مدیرکل میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای شروع تعطیلات نوروزی تا پایان روز 10 فروردین ۹۰۰ هزار گردشگر و مسافر نوروزی از جاذبه‌های گردشگری –اماکن تاریخی و مذهبی استان بازدید کردند.
کد خبر: ۴۰۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 01 April 2017
مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از کاهش 10 درصدی ورود گردشگران نوروزی به این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، محمود باقری شامگاه در آیین جشن عیدانه که با حضور نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت ، جمعی از مسولان و هنرمندان و مردم در محل پارک دوستی برگزار شد، اظهار داشت: نوروز 96 باید نوروزی متفاوت با ارائه خدماتی متفاوت و توأم با رعایت حقوق شهروندی باشد و نظارت بر اجرای فعالیت‌ها و ارائه خدمات در استان‌ و شهرستان‌ها و ایجاد هماهنگی در این امور ما را در این هدف به‌ موفقیت می‌رسانند.

وی افزود: در این راستا 12 جلسه استانی و شهرستانی برگزار شد و تلاش بر این بود که این تعامل باید به‌عنوان یک اصل موردتوجه قرار گیرد، چراکه بر همین اساس، راهکارها و تصمیم‌گیری‌های درست برای رفع مشکلات و دستیابی به اهداف متعالی سازمان صورت می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای شروع تعطیلات نوروزی تا پایان روز 10 فروردین ۹۰۰ هزار گردشگر و مسافر نوروزی از جاذبه‌های گردشگری –اماکن تاریخی و مذهبی استان بازدید کردند.

باقری آمار اسکان مسافران نوروزی به کهگیلویه و بویراحمد را تا شب گذشته 660 نفر ذکر کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت : 150 هزار اقلام تبلیغاتی شامل : نقشه راهنما – نرم افزارهای معرفی استان – بروشور و ... بین گردشگران توزیع شد.

وی برپایی جشن‌های نوروزگاه، نمایشگاه‌های سوغات و هدایا و توزیع پوستر در شهرستان‌های مختلف را از برنامه‌های در حال اجرا برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و فراهم کردن سفری خاطره انگیز برای مسافران ذکر کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت : حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) و دشتک دیل در گچساران، گردنه شلال دون باشت و چشمه بلقیس چرام دارای بیشترین تعداد مسافر نوروزی اسکان یافته در تعطیلات نوروز امسال در این استان بوده است.

وی یادآور شد: عرضه محصولات سنتی، صنایع دستی و گردشگری هر خطه از موضوعات مهمی است که باید برای آن برنامه ریزی شود.

باقری با اشاره به اهمیت حفظ آئین ها و آداب و رسوم نوروز گفت: ما باید در نوروز ساز و کاری ایجاد کنیم که به مردم شادی هدیه کنیم که یکی از راهکارهای ایجاد این شادی ها احیاء آواها و نواهای مربوط به نوروز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت : اهمیت نوروز به عنوان میراث جهانی ایرانی بر هیچکس پوشیده نیست، نوروز باستانی برای ما بسیار اهمیت دارد و ما وظیفه داریم نسبت به احیای آن و همچنین آیین ها و سنت های مربوط به آن تلاش کنیم زیرا نوروز و آیین های آن میراث ملی همه ایرانیان است .

باقری تصریح کرد : نوروز و برپایی این جشنها آمیخته ای از تمام نمادها، سنت ها و آیین ها از جمله : نواها محلی لباسهای سنتی و ...هراستان و شهرستان است که همه این مراسم ها را با هم به اشتراک می گذارند.

وی افزود : در واقع مهمترین بخش نوروز میرا ث ناملموس ما را شامل می شود که ما موظف به حفظ آن هستیم که متاسفانه برخی از این جشنها انتقاد می کنند و مخالف ارایه این کار فرهنگی هستند .

باقری تصریح کرد : حضور مردم در این آیین نوروزگاه نشان دهنده نیاز و خواست آنها برای برپایی این گونه برنامه هاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که احیای سنت ها و آیین های نوروزی هر منطقه و افزایش همدلی و نشاط اجتماعی از دیگر مزایای برگزاری آیین های نوروزگاه است.

در ادامه این آئین,نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی هم گفت: از مسئولان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رود این جشن نوروز برای همیشه برگزار شود.

غلامرضا تاج‌گردون با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این جشن گفت: از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران که بانی این جشن بزرگ و به‌یاد ماندنی در نوروز 96 در این شهرستان است صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان گچساران در حاشیه این آیین گفت: این جشن به منظور معرفی آیین‌های سنتی این شهرستان به میهمانان نوروزی و حاکم کردن فضای شادی برگزار شده است.

هومن عنایی گفت: در راستای زنده نگه داشتن و معرفی آیین و سنت‌ها در ورودی شهرستان با پرپایی سیاه چادر و نمایشگاه‌های صنایع دستی و پخت غذاهای محلی از گردشگر ان پذیرایی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار