در پی بارش های اخیر صورت گرفت:
دمساز :با اجرای این طرح در تنگ سبو و آبگیری همیشگی پنج حوضچه طرح دشت کلاچو، بتوان به تدریج بخشی از کسری سفره های آب زیرزمینی درمنطقه را جبران نماید.
کد خبر: ۳۴۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴ 10 December 2016
رئیس اداره منابع آب کهگیلویه گفت:بارش های اخیر سبب آبگیری پنج حوضچه طرح تغذیه مصنوعی دشت کلاچو شده است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ٬یعقوب دمساز صبح امروز دربازدید از این طرح اظهارداشت:بارش های خوبی که در چندروز اخیر اتفاق افتاد، سبب آبگیری پنج حوضچه طرح تغذیه مصنوعی دشت کلاچو شده است.

یعقوب دمساز با بیان اینکه این طرح با توجه به مشکلات و مخاطرات بسیار زیادی که منطقه مذکور طی سال های گذشته با آن مواجه شده بود، طراحی و اجرا شده است، گفت: مطالعات علاج بخشی دشت کلاچو و بهره برداری در سال۸۰ با هدف شناسایی وضع موجود و آینده شامل رفتارسنجی آبخوان، تعیین دقیق نیازهای منطقه در شرایط موجود و شرایط توسعه و در نهایت ارائه راهکارهای علاج بخشی به منظور کاهش مشکلات کمبود منابع آبی دشت کلاچو انجام شد.
وی یادآور شد: این طرح با بهره گیری از جریان های سیلابی رودخانه فصلی با احداث سازه های تاخیری متوالی و ایجاد حوضچه های تغذیه در پایین دست، جریان های سیلابی رودخانه را به تاخیر انداخته و سرعت آن را کاهش می دهد و با انحراف به سمت حوضچه ها ، سبب نفوذ بیشتر آب و در نهایت تغذیه سفره آب زیرزمینی دشت کلاچو می شود.
رئیس اداره منابع آب کهگیلویه،چرام ولنده حجم آب این حوضچه ها رابالغ بر دومیلیون مترمکعب دانست وگفت:۳۰۰حلقه چاه در دشت ۲۵هزارهکتاری دشت کلاچو با آب این حوضچه ها تغذیه می شوند.

 دمساز ابراز امیدواری کرد:با اجرای این طرح در تنگ سبو و آبگیری همیشگی پنج حوضچه طرح دشت کلاچو، بتوان به تدریج بخشی از کسری سفره های آب زیرزمینی درمنطقه را جبران نماید.

 یعقوب دمساز درپایان تصریح کرد:۱۵۴حلقه چاه غیرمجازدربخش کشاورزی شهرستان کهگیلویه موجودمی باشد و تاکنون باانها برخوردهای قانونی نیز شده است.

به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود و خشکسالی ها که کمبود ذخایراب های زیرزمینی را به دنبال داشته است تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با ارائه الگوهای صحیح در کشت و مصرف، بهترین راهکارهای مقابله موثر با هر گونه تبعات اجتماعی احتمالی ناشی از کمبود منابع آبی است. 
 گزارش و عکس:باوند
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار