در این بین توسط کارشناسان شعاع عملکرد عملیات بارورسازی را 200 کیلومتر ، اعلام شده است که باید امیدوار بود با توجه به اجرای این عملیات در سه استان فارس و اصفهان و چهارمحال بختیاری ، تاثیرگذاری هم بر وضعیت بارش های استان داشته باشد.
کد خبر: ۳۶۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 18 January 2017
موضوع کم بارشی های سال های اخیر ، خصوصا کم بارشی های امثال در کل کشور ، موجب توجه ویژه کارشناسان به امر بارورسازی ابرها برای ایجاد باران شده است.
در این میان کارشناسان معتقدند که نهایت تاثیرگذاری این تکنولوژه 15% افزایش بارندگی است که البته به نظر می رسد افزایش 15 درصدی در برخی مناطق بسیار ارزشمند خواهد بود.
کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان هایی بوده است که امسال از بی بارش های شدیدی رنج برده است و این امر باعث ترس کشاورزان از خشکسالی شده است اما نامی از آن در میان 8 استانی که قرار است بارور شوند ، وجود ندارد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در این خصوص گفت :باروری ابرها در استان های آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه ، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و یزد انجام می شود.
در این بین توسط کارشناسان شعاع عملکرد عملیات بارورسازی را 200 کیلومتر ، اعلام شده است که باید امیدوار بود با توجه به اجرای این عملیات در سه استان فارس و اصفهان و چهارمحال بختیاری ، تاثیرگذاری  هم بر وضعیت بارش های استان داشته باشد.
محمدمهدی جوادیان زاده با بیان اینکه هواپیماهای باروری ابرها از ۱۰ آبان ماه سالجاری برای اجرای این طرح آماده و تجهیز شده، گفت: این طرح تا ۱۰ اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت.
وی افزود: باروری ابرها در استان های آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه ، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و یزد انجام می شود.
 
باروری ابرها به کهگیلویه و بویراحمد هم می رسد؟ / آغاز بارور سازی 8 استان 
 
جوادیان زاده با بیان اینکه در صورت فراهم شدن شرایط جوی، نسبت به اجرای باروری ابرها در استان های یاد شده اقدام می شود، اظهار کرد: در هفته گذشته به دلیل نبود سامانه مساعد برای بارورسازی ابرها در این استان ها، امکان بارورشدن ابرها فراهم نشد.
رییس مرکزملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد با بیان اینکه تعداد سورتی پرواز بر فراز ابرها بستگی به سامانه بارشی دارد، گفت: هزینه هر پرواز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورده شده که علت این هزینه بالا کرایه هواپیما، سوخت مصرفی و مواد بارور کننده ابرهاست. جوادیان زاده اجرای طرح بارورسازی ابرها را نیازمند تامین اعتبارات دانست و تصریح کرد: در صورت تامین نشدن اعتبارات لازم، ممکن است ادامه اجرای عملیات بارورسازی ابرها در کشور امکان پذیر نشود.
رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها تعداد هواپیمای ویژه باروری ابرها را دو فروند ذکر کرد و گفت: برای توسعه ناوگان هواپیمایی باروری ابرها به صورت بدون سرنشین و با سرنشین در کشور برنامه ریزی اولیه صورت گرفته است.
جوادیان زاده اظهار کرد: باروری ابرها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در افزایش بارندگی تاثیر دارد و این رقم طی ۱۰ سال گذشته به همین میزان بوده است. این مسئول گفت: نباید این رقم را اندک دانست زیرا همین میزان بارش در مناطق کوهستانی و کویری بسیار موثر است.
جوادیان زاده زمان تاثیر مواد باروری را ۲۰ دقیقه تا ۱٫۵ ساعت پس از زمان تزریق و دامنه آن را در صورتی که شلیک ها به صورت تصادفی انجام شود تا ۲۰۰ کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرد.
وی اظهار کرد: ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن از شرایط لازم برای باروری ابرهاست. عملیات باروری ابرها در ۴۲ کشور جهان اجرا می شود و سابقه این عملیات در برخی کشورها ۴۰ سال است. اما نخستین پرواز باروری ابرها حدود ۷۰ سال قبل انجام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار