فعالان صنایع‌دستی و گردشگری گلستان:
ضربه زدن صادرات چمدانی صنایع‌دستی به اقتصاد گلستان، طبیعت‌گردی بی‌ضابطه و حمایت‌ نشدن سرمایه‌گذاران مهم‌ترین مشکلات مطرح‌شده در نشست استاندار با فعالان حوزه گردشگری گلستان بود.
کد خبر: ۳۲۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ 06 November 2016
ضربه زدن صادرات چمدانی صنایع‌دستی به اقتصاد گلستان، طبیعت‌گردی بی‌ضابطه و حمایت‌ نشدن سرمایه‌گذاران مهم‌ترین مشکلات مطرح‌شده در نشست استاندار با فعالان حوزه گردشگری گلستان بود.

شامگاه شنبه نشست صمیمی استاندار گلستان با فعالان صنایع‌دستی و گردشگری و فعالان بخش خصوصی استان برگزار شد.

 پس از ارائه گزارش ابراهیم کریمی، مدیرکل میراث فرهنگی گلستان از اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های پیشرو در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی و میراث استان، نوبت به فعالان این سه حوزه رسید تا به بیان معضلات، مشکلات و پیشنهادها خود بپردازند.

ابتدا بابا الله تجری به نمایندگی از جامعه هتلداران استان پشت تریبون رفت و از گردشگری به‌عنوان صنعت پاک دنیا یادکرد و تقویت زیرساخت‌های گردشگری و توجه به این حوزه را راه‌حل معضل بیکاری و کسب درآمد در استان دانست.

پس از وی، عیسی کاملی به نمایندگی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی به بیان مشکلات و دیدگاه‌های خودپرداخت و گفت: سال‌هاست ستاد تسهیلات سفر استان فعال‌شده و تنها مسافران عبوری از آن بهره می‌برند و گلستان از خدمات این ستاد بی‌بهره است.

وی افزود: در تمام جلسات برگزارشده در راستای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی سفر در گلستان مدیران دفاتر خدمات مسافرتی شنونده‌اند و هیچ‌گاه نظرات این قشر در توسعه گردشگری گلستان لحاظ نمی‌شود.

وی بابیان اینکه دفاتر خدمات مسافرتی گلستان درآمدزا نیستند اما مالیات تکلیفی و ارزش‌افزوده سنگینی هرسال لحاظ می‌شود، نبود بررسی دقیق و کارشناسانه را معضل اصلی این حوزه دانست و خواستار تعیین مأمور ویژه مالیاتی در حوزه دفاتر خدماتی استان شد.

کاملی همچنین خواستار حمایت همه‌جانبه در برقراری پرواز فرودگاه و تداوم فعالیت قطار گردشگری در گلستان شد و تصریح کرد: تاکنون ۱۰ بیمارستان گلستان مجوز تور درمانی را گرفته‌اند اما به دلیل نداشتن پروازهای خارجی در استان، گلستان از این موضوع بی‌بهره است.

طبیعت بکر گلستان، برگ برنده استان

مدیر بوم‌کلبه ترکمن پارک ملی گلستان فعال بعدی حوزه گردشگری بود که به بیان دیدگاه خودپرداخت و گفت: تنوع گردشگری گلستان به شهرهای آن نیست بلکه به طبیعت بکر آن است و باید از این راه کسب درآمد کند.

کامران انوری ادامه داد: صحبت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف توسعه استان مطرح می‌شود اما وقتی به مسئولیت و محیط‌زیست می‌رسیم هیچ آگاهی پشت آن نیست و پروژه‌ها خطر را برای استان به دنبال دارد.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع استان محیط‌زیست آن است، اظهار کرد: به دلیل طبیعت‌گردی بی‌ضابطه و بدون برنامه و ترمز مناطق جذاب استان به‌نوعی نقص پیداکرده و دچار آلودگی شده‌اند.

انوری با تأکید بر اینکه طبیعت بکر استان، برگ برنده استان است، خاطرنشان کرد: حواسمان به محیط‌زیست گلستان باشد چراکه با سرعت در حال تخریب و ساختمان‌سازی در آن هستیم اما یادمان رفته نمی‌توانیم طبیعت را به وجود آوریم.

آقای استاندار کفش آهنی پا کند

پس از انوری، رضا فرهمند نیا به نمایندگی از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری استان پشت تریبون رفت و بابیان اینکه هم‌اکنون سرمایه‌گذاران هیچ مشکلی حل‌نشده‌ای با مسئولان، مدیران و سرپرستان بانک‌های استان ندارد بلکه کلید حل مشکلات در دست اهل امور در خارج گلستان است، گفت: از مسئولان حاضر در این نشست می‌خواهیم به‌صراحت اعلام کنند که از سرمایه‌گذاران استان چه انتظاری دارند.

وی اضافه کرد: یک سرمایه‌گذار برای آغاز فعالیت در استان باید کفش آهنی به پا کند لطفاً آقای استاندار از فردا یک‌بار هم که شده شما کفش آهنی به پا کرده و یک‌بار برای گرفتن مجوز سرمایه‌گذاری در استان قبول مسئولیت کنید.

سید حسن مرتضوی و جواد عامل به ترتیب به نمایندگی از جامعه هتلداران و انجمن هنرمندان نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و درنهایت تریبون به نماینده صادرکنندگان صنایع‌دستی استان رسید. امید اهرزاده بابیان اینکه صادرات صنایع‌دستی استان چمدانی است و این موضوع به اقتصاد گلستان ضربه زده است، اظهار کرد: هفته‌ای دو هزار روسری ترکمن و بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار صادرات از استان انجام می‌شود اما به دلیل چمدانی بودن صادرات تولیدکنندگان و استان از آن بهره چندانی نمی‌برد.

خانم یداللهی به نمایندگی از فعالان نخستین بازارچه صنایع‌دستی استان در خانه تاریخی باقری گلستان آخرین فعال حوزه گردشگری، میراثی و صنایع‌دستی استان بود که بابیان مشکلات از استاندار خواست تا از بازارچه صنایع‌دستی گرگان بازدید داشته و پای درد و دل‌های فعالان این حوزه بنشیند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار