکه نسبت به این مسئله گلایه داریم، بیان کرد: با وجود مصوبه استانداری کهگیلویه و بویراحمد و وعده مسئولان این پنج کارخانه به دلیل نفوذی که داشتند هنوز از حریم رودخانه بشار یاسوج کنار نرفته‌اند.
وی گفت: امید است مسئولان هر چه سریعتر نسبت به خروج همه کارخانه‌ها از حریم رود بشار یاسوج اقدام کنند تا تبعیضی صورت نگیرد.
به گزارش فارس، با وجود دادن مهلت به کارخانه‌داران شن و ماسه برای خروج از حریم رودخانه رود بشار یاسوج، هنوز برخی از کارخانه‌داران بعد از ماه‌ها فرصت از حریم رودخانه خارج نشده‌اند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: باید کارخانه‌های شن و ماسه در فرصت قانونی که داده شده نسبت به جابه‌جایی کارخانه‌های خود اقدام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار