صیدون، محرومیت ها و پیشنهادها؛
صیدون از ظرفیت های بالای کشاورزی ، دامداری ، تفریحی ، صنعت و معدن و.. برخوردار است که انتظار میرفت در سالهای اخیر بهتر و بیشتر به آنها پرداخته شود. هرچند تحولاتی انجام شده است ، اما با اطمینان کامل می توان بی توجهی دولت های پیشین در جهت شکوفایی و پیشرفت این منطقه را بر شمرد و یادآور شد
کد خبر: ۳۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶ 11 May 2015
شهر صیدون از گذشته های بسیار دور ، بعنوان یک منطقه ی گردشگری و مسیر عبور بسیاری از مردم ، از شهرها و بلکه استانهای مختلف بوده است که هنوز هم خاطرات حضور و عبور کاروانهای خانوادگی زائران بارگاه متبرکه امامزاده عبدالله علیهاالسلام ، که در فصول گرم سال ، مهمان مردم صبور و مهمان نواز این منطقه بودند و هستند ، هیچگاه از اذهان محو و فراموش نمی شود .

البته این تنها مشخصه ی صیدون نیست و از ابعاد گوناگون می شود به این شهر تازه تأسیس نگاه کرد.

صیدون از ظرفیت های بالای کشاورزی ، دامداری ، تفریحی ، صنعت و معدن و.. برخوردار است که انتظار میرفت در سالهای اخیر بهتر و بیشتر به آنها پرداخته شود. هرچند تحولاتی انجام شده است ، اما با اطمینان کامل می توان بی توجهی دولت های پیشین در جهت شکوفایی و پیشرفت این منطقه را بر شمرد و یادآور شد .

منطقه ای که شهدا و ایثارگرانش جزء اولین ها و پیشتازان مبارزه با طاغوت بوده اند و خاطره ی فداکاری و رویارویی شان با مأمورین طاغوت هیچگاه از یادها نخواهد رفت .

این شهر نوپا که در گذشته نماد آشکار محرومیت و درد بوده است ، مستعد و دارای ظرفیت های بسیار بالا در بخش های مختلفی می باشد که متأسفانه کمتر به آنها توجه شده است . توسعه ی راهها ، آب ، گاز و سایر زیرساخت ها در جهت ، رفع مشکلات مردم و بالا بردن ظرفیت سرمایه گذاری ، گردشگرپذیری و حل مشکل بیکاری در منطقه بسیار ضروری است .

در خصوص وضعیت راههای ارتباطی اصلی و روستایی این منطقه به طور مستند و مستدل میتوان به حوادث دردناکی اشاره نمود که هر از چندگاهی رخ می دهد و جمعی را به سوگ می نشاند. 
هر چند هدف اصلی این حقیر از بیان این مطالب بیش از هر چیز در مورد ظرفیت و پتانسیل های عالی این منطقه می باشد ، لیکن از بیان برخی حقایق نمیتوان گذشت .

صیدون ، از دیرباز دارای استعدادهای انسانی و فکری بالایی بوده است که با وجود محرومیت های مشهود و ملموس ، فرصت شکوفایی نداشته و یا جهت دستیابی به مراتب تحصیلی بالاتر راهی سایر شهرهای کشور گردیده اند و انتظار میرفت که با تحقق انقلاب و به دنبال آن تغییرات جغرافیای سیاسی منطقه که در نهایت به شهر شدن صیدون انجامید ، تحولات اساسی را شاهد باشیم که حداقل آن میتوانست تأسیس واحدهای مختلف آموزش عالی بوده ، جوانان بسیاری را تحت پوشش علمی و تحصیلی قرار داده و مانع از راهی شدن آنان به شهرهای دورتر و تحمیل هزینه های گزاف به آنها شود .

در زمینه ی مشکل بیکاری و نبود فرصت های شغلی نیز اوضاع خوبی بر منطقه حاکم نیست . صیدون ، از جهت پاسخگویی به نیازهای شغلی جوانان خود میتوانست و میتواند که موفق تر از این باشد . جوانانی که از دل فقر زاده شدند ، طعم تلخ استضعاف و محرومیت را چشیدند ، اما در عرصه های مختلف سرفراز بوده اند، یقیناً قدرت و توان گرداندن چرخهای اقتصادی شهر و دیار خود را نیز داشته و دارند که این موضوع میتوانست در بخش ها و طرحهای مختلف همچون کشاورزی ، دامپروری ، تولید لبنیات ، منسوجات ، بهره برداری از معادن سنگ ، گچ و سیمان ، گردشگری ، هتلداری ، خدمات رفاهی ، طرحهای و موسسه های فرهنگی ، آموزشگاههای علمی و صدها بخش دیگر متجلی شود.

توجه مسئولین گرانقدر کشوری ، استانی و شهرستان ، بخصوص استاندار دلسوز و با تجربه خوزستان و  فرماندار پیگیر  شهرستان را به چند پیشنهاد زیر جلب می نمایم .

1ـ ایجاد اتاق فکر و نشست های هم اندیشی ، متشکل از نخبگان، ریش سفیدان ، صاحبنظران و مسئولین محلی برای طرح و بررسی مسائل مختلف منطقه و پیش بینی راهکارهایی بمنظور برون رفت از مشکلات و ایجاد بسترهای مورد نیاز توسعه .

2 ـ انجام سرمایه گذاری های اقتصادی و اصولی با بهره وری بالا بعنوان زیر ساخت های لازم در زمینه اشتغال مردم منطقه و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی .

3 ـ رسیدگی به وضعیت راه های ارتباطی صیدون به عنوان مادر و زیر ساخت اصلی توسعه ی منطقه

4 ـ کمک به کشاورزان و دامپروران منطقه برای حرکت به سمت کشاورزی مدرن و مکانیزه .

5 ـ تدارک راهکارهایی بمنظور پیشگیری از خروج سرمایه ها و سرمایه گذاران و حمایت از آنان بمنظور حضور در منطقه .

6 ـ پیگیری تأسیس واحدهای مختلف آموزش عالی و دانشگاهی متناسب با نیازهای موجود و ایجاد زمینه ی ادامه ی تحصیل طالبان علم و فضیلت و پیشگیری از سفرهای تحصیلی جوانان مستعد صیدون که همواره هزینه ها و خسارت های مادی معنوی بسیاری را در بر داشته است .

7 ـ ایجاد و ارتقاء امکانات و مراکز درمانی و بهداشتی که متأسفانه وضع موجود پاسخگوی نیاز مردم نبوده و مخاطرات و تهدیدهای جدی برای آنان را در پی داشته است و این مهم بخصوص در زمینه ی نبود امکانات فوریتی درمانی و نیروهای متخصص مشهودتر می باشد.

8 ـ حمایت از صنایع دستی و پشتیبانی جدی از تولیدات محلی از طریق ارائه تسهیلات بانکی لازم 

9 ـ ایجاد و توسعه ی امکانات و فعالیت های فرهنگی و ورزشی بویژه ورزش های بومی و محلی ، و نیز احداث سالن ، استادیوم ، پیست و... 

بعنوان یکی از مردم منطقه ، با توجه به سفرهایی که هر از چندگاهی به شهر صیدون و توابع آن داشته ام ، با ملاحظه ی وضع موجود و مقایسه ی گذشته و حال صیدون ، وظیفه ی خود دانستم که موارد فوق را به حضور مسئولین بخش های مختلف دولتی برسانم ، به این امید که مفید و مؤثر واقع گردیده و گام های مهمی در راستای بهبود وضع موجود برداشته شود .

امیدوارم روح مشاوره و مطالعه در عملکرد و خدمت رسانی دستگاه ها و نهادهای اجرایی این شهر نهادینه شده ، با پیگیری و جلب مساعدت و مشارکت لازم ، منطقه ی زیبا ، با طراوت و مستعد و شایسته ی صیدون به جایگاه و حق واقعی خود در توسعه ی همه جانبه دست یابد.

ان شاء الله
 بهمن معتمدنیا(هزاروند)
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
soltan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
بنام الله حرمت پاک خون شهیدان
سلام و عرض ادب خدمت همشهریان خوب و دوست داشتنی شهرودیارم صیدون‏های ولایتی،با مرام،مهمان نواز،غریب پرست و باغیرتِ بهمئی؛ماصیدونی‏ها تنها دغدغه‏ای که داریم بیکاری جوانان مومن،متعهد،ولایی،انقلابی و دارای تحصیلات عالیه است.که بر میگرده به عدم توجه مسئولین کشوری،لشکری،استانی وشهرستانی؛چون مردم و جوانان انقلابی این خطه،همه‏ی پتانسیل‏های کاری،فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی را دارند.ولی دریغ و افسوس از اینکه مسئولین ما کوچکترین توجهی را به صیدونِ عزیزداشته باشند.بنده هم به نیابت از طرف خود وهمه‏ی مردم غیور،انقلابی وهمیشه درصحنه‏‏ی صیدون،از همه‏ی مسئولین انتظار دارم به شهر شهید پرورم صیدون و حومه،در همه‏ی مشکلات وموضوعات رسیدگی کنند وتوجه خاص و ویژه‏ای داشته باشند...واما شما آقای معتمدنیا.سلام وعرض ادب.اولا بنده الان اسم شما را دیدم و شنیدم و تا جایی که یاد دارم همچون شخصی نه در صیدون و نه درحومه‏ی آن با این اسم و فامیل نداشتیم.ولی خُب به هرحال هرکه هستی خوش آمدی .اگر شما یا هرشخص دیگری، روزی یا روزگاری به عنوان نماینده‏ی مردم شریف صیدون به مجلس راه پیدا بکنید.باید مشکلاتی که مردم این شهردارند را برطرف کنید.چرا؟چون.خیلی ازنماینده‏ها قبل از انتخابات آمدند و شعار دادند. که ما چه کارها می کنیم به فکر آبادی شهرو بیکاری جوانان هستیم و مشکلات بیکاری را حل می کنیم.ولی شدند مثال:زنبو بی عسل همانند مرد بی عمل؛ وهیچ کاری نکردند حتی رفتند و پشت سرشان را هم نگاه نکردند.مسئولین،نمایندگان و کاندیدای محترم؛تنها خواسته و نیازمردم صیدون به این است که هیچگونه کارگاه‏های صنعتی،تجاری،شغلی ویا بنگاههای زود بازده‏ای ندارند.که بتوانند این جوانان بیکاررا مشغول بکاربکنند.تنها خواسته‏ی ما همین است وبس.ما چشم انتظارشما مسئولین هستیم:لطفا به انتشار بگذارید:با سپاس فراوان علی محمدی رجا(پندش)از روستای چلسرخ
موسی مطهری نیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
سلام
حرف وگلایه در مورد محرومت وفقر صیدونی های عزیز فراوان است
اما یکی از مشکلات اصلی روستای چلسرخ ودیگر روستا این منطقه ترک وجابجایی بدون دلیل شهروندان فرهنگی وپول دار هی این مناطق بهشت پنهان صیدون را رها می کنند وبه شهرهای گرم وکثیف اطراف میروند .چون سرزمین را مردمانش میسازند .همت کنید کوچ نکنید وکسانی که بدون اضطرار کوچ کردند برگردند
سپاس موسی مطهری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار